Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Osmo Soininvaaran ym. valtuustoaloitteesta koskien reagointia HSL:n tariffipolitiikkaan
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Osmo Soininvaaran ym. valtuustoaloitteesta koskien reagointia HSL:n tariffipolitiikkaan
Lausuntoehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsinki käynnistää valmistelun saattaakseen HSL:n (Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän) tariffit edistämään Helsingin myönteistä kehitystä.
Sekä tariffivaihtoehtojen selvittäminen että infrakorvausjärjestelmän kehittämisen valmistelu tullaan käynnistämään kuluvan vuoden aikana.
HSL:n infrakorvausten ja lippujen hintojen välinen kytkös on havaittu ongelmalliseksi. Ratkaisu on myös kansainvälisesti poikkeuksellinen. Euroopassa joukkoliikenteen subventioksi katsotaan yleensä ainoastaan liikennöintiin kohdistuva tuki. Kaupunginhallitus onkin lausunnoissaan HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosina 2024 ja 2025 esittänyt, että yksinkertaisin tapa ratkaista subventioprosentin määrittelyyn liittyvät lipun hintojen korotuspaineet, on erottaa infrakustannukset kokonaisuudessaan subventioprosentin laskennasta infrakorvausjärjestelmän säilyessä muutoin nykyisen kaltaisena.
Helsinkiläisten eniten käyttämien lippujen hinnat ovat kuntayhtymän aikana nousseet merkittävästi yleistä kustannuskehitystä enemmän. Merkittävin hintoja nostava tekijä oli vuoden 2019 tariffiuudistus, jonka hinnoittelu poikkesi valmisteluvaiheessa tehdyistä arvioista. Valmisteluvaiheessa oletettiin, että kahden vyöhykkeen lippujen hinta asettuisi lähelle Helsingin sisäisen lipun hintaa, mutta toteutunut hinta oli selvästi korkeampi. Kantakaupungin sisäisille matkoille suunnattua raitiovaunulippua vastaavaa lipputuotetta ei myöskään säilytetty vastoin Helsingin kantaa.
Nykyisten lipputuotteiden alin hinta on varsin korkea joukkoliikenteen lyhyillä matkoilla tarjoamaan lisäarvoon nähden. Samaan aikaan mikroliikkuminen ja taksiliikenteen vapautuminen ovat lisänneet hintakilpailua varsinkin lyhyissä kertamatkoissa. Lyhyiden matkojen hinnat ovat nykyisin korkeita myös suhteessa tuotantokustannuksiin varsinkin kantakaupungissa, jossa matkoja tehdään paljon ja matkakohtaiset kustannukset jäävät siksi pieniksi.
Kaupunginhallitus on lausunnossaan HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta esittänyt, että HSL:n tulee kehittää lipputuotevalikoimaansa joukkoliikenteen matkustajamäärien kasvattamiseksi ja lipputulojen varmistamiseksi. Lisäksi kaupunkistrategiassa on asetettu tavoitteeksi, että helsinkiläisten lippujen reaalihinnat laskevat strategiakauden aikana vuoteen 2026 verrattuna.
Aloitteessa esitetty vaihtoehtoisten tariffimallien selvittäminen tullaan käynnistämään kuluvan vuoden aikana yhteistyössä HSL:n ja muiden jäsenkuntien kanssa. Kaikkien vaihtoehtojen taloudelliset vaikutukset selvitetään tarkemmin osana valmistelua. Lisäksi pääkaupunkiseudun kunnat ovat jo käynnistäneet infrakorvausjärjestelmän kehittämistä koskevan valmistelun.
Esittelijän perustelut
Valtuustoaloite
Valtuutettu Osmo Soininvaara ja 19 muuta valtuutettua ovat tehneet 21.5.2025 seuraavan valtuustoaloitteen:
”Reagointi Helsingin kehitystä haittaavaan HSL:n tariffipolitiikkaan.
HSL:n tariffit ovat kehittymässä Helsingin kannalta ongelmalliseen suuntaan kahdesta toisiaan pahentavasta syystä.
1. Infrakorvaukset ajavat lippujen hinnat ajan myötä kohtuuttoman korkeiksi. Tämä on perustelematonta jo siksi, että nyt kunnat saavat korvauksen infrainvestoinneista kahteen kertaan. Ensimmäisen kerran ne saavat investoinnin tuottamana maan arvon nousuna, jonka ne voivat laskuttaa tontinluovutuksen yhteydessä tai maankäyttömaksuina.
2. HSL näyttää olevan pikkuhiljaa vetäytymässä kantakaupungin sisäisistä matkoista ja antamalla ne skuuteille ja takseille, joiden käyttö on raitovaunua halvempaa. Taksikyyti on edullisempi, jos jos matkassa on kaksi tai useampia. Toteutuneet kustannukset raitiovaunuista ovat noin 1,20 euroa/nousu ja se koskee kaiken mittaisia raitiovaunumatkoja pois lukien pikaratikat. Lyhyen ratikkamatkan kohdalla kerta- ja sarjalippu ovat siten kustannuksiin nähden huomattavasti ylihinnoiteltuja. Yksi syy keskustan elävyyden heikkenemiseen on, että Helsingissä asuu lähellä keskustaa merkittävästi vähemmän ihmisiä kuin muissa suurissa pohjoismaisissa kaupungeissa. Asiaa pahentaa entisestään se, että keskustaa lähellä asuvien matkat keskustaan ovat räikeästi ylihinnoiteltuja. Helsinki on tämän ongelman kanssa yksin. Muilla HSL kunnilla ei juuri ole keskustan sisäisiä matkoja. Ylihinnoiteltuja ovat myös lyhyet matkat kantakaupungin ulkopuolella. Tämä on ongelmana sosiaalinen, kun taas kantakaupungin sisäisten matkojen ylihinnoittelu vaurioittaa kaupungin toimivuutta ja menestystä.
Olisi perusteita sille, että helsinkiläisille myytäisiin AB-näyttölippu selvästi alennettuun hintaan, esimerkiksi 40 euroa/kk. Tämän tietysti Helsinki joutuisi maksamaan.
Me allekirjoittaneet esitämme, että Helsinki käynnistää valmistelun saattaakseen HSL:n tariffit edistämän Helsingin myönteistä kehitystä.”
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 30.10.2025 mennessä.
Kaupunginkanslia on myöntänyt lausunnon antamiselle lisäaikaa 4.11.2025 saakka.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.
Presenter information
Ask for more info
Lauri Kangas, johtava liikenneasiantuntija: 09 310 37455