Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan osallistuminen Ympäristövahinkorahaston kalustohankintojen avustushakuun 2025 koskien öljyntorjuntakaluston kuljetuslautan, Miinan, peruskunnostusta

HEL 2025-009066
§ 24

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan osallistuminen Ympäristövahinkorahaston kalustohankintojen avustushakuun 2025 koskien öljyntorjuntakaluston kuljetuslautan, Miinan, peruskunnostusta

Yhteisten palvelujen johtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yhteisten palvelujen johtaja päätti, että Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala osallistuu Ympäristövahinkorahaston vuoden 2025 kalustohankintojen avustushakuun. Avustuksen hakuaika on 1.1.2025 - 30.6.2025.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Ympäristövahinkorahastosta voidaan myöntää osittaista avustusta pelastustoiminnassa ympäristövahinkojen torjuntaan käytettävän kaluston hankkimiseen. Avustusta voidaan myöntää hyvinvointialueille, Helsingin kaupungille sekä Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle ja Ahvenanmaan kunnille.

Ympäristövahinkorahasto on 12.2.2025 lähettämässään tiedotteessa täsmentänyt ohjeistusta koskien harkinnanvaraisen ympäristövahinkojen torjuntaan pelastustoiminnassa käytettävän kaluston hankintakustannuksien korvaamista. Hankittava kalusto voi olla joko täysin uutta tai hakijan on mahdollista myös korjata vanhaa kalustoa tai hankkia kalustoa käytettynä ja saada tähän avustusta.

Pelastuslaitos on hankkinut öljyntorjuntakaluston kuljetuslautta Miinan vuonna 2019. Kala-luokan kuljetuslautan, Miinan, valmistusvuosi on 1958. Hankkeeseen oli aiemmin vuonna 2018 saatu Öljysuojarahaston myönteinen ennakkopäätös hankinnan kustannusten korvaamisesta. Lautan kunnostus- ja muutostöiden valmistuttua elokuussa 2020 pelastuslaitos otti lautan vastaan syyskuussa 2020. Vuonna 2021 tehtyjen lisätöiden kuten AIS-järjestelmän asentamisen, hydrauliikan ja kaiutinasennuksen jälkeen Öljysuojarahasto korvasi kustannukset täysimääräisenä yhteensä 610 765 euroa.

Miinan kuntotutkimus

Pelastuslaitos teetti kalustonkuljetuslautta Miinalle kuntotutkimuksen talvella 2025. Tutkimuksen toteutti Marine Survey & Superintendency Services Oy (liite 1). Tutkimuksen tulosten perusteella Miinaan tehdään peruskunnostus sekä ohjaamo uusitaan. Tämä pidentää aluksen elinkaarta ja lisää turvallisuutta.

Miinan telakointityöt: korjaukset sekä optio ohjaamon uusiminen

Telakointityöt sisältävät teräskorjauksia, koneasennustöitä, kansivarusteisiin liittyviä töitä sekä sähkö- ja pintakäsittelytöitä. Telakointityöt ja niiden laajuus toteutetaan pelastuslaitoksen käyttötarpeiden ja 5-vuotistelakoinnin viranomaisvaatimusten mukaisesti. Aluksen käyttö määrittyy katsastustodistuksen mukaisesti kotimaan liikenne III.

Optiona hankkeessa on aluksen ohjaamojärjestelyiden uusiminen vastaamaan Crew Resource Management (CRM) - työtapaa. Tällä tarkoitetaan turvallisuutta lisäävää työtapaa, jolla pyritään varmistamaan laitteistoihin liittyvien teknisten resurssien, informaation ja inhimillisten voimavarojen optimaalinen käyttäminen. Miinan ohjaamoa tullaan laajentamaan sekä teknisten laitteiden ja välineiden sijoittelu uusitaan. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan muut öljyntorjunnan alukset ovat CRM -työtavan mukaisia.

Menettely

Hankinnan kilpailutus toteutetaan syksyllä 2025. Vaatimusten määrittely ja tarjouspyynnön valmistelu on parhaillaan tekeillä. Korjaukset ja muutostyöt tehdään talvitelakoinnin aikana kaudella 2025-2026.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala valmistelee avustushakuun hankkeen Öljyntorjuntakaluston kuljetuslautta Miinan peruskunnostus 2026. Hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat 500 000 euroa. Vuodelle 2026 hankkeeseen varataan talousarvioesitykseen määrärahaa 500 000 euroa.

Helsingin kaupungin rahoitusjohtaja on tehnyt päätöksen "Valtionavustusten sekä niihin verrattavien etuuksien hakemisen toimivallan siirtäminen" (13.9.2017, § 64), jossa rahoitusjohtaja on siirtänyt toimivallan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallintojohtajalle päättää sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimialaan liittyvien valtionavustusten sekä niihin verrattavien etuuksien hakemisesta.

This decision was published on 12.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Mårten Hellbom, kalustopäällikkö, puhelin: 09 31031470

marten.hellbom@hel.fi

Anna Pyykkö, projektikoordinaattori, puhelin: 09 31031402

anna.pyykko@hel.fi

Decisionmaker

Tiina Mäki
yhteisten palvelujen johtaja