Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite taiteen prosenttiperiaatteen soveltamisesta uusiin raidelinjoihin

This is a motion

Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite taiteen prosenttiperiaatteen soveltamisesta uusiin raidelinjoihin

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluoto ja 28 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki selvittää mahdollisuutta laajentaa taiteen prosenttiperiaatteen soveltaminen uusiin raidelinjoihin Tampereen mallin mukaan. Tampereella raitiolinjan yhteyteen on rakennettu sekä vaihtuvaa että pysyvää taidetta. Taidetta on itse raitiotien infrassa ja sen varrella esimerkiksi valo- ja ääniteoksina. Aloite on liitteenä 1.

Taiteen toteuttaminen raidehankkeiden yhteydessä on kannatettavaa. Taidetta voi toteuttaa esimerkiksi raidehankkeiden yhteydessä rakennettavissa katu- ja puistohankkeissa tai osana laajempaa taideohjelmaa esimerkiksi kaupunkiuudistusalueilla. Taiteen kustannusten erottaminen joukkoliikennehankkeen kustannuksista on HSL:n rahoitusmallissa tärkeää. Prosenttiperiaatteen tai vastaavan järjestelyn soveltamisesta tulee päättää raidehankkeiden valmistelun ja päätöksenteon yhteydessä.

Taiteen prosenttiperiaate

Kaupunki käyttää taiteen prosenttiperiaatetta muun muassa merkittävissä julkisissa talonrakennushankkeissa sekä puisto- ja katuhankkeissa, jotka ovat kaupunkikuvallisesti, alueellisesti, laajuudeltaan tai muulla tavoin merkittäviä. Taiteen kustannus sisältyy investointihankkeeseen ja mahdolliseen hankesuunnitelmaan. Taiteen kustannus on enintään yksi prosentti rakennuskustannuksista sekä yksittäisessä talonrakennushankkeessa yleensä korkeintaan 100 000 euroa. Prosenttiperiaatetta sovelletaan lisäksi tietyillä kaupunkiuudistus-, projekti- ja täydennysrakentamisalueilla. Näillä alueilla rahoitus perustuu rakennuttajilta perittävään taidemaksuun.

Taide raidehankkeissa

Raitiotiehankkeissa tarkoituksenmukaisin toteutustapa on yleensä sisällyttää mahdolliset taideteokset raidehankkeen yhteydessä toteutettaviin katu- ja puistohankkeisiin. Jos raidehanke sijaitsee projekti- tai kaupunkiuudistusalueella, taideteokset voidaan toteuttaa osana alueen laajempaa taideohjelmaa. Tällöin teokset saadaan liitettyä kaupungin taidekokoelmaan ja pystytään hyödyntämään valmiita toimintamalleja, joilla varmistetaan teosten laatu ja kunnossapidettävyys.

Metroasemilla taidemääräraha voi olla tarkoituksenmukaista sisällyttää suoraan raidehankkeeseen. Tällöin taideteokset tulevat liikenneliikelaitoksen (HKL) tai Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n omistukseen ja hoitovastuulle. Teosten kuratointi ja konservointi voidaan kuitenkin ostaa Helsingin taidemuseolta.

Prosenttiperiaatteella rahoitettavien erillisten taideteosten lisäksi Helsingissä elävöitetään julkisia tiloja ympäristötaiteella, arkkitehtuurilla, viherratkaisuilla ja muotoilulla. Raidehankkeissa esimerkkejä näistä ovat Rautatientorin metroaseman laituritasolla olevat uniikit keramiikkareliefit, Raide-Jokerin pysäkkien valaistut erikoispylväät ja Kalasataman raitiotien monilajiset istutukset. Katutilassa korkeatasoista muotoilua edustavat esimerkiksi akateemikko Juha Leiviskän suunnittelemat pysäkkikatokset. Kaikki nämä näkökulmat huomioidaan raidehankkeissa myös jatkossa.

Taiteen toteuttamisen kustannukset

Taiteen toteuttamisessa on otettava huomioon, että taiteen osuus hankkeen rakentamisen ja ylläpidon kustannuksista ei kuulu Helsingin seudun liikenne - kuntayhtymän (HSL) infrastruktuurista maksamien korvausten piiriin. Taiteen osuutta ei myöskään tule sisällyttää hankkeen kustannukseksi Liikenne- ja viestintäviraston ohjeistuksen mukaisessa hankearvioinnissa.

Aloitteessa esimerkkinä mainittu Tampereen ratikka on rahoitettu eri periaattein kuin Helsingin seudun joukkoliikenneinfrastruktuuri. Siksi Tampereen ratikkaa ei voi suoraan verrata Helsingin seudun joukkoliikenteen investointeihin. Tampereen Raitiotie Oy tarjoaa raitiotieinfran ja kaluston Tampereen seudun joukkoliikenneviranomaisen eli Nyssen käyttöön, joka viranomaisena vastaa raitiotieliikennöinnin tilaamisesta. Nysse ei maksa infrasta korvauksia, vaan kunnat jakavat infran investointikustannukset keskenään.

Jos joukkoliikenneinfrahankkeiden yhteyteen suunnitellaan taideteoksia, tulee taiteen kustannukset erottaa hankkeiden kokonaiskustannuksista selkeästi siten, ettei niitä lasketa mukaan HSL:n infrakorvattavaan investointiosuuteen. Taiteesta aiheutuvat kustannukset tulee myös kattaa muusta kuin joukkoliikenteeseen osoitetusta rahoituksesta. Mikäli joukkoliikenteen rahoitusmalliin tulisi muutoksia, tulee tässä yhteydessä palata myös aloitteessa esitettyyn ajatukseen kulttuuriprosentin laajentamisesta joukkoliikennehankkeisiin.

Toimivalta ja saadut lausunnot

Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän lausunnot. Esitys perustuu lausuntoihin.

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.

Presenter information

Title
Kaupunginhallitus

Ask for more info

Name
Petri Jäske

Title
Johtava tuloksellisuustarkastaja