Toukolankatu, katusuunnitelma, Toukola (a-asia)
Toukolankatu, katusuunnitelma, Toukola (a-asia)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteinä 2 ja 3 olevat Toukolankatu välillä Jan-Magnus Janssonin aukio−Kokkosaarenkatu katusuunnitelmat, suunnitelmapiirustus nrot 32348/1–2.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Toukolankatu on nykyinen, olemassa oleva paikallinen kokoojakatu Arabianrannan asuinalueella. Katuun liittyvät Jan-Magnus Janssonin aukio ja nykyiset tonttikadut Roomankatu, Pariisinkatu, Kotisaarenkatu, Brysselinkatu, Lontoonkatu, Berliininkatu, Kokkosaarenkatu ja Kokkosaarenkadun katuaukio. Toukolankadun pituus on 583 m.
Tällä hetkellä kadun länsireunalla on jalkakäytävä. Pyöräliikenne kulkee ajoradalla osuudella Jan-Magnus Janssonin aukio−Pariisinkatu ja välillä Pariisinkatu−Berliininkatu kadun itäreunalla erotellulla jalankulku- ja pyörätiellä. Jalankulku- ja pyörätie vaihtuu yhdistetyksi ja siirtyy Berliininkadun jälkeen kulkemaan koulun vieressä, kauempana ajoradasta.
Arabian peruskoulun edustan aukiolla (Kokkosaarenkadun katuaukio) ei ole nykyisin toimintoja.
Katusuunnitelma pohjautuu voimassa oleviin asemakaavoihin nrot 11056, 10240, 12757, 11492 ja 11881. Suunnittelun pohjana on Toukolan alueelle laadittu liikenneturvallisuusselvitys.
Katusuunnitelmassa esitetyn ratkaisun tavoitteena on parantaa pyöräliikenteen sujuvuutta, jalankulkuympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä sekä kaupunkistrategian periaatetta katuvihreän lisäämisestä kaupunkirakenteeseen. Toukolankadun varrella on peruskoulu ja siten kadulle esitetyillä järjestelyillä on erityisiä vaikutuksia lapsiin luoden heidän koulureitistään entistä turvallisemman.
Suunnitelma
Toukolankatu välillä Jan-Magnus Janssonin aukio−Kokkosaarenkatu katusuunnitelmat, suunnitelmapiirustus nrot 32348/1–2, jota on muutettu 18.8.2025 nähtävillä olon jälkeen (liitteet 2 ja 3)
Toukolankatu on nykyinen paikallinen kokoojakatu, jonka liikennejärjestelyjä selkeytetään, viihtyisyyttä kehitetään ja jalankulkijoiden ja pyöräliikenteen turvallisuutta parannetaan. Pyöräliikenne siirtyy kulkemaan ajoradalle ja nykyinen yhdistetty jalankulku- ja pyörätie kadun itäreunassa muuttuu jalkakäytäväksi sekä viihtyisäksi ja vehreäksi oleskelualueeksi välillä Pariisinkatu−Berliininkatu.
Kokkosaarenkadun aukiolle istutetaan pensas- ja puuvartista kasvillisuutta ja asennetaan koulun oppilaiden ideoimia ja toivomia kalusteita ja elementtejä. Kokkosaarenkadun katuaukio päällystetään pääosin betonikivellä ja pyöräily-yhteys toteutetaan asfalttipintaisena. Jatkosuunnittelussa tutkitaan nykyisten betonikivien uudelleen käyttöä osana lopullista aukiosuunnitelmaa. Kiveys tehdään monivärisenä, mutta pääväri on harmaa. Aukion läpi ohjataan pyöräliikenne sekä koulun ja liikuntapuiston huolto- ja pelastusajoliikenne.
Kadun länsireunalla on asfaltilla päällystetty jalkakäytävä. Ajorataa kavennetaan, osa risteysalueista rakennetaan korotettuina ajonopeuksien madaltamiseksi ja jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi ja kadun varren asiointiin ja vierailuun tarkoitettuja aikarajoitettuja pysäköintipaikkoja poistetaan noin 30 kappaletta. Pysäköintipaikkoja jää edelleen noin 115 kappaletta. Kadun itäreunan jalankulkualueelle istutetaan runsaasti uusia pensaita ja lisätään kalusteita, muun muassa penkkejä ja roska-astioita sekä köynnösportteja. Kadun itäreunan jalankulkualue päällystetään harmaalla, punaruskealla ja hiekanruskealla betonikiveyksellä. Nykyiset katupuut, joita on 102 kappaletta, säilyvät. Uusia katupuita istutetaan neljä kappaletta.
Katusuunnitelmaan ja katusuunnitelmaselostukseen on tehty nähtävillä olon jälkeen pieniä teknisiä muutoksia. Istutusalueiden ja katualueen rastereiden rajauksia on tarkennettu suojateiden lähistöllä. Lisäksi Kokkosaarenkadun katuaukion rasterin väriä on muutettu, katukalusteita ja piirustusmerkintöjä on tarkennettu.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 32348/1 (liite 1). Koostepiirustus on liitteenä 4.
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelun osana on selvitetty eri osapuolten tarpeet ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisessa hengessä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy.
Katusuunnitelma on laadittu yhteistyössä Arabian peruskoulun oppilaiden ja opettajien sekä Helsingin pelastuslaitoksen kanssa. Koulun oppilaille pidettiin oma havainnointi- ja suunnittelutyöpaja, johon osallistui oppilaita eri luokka-asteilta. Lisäksi järjestettiin oppilaiden vanhemmille suunnattu oma keskustelutilaisuus.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 9.−22.4.2025 välisen ajan. Suunnitelmaluonnoksen esittelytilaisuus pidettiin 14.4.2025 Arabianrannan kirjastossa. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutisissa.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 5.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 4.–17.6.2025 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutusten käsittely
Suunnitelmista jätettiin kolme muistutusta. Muistutukset on käsitelty ja niihin annetut vastineet löytyvät liitteenä 6 olevasta muistiosta. Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuun katusuunnitelmaan.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 970 000 euroa, 89 euroa/m² (alv 0 %).
Kadun vuotuiset kunnossapitokustannukset ovat noin 47 500 euroa (alv 0 %). Kunnossapitokustannukset ovat 26 500 euroa halvemmat kuin nykyisin, koska pyöräliikenne siirretään ajoradalle ja talvikunnossapidettävä pinta-ala pienenee.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2027 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 uudisrakentaminen.
Sovelletut säännökset
Alueidenkäyttölaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41–43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Presenter information
Ask for more info
Anni Tirri, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38335