Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee selvitystä maksuttoman joukkoliikenteen toteuttamisesta 7-19 -vuotiaille helsinkiläisille
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee selvitystä maksuttoman joukkoliikenteen toteuttamisesta 7-19 -vuotiaille helsinkiläisille
Lausuntoehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon tekemässä valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsinki selvittäisi mahdollisuutta toteuttaa maksuton joukkoliikenne 7-19-vuotiaille helsinkiläisille. Perusteluna on se, että nuorena opittu tottumus joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaa vielä aikuisena. Lisäksi maksuton joukkoliikenne poistaisi eriarvoisuutta antamalla kaikille mahdollisuuden liikkua itsenäisesti. Aloitteen mukaan esitys tukisi ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä. Tehtäväänsä liittyen HSL hyväksyy toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen tariffijärjestelmän eli päättää sekä lippuvalikoimasta että lippujen hinnoista. Mahdolliset muutokset lippujärjestelmään tulee siten valmistella yhteistyössä HSL:n ja alueen kuntien kesken.
Helsingissä oli vuoden 2024 lopussa 7-17 vuotiaita noin 72 000 ja 18-19 vuotiaita 13 000. Tälle ryhmälle matkustusoikeuden hankkiminen maksaisi AB- vyöhykkeen kausilippuina HSL:n nykytariffilla jatkuvan säästötilauksen hinnoilla lasten lippujen osalta 26 miljoonaa euroa ja aikuisten lippujen osalta 9 miljoonaa euroa, mikä tekisi yhteensä noin 35 miljoonaa euroa vuodessa. Tariffimuutos voitaisiin rahoittaa lisääntyvänä kuntaosuutena verovaroin. Mikäli muutos rahoitettaisiin nostamalla joukkoliikenteen muiden lippujen hintoja, edellyttäisi se jäljelle jäävien maksullisten lippujen hintoihin karkeasti arvioiden yli 10 %:n hinnan korotusta.
Erilaisten joukkoliikennettä tukevien keinojen käyttöönotto on perusteltua ilmastotavoitteiden vuoksi ja myös siksi, että autoilusta johtuvat liikenteen päästöt ovat Helsingissä edelleen kasvaneet. Ennen lisäpanostukseen tehtäviä päätöksiä tulisi pohtia, jos joukkoliikenteeseen käytettäisiin 35 miljoonaa euroa lisää, mikä olisi vaikuttavin ja tehokkain tapa käyttää tämä lisäresurssi. Maksuton joukkoliikenne ei ole automaattisesti tehokkain tai oikeudenmukaisin ratkaisu.
Täydellisen maksuttomuuden lisäksi on muitakin mahdollisuuksia houkuttelevampaan hinnoitteluun. Esimerkiksi Tukholmassa alle 20-vuotiaat voivat matkustaa lasten lippujen hinnoilla eli edullisemmat hinnat ovat nuorten käytettävissä 2 vuotta pidempään kuin Helsingissä. Lisäksi Tukholmassa on vuonna 2025 toteutettu vapaalippu, jolla 12–17-vuotiaat koululaiset voivat koulujen loma-aikoina matkustaa maksutta.
Lasten lippujen alennusprosenttia voitaisiin myös nostaa nykyisestä 50 %:sta. Oslossa lasten lippujen hinnat ovat 60 % aikuisten hintoja alemmat.
Muissa pohjoismaiden pääkaupungeissa on lapsilla ja nuorilla myös mahdollisuus matkustaa aikuisen seurassa maksutta. Aikuisen mukana matkustavien lasten määrä ja ikärajat vaihtelevat kaupungeittain, kuten myös se, onko oikeus voimassa aina vai vain viikonloppuisin.
Kaupunkiympäristölautakunta on ehdottanut 27.5.2025 Keskustan valtuustoryhmäaloitteen käsittelyn yhteydessä kaupunkia kannustamaan HSL:ää pilotoimaan perhematkalipun käyttöönottoa kokeilussa, jossa kerätään kokemuksia ja oppeja perhematkalipun eduista keinona kannustaa perheitä liikkumaan joukkoliikenteellä autoilun sijaan.
Kaupunkiympäristölautakunta kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille. Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen.
Esittelijän perustelut
Valtuustoaloite
Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluoto ja 25 muuta kaupunginvaltuutettua ovat tehneet 7.5.2025 seuraavan valtuustoaloitteen:
”Selvitys maksuttoman joukkoliikenteen toteuttamisesta 7-19-vuotiaille helsinkiläisille
Ilmastokriisi pakottaa etsimään keinoja vähentää ilmastopäästöjä. Helsinki onkin sitoutunut hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä. Toimiva ja päästötön joukkoliikenne on eräs keskeisimmistä keinoista, jolla tavoitteiseen pääsemistä voidaan edistää.
Merkittävä askel joukkoliikennekäyttäjien määrän kasvattamiseen olisi maksuttoman joukkoliikenteen toteuttaminen itsenäisesti liikkuvien koululaisten ja nuorten kohdalla. Maksuttoman joukkoliikenteen kohdentaminen lapsiin ja nuoriin olisi perusteltua, sillä koululaisena opittu tottumus käyttää joukkoliikennettä lisäisi merkittävästi joukkoliikennettä käyttävien aikuisten määrää tulevaisuudessa.
7-19-vuotiaisiin kohdennettu maksuton joukkoliikenne olisi myös keino vähentää eriarvoisuutta. Tutkijoiden mukaan Helsingissä asuu nuoria, jotka eivät ole koskaan elämänsä aikana käyneet oman asuinalueensa ulkopuolella. Tämän valossa emme voi sanoa, että kaikilla helsinkiläisillä lapsilla ja nuorilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet liikkua, harrastaa ja osallistua.
Erilaisten joukkoliikennettä tukevien keinojen käyttöönotto on perusteltua ilmastotavoitteiden vuoksi ja myös siksi, että autoilusta johtuvat liikenteen päästöt ovat Helsingissä edelleen kasvaneet.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Helsinki selvittää mahdollisuutta toteuttaa maksuton joukkoliikenne 7-19-vuotiaille helsinkiläisille.”
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 29.8.2025 mennessä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.
Presenter information
Ask for more info
Markku Granholm, liikenneinsinööri: 09 310 37121