Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Nora Grotenfeltin toivomusponnesta koskien talviuintipaikkojen markkinoinnin kehittämistä matkailijoita houkutteleviksi
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Nora Grotenfeltin toivomusponnesta koskien talviuintipaikkojen markkinoinnin kehittämistä matkailijoita houkutteleviksi
Lausuntoehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää tärkeänä, että Helsingin kaupungin toimesta tehtävä talviuintipaikkojen viestintä kaupungin viestintäkanavissa palvelee sekä kaupunkilaisia että matkailijoita. Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala vastaa talviuintipaikkojen viestinnästä ja markkinoinnista erityisesti kaupunkilaisille. Talviuintipaikoista löytyy tietoa kaupungin verkkosivuilla kahdessa eri paikassa: Talviuintipaikat – Helsingin kaupunki ja Talviuintipaikat – Helsinki liikkuu. Verkkosivut tarjoavat tietoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja lisäksi viestintää kohdennetaan viidellä muulla kielellä Helsingissä asuville vieraskielisille.
Matkailijoille suunnattu viestintä ja markkinointi toteutetaan yhteistyössä Helsinki Partnersin kanssa. Helsinki Partnersin ylläpitämä MyHelsinki.fi -sivusto esittelee talviuintia ja saunomista matkailijoita kiinnostavalla tavalla. Sivustolla on listauksia talviuintipaikoista, vinkkejä turvalliseen aloitukseen sekä esittelyjä erilaisista julkisista saunoista – perinteisistä, moderneista ja merellisistä – korostaen niiden yhteyttä luontoelämyksiin ja Helsingin talveen.
Keväällä Helsinki Partners toteutti laajemman saunateemaisen kampanjan, joka pohjautui Euroviisujen nostattamaan kansainväliseen saunabuumiin ja hyvinvointiteeman kasvavaan kiinnostukseen. Helsinkiläinen saunakulttuuri, johon myös talviuinti vahvasti linkittyy, tulee olemaan jatkossakin yksi pääviesteistä kansainvälisessä markkinoinnissa.
Viestinnän lisäksi myös Helsingin saunapalvelut kehittyvät. Osallistuvan budjetoinnin hankkeina toteutetaan uusia, ympäri vuoden käytössä olevia konttisaunoja Jätkäsaaren Saukonpaadelle, Eiran Meripuistoon, Palettilammelle ja Tapaninvainion uimarannalle.
Liikuntapalvelukokonaisuus on Paloheinän ulkoilualueella mukana elinkeino-osaston koordinoimassa TestBed-ohjelmassa, jossa haetaan uusia talvituotteita matkailun tarpeisiin ja alueen elävöittämiseksi. Haaste julkaistaan syksyllä 2025, ja kokeilut toteutetaan alkuvuonna 2026. Ohjelmaa voidaan toistaa strategiakaudella myös muilla alueilla, mikäli ensimmäisestä toteutuksesta saadaan hyviä tuloksia.
Merellisen strategian toimenpiteitä on päivitetty vuoden 2025 aikana. Yksi toimenpiteistä tähtää nimenomaan meriympäristön hyödyntämiseen matkailun ja tapahtumien alustana. Tavoitteena on kasvattaa merellisen Helsingin tunnettuutta alueellisesti ja kansainvälisesti markkinointiviestinnän keinoin. Toimenpiteeseen sisältyy määrärahojen varaaminen tapahtumien, kokeilujen ja projektien toteuttamiseen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslia on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa 31.10.2025 mennessä kaupunginhallitukselle valtuutettu Nora Grotenfeltin toivomusponnesta koskien talviuintipaikkojen markkinoinnin kehittämistä matkailijoita houkutteleviksi. Toivomusponsi on kokonaisuudessaan liitteenä. Lausuntoehdotusta on valmisteltu yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan, Helsinki Partnersin, elinkeino-osaston ja kaupunkiympäristön toimialan kanssa.
Asiasta on pyydetty lausuntoa myös kaupunkiympäristölautakunnalta.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 14 §:n 4 momentin mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava hyväksytystä toivomusponnesta sen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua sen hyväksymisestä.
Presenter information
Ask for more info
Minttu Perttula, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36171
Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87901