Medicomissio Sairaanhoitopalvelun erityisen osallisuuden tuen hankintasopimuksen irtisanominen

HEL 2025-009115
§ 38

Medicomissio Sairaanhoitopalvelun erityisen osallisuuden tuen hankintasopimuksen irtisanominen

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti irtisanoa Medicomissio Sairaanhoitopalvelun erityisen osallisuuden tuen hankintasopimuksen päättymään irtisanomisajan jälkeen.

Hankintasopimus päättyy kuuden kuukauden kuluttua tämän päätöksen päiväyksestä. Irtisanomisajalla palveluntuottajalle ei ohjata asiakkaita.

Päätöksen perustelut

Medicomissio Sairaanhoitopalvelu on valittu henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen puitejärjestelyyn (HEL 2022-013988) palveluntuottajaksi perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätöksellä 20.1.2025 § 3. Tämä päätös koskee erityisen osallisuuden tuen hankintasopimusta.

Erityinen osallisuuden tuki on vammaispalvelulain 12 § mukainen uusi palvelu. Erityinen osallisuuden tuki on vaihtoehtoinen palvelu henkilökohtaiselle avulle. Vammaisella henkilöllä on oikeus saada erityistä osallisuuden tukea, jos hän tarvitsee yksilöllisesti toteutettua toisen henkilön tukea voidakseen päästä vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa tai osallistuakseen vapaa-ajan toimintaan sekä ollakseen osallisena vuorovaikutuksen tai vapaa-ajan tilanteissa silloinkin, kun hän ei kykene itsenäisesti tai tuettuna muodostamaan ja ilmaisemaan tahtoaan avun sisällöstä.

Palveluntuottaja on sopimuksella sitoutunut toteuttamaan palvelun huolellisesti, ammattimaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä noudattaen, mitä palvelun sisällöltä edellytetään tarjouspyyntöasiakirjoissa sekä julkisten hankintojen yleisissä sopimusehdoissa. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset koko sopimuskauden ajan.

Sopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota palveluntuottajalle yksinoikeutta myydä palvelua tilaajalle.

Sopimuksen irtisanominen

Palveluntuottajalle on tehty valvontahaastattelu 30.4.2025, jossa on käyty läpi hankittavan palvelun sisältöä, palvelulta edellytettyä laatua ja palveluntuottajalle asetettuja vaatimuksia, jotta voidaan varmistua sitä, pystyykö palveluntuottaja tuottamaan palvelua hankintasopimuksen mukaisesti. Palvelun vastuuhenkilön suomen kielen taito on riittämätön tilaajan kanssa asioimiseen, palveluun liittyvät asiat jäävät epäselviksi ja väärinymmärryksen mahdollisuus on suuri. Palveluntuottajan on vaikea ohjata palveluun työntekijöitä, koska palveluntuottajalla on puutteellinen käsitys hankittavasta palvelusta.

Lisäksi palveluntuottajan kohdalla ilmenee hankintalain 81§:n kohdan 4 mukainen harkinnanvarainen poissulkemisperuste, joka on todennettavissa Vastuu Groupin Luotettava Kumppani -raportilta (5.5.2025). Palveluntuottajalla on maksamattomia eläkevakuutusmaksuja.

Toimivalta

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan oikeus irtisanoa sopimus perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen § 204 (1.10.2024), jolla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

This decision was published on 04.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Decisionmaker

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja