Opastinten uusinnat ja siirrot Sörnäisten, Herttoniemen ja Siilitien asemilla
Opastinten uusinnat ja siirrot Sörnäisten, Herttoniemen ja Siilitien asemilla
Päätös
Johtokunta hyväksyi ”opastinten uusinnat ja siirrot Sörnäisten, Herttoniemen ja Siilitien asemilla poikkeusliikennettä varten” -hankkeen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 1.325.000 euroa kustannustasossa maaliskuu 2025.
Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Opastinten uusinnoilla ja siirroilla parannetaan metron poikkeusliikenteen toimivuuden edellytyksiä Sörnäisten, Herttoniemen ja Siilitien asemien ympäristössä.
Hankkeen strategiasidonnaisuus
Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Lisäksi strategiassa mainitaan tavoite laajasta kaupunkitasoisesta varautumisesta ja että kaupungin monimuotoiselle toimintakyvylle eri tilanteissa luodaan pohja. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.
Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet
Sörnäisten, Herttoniemen ja Siilitien asemien läheisyydestä puuttuvat metron poikkeavan ajosuunnan opastimet. Tämä estää asemien tehokkaan käytön osittaisen liikenteen aikana, mikä kuormittaa liikenteenohjausta ja heikentää poikkeusliikenteen toimivuutta.
Osittaisella liikennöinnillä viitataan metroradan täydelliseen sulkemiseen tietyllä alueella. Tällaisissa tilanteissa vaihteiden käyttö on estynyt rata-alueella. Esimerkiksi henkilön alle jäänti voi aiheuttaa osittaisen liikennöinnin, kun rata asetetaan jännitteettömäksi tietyllä alueella.
Opastimien muutoksilla ja lisäyksillä parannetaan metrojärjestelmän toimivuutta poikkeavissa liikennetilanteissa, kun junia voidaan jatkossa aiempaa kattavammin käännättää Siilitiellä, Herttoniemessä ja Sörnäisissä. Samalla mahdollistetaan em. asemien hyödyntäminen poikkeusliikenteen aikana. Muutosten myötä koko järjestelmän luotettavuus ja toimivuus paranee. Kehitystoimenpiteiden seurauksena järjestelmä mukautuu tehokkaammin odottamattomiin häiriöihin ja palautuu nopeammin normaaliin toimintaan.
Poikkeusopastimien lisääminen tukee myös toimivan metroliikenteen järjestämistä metroinfran peruskorjaushankkeiden aikana.
Hankkeen toteuttaminen
Hankkeessa asennetaan mainittujen kolmen aseman läheisyyteen 5 opastinta, joista yksi on olemassa olevan opastimen siirto. Samalla toteutetaan rata-alueelle tarvittavat raidevirtapiiri- ja pakkopysäytysmagneettien muutokset. Opastinten lisäykset edellyttävät ohjelmistomuutoksia metron liikenteenohjaukseen käytettävään asetinlaitejärjestelmään.
Hanke toteutetaan vuosien 2025 ja 2026 aikana.
Hankkeen toteutus ei vaikuta metron liikennöintiin. Työt, kuten opastimien asennus, kaapelointi ja rakenteelliset muutokset, tehdään yöaikaan, häiritsemättä matkustajia tai liikennöintiä.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 1.325.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.
Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti maaliskuu 2025) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2015=100, 3/2025 pisteluku 110,8).
Hankkeen kustannukset koostuvat opastinten asennuksista, kaapelointi- ja ratatöistä, muutoksista asetinlaitteeseen sekä suunnittelu- ja projektinjohtokuluista. Hankkeen kustannusarvioon sisältyy n. 9 % riskivaraus.
Hankkeeseen on varauduttu vuoden 2025 tulosbudjettiesityksessä ja vuodelle 2026 kohdistuvat kustannukset huomioidaan kyseisen vuoden talousarvioesityksessä.
Hankkeen käyttötalousvaikutukset
Hanke aiheuttaa 10 vuoden poistoajalla tasapoistoina 132.500 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.
Loppuosa poistoista jää suoraan liikenneliikelaitoksen (HKL) kaupungin infratukena maksettavaksi.
Toimivalta
Hankkeesta päättäminen
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.
Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.
Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.325.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.
Hankintavaltuudet
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Hallintosäännön mukaisesti johtokunta voi valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankinnoista.
This decision was published on 16.05.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277