Asiakaskohtaisen kotiin vietävän perhehoidon hankinta suorahankintana, Tukena-säätiö sr

HEL 2025-009096
§ 59

Asiakaskohtaisen kotiin vietävän perhehoidon hankinta suorahankintana, Tukena-säätiö sr

Ostopalvelupäällikkö

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vammaispalvelujen ostopalvelupäällikkö päättää hankkia sosiaalihuoltolain (1301/2014) 14 §:n ja omaishoidon tuen lain (937/2005) 4 §:n mukaisen asiakaskohtaisen lyhytaikaisen perhehoidon kotiin suorahankintana Tukena-säätiö sr:stä (Y-tunnus 0906150–4). Hankinnan kohteena on palvelu yhdelle asiakkaalle.

Suorahankinnan perusteella tehtävä asiakaskohtainen hankintasopimus tehdään määräajaksi 1.1.2025 – 31.12.2025.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu arvonlisäveroton ennakoitu arvo on 75 000 euroa. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E tarkoittama, hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan kansallisen kynnysarvon alittava sosiaali- ja terveyspalveluhankinta.

Suorahankinnan perusteena on se, että palveluntuottaja on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavan palvelun.

Helsingin kaupunki (hankintayksikkö) ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään.

Tämä päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 14 §:n ja omaishoidon tuen lain (937/2005) 4 §:n mukainen lyhytaikainen perhehoito kotiin yhdelle asiakkaalle.

Hankinta toteutetaan Helsingin kaupungin hankintakäsikirjan, hankintalain 3 §:n mukaisten julkisissa hankinnoissa noudatettavien periaatteiden ja hyvän hallinnon mukaisesti.

Palvelun toteuttaminen ostopalveluna on tarkoituksenmukaista, koska muilla järjestämistavoilla toteutettavilla palveluilla ei voida vastata asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen tai niitä ei ole saatavilla. Hankinta tehdään palveluntuottajalta, joka täyttää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset vaatimukset. Hankinnasta tehdään järjestämislain 15 §:n mukaiset vaatimukset täyttävä sopimus.

Asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarpeeseen vastaaminen ei ole mahdollista tilaajan oman tuotannon tai kilpailutukseen perustuvan sopimuksen perusteella.

Hankinta on perusteltua toteuttaa suorahankintana, koska palveluntuottaja on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavan palvelun.

Asiakkaan palvelutarve on arvioitu vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain (380/1987, vammaispalvelulaki) 3 a §:n ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) 36 §:ään ja perustuvassa palvelutarpeen arviossa ja/tai palvelusuunnitelmassa. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000, asiakaslaki) 8 §:n mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Sosiaalihuoltolain 4 §:n mukaan asiakkaan etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut parhaiten turvaavat mahdollisuuden osallistumiseen ja vaikuttamiseen omissa asioissaan. Asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu.

Palveluntuottajille tehtiin alustava tiedustelu, jonka perusteella ainoastaan yhdellä palveluntuottajalla on kyky vastata asiakkaan sosiaalihuollon lainsäädännön mukaisesti arvioituun palvelutarpeeseen ja vapaata kapasiteettia.

Asiakkaan yksilöllinen palvelutarve on kuvattu tarkemmin liitteessä 1 Asiakaskohtaiset perustelut.

Vammaispalvelujen ostopalvelupäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.24 § 281.

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Sovelletut oikeusohjeet

Perusteluosassa mainitun lisäksi

Hallintolaki (434/2003)

Kuntalaki (410/2015)

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1223/2006)

Ask for more info

Fanny Lück, sosiaaliohjaaja, puhelin: 09 310 70947

fanny.luck@hel.fi

Decisionmaker

Minna Eronen
ostopalvelupäällikkö

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.