Metrovarikon oviautomaation suunnittelun hankinta

HEL 2025-007720
§ 67

Metrovarikon oviautomaation suunnittelun hankinta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja valitsi metrovarikon oviautomaation suunnittelun toteuttajaksi Granlund Oy:n yhteensä enintään 36.400,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Roihupellon metrovarikon säilytys- ja huoltohallin raidekaluston kuljettavien ovien automaation suunnittelu, jotta ovien toiminta voidaan liittää asetinlaitteeseen.

Oviautomaation suunnittelu liittyy metrovarikon turvalaitemuutokset -hankkeeseen. Varikon nosto- ja lehtiovien rajakytkin tiedot tullaan liittämään asetinlaitteelle, mikä parantaa liikenteenohjauksen tarkkuutta ja turvallisuutta.

Hankintamenettely

Hankinta perustuu sähkö-, tele- ja teollisuusautomaatiosuunnittelun puitejärjestelyyn.

Puitejärjestelyn ehtojen mukaan:

  • Tilaaja voi antaa toimeksiannon soveltuvimmaksi katsomalleen sopimustoimittajalle, mikäli hankinnan ennakoitu arvo alittaa 60.000 euroa tai jos erityisalojen hankintalaissa (1398/2016) tarkoitetut suorahankintaa (suorahankinta ja suorahankinta lisätilauksissa) koskevat perusteet täyttyvät.
  • Muissa toimeksiannoissa tilaaja tekee hankekohtaisia tilauksia sopimustoimittajilta puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella kuitenkin siten, että tilauksia tehtäessä otetaan huomioon toimittajan tiedossa olevan kapasiteetin riittävyys vaaditussa aikataulussa ja laajuudessa kyseiseen hankkeeseen.
  • Kaikissa tapauksissa toimittaja on velvollinen antamaan tilaajalle kohteesta arvion töiden kustannuksista ja kestosta ennen tilaajan päätöstä toimeksiannon suorittamisesta.
  • Tilaajalla on oikeus järjestää puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken minikilpailutus pääsääntöisesti yli 60.000,00 euron hankkeissa. Minikilpailutuksen voittanut tarjous on se, joka on tilaajan arvion mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin määrälliset ja laadulliset tekijät huomioon ottaen.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy pyysi liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta sähkö-, tele- ja teollisuusautomaatiosuunnittelun puitejärjestelyssä ensimmäiseksi sijoittuneelta toimittajalta Sähköinsinööritoimisto Niemistö Oy:ltä kustannus- ja työmääräarvion metrovarikon oviautomaation suunnittelusta puitejärjestelyn ehtojen mukaisesti.

Saadun kustannus- ja työmääräarvion erotessa selkeästi hankintayksikön arviosta suunnittelutoimeksiannon laajuudesta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy toteutti puitejärjestelyn sisäisen minikilpailutuksen pyytämällä tarjouksen oviautomaation suunnittelusta myös muilta puitejärjestelyssä mukana olevilta toimittajilta.

Tarjoukset saatiin Granlund Oy:ltä ja Sähköinsinööritoimisto Niemistö Oy:ltä.

Koska kyseessä oli puitejärjestelyn sisäinen kilpailutus, jossa selvitykset oli vaadittu tarjoajilta jo puitejärjestelyyn hyväksyttäessä (erityisalojen hankintalaki 86 § 1 ja 2 mom.), ei poissulkemisperusteita ja tarjoajien soveltuvuutta tarvinnut enää tarkistaa.

Saatujen tarjousten erotessa hinnaltaan huomattavasti toisistaan, pyysi hankintayksikkö Granlund Oy:ltä selvitystä tarjouksen hinnoittelusta ja mahdollisuudesta toteuttaa toimeksianto tarjottuun hintaan.

Granlund Oy:n toimittaman selvityksen perusteella hankintayksikkö totesi tarjouksen hyväksyttäväksi ja siten
molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailussa hinnan painoarvo oli 100 %, koska muut minikilpailutuksen ehdot hintaa lukuun ottamatta on määritelty puitejärjestelyssä. Tarjoukset sijoittuvat vertailuhinnoiltaan seuraavasti:

Tarjoaja
Vertailuhinta, alv 0 %
Sija
Granlund Oy
36.400,00 eur
1.
Sähköinsinööritoimisto Niemistö Oy
150.174,00 eur
2.

Halvimman tarjouksen jättänyt Granlund Oy valitaan metrovarikon oviautomaatiosuunnittelun toteuttajaksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.

This decision was published on 19.05.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Decisionmaker

Saara Kanto
toimitusjohtaja