Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasääntö 1.9.2025 alkaen
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasääntö 1.9.2025 alkaen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännön liitteineen (tämän päätöksen liitteet 2‒6) 1.9.2025 alkaen.
Tämä päätös korvaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 28.3.2025 § 64 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännöstä 1.4.2024 alkaen.
Päätöksen perustelut
Toimialan toimintasäännössä määritellään kaupungin hallintosääntöä yksityiskohtaisemmin toimialan organisaatio, tehtävät ja toimivallat. Toimintasäännöllä toimialajohtaja delegoi toimivaltaansa sekä määrää johtamansa organisaation rakenteesta ja tehtävistä siltä osin kuin ne kuuluvat hänen toimivaltaansa.
Nyt hyväksyttävällä toimintasäännöllä vahvistetaan 1.9.2025 voimaan tuleva sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan organisaatio tämän päätöksen liitteenä olevan toimintasäännön ja sen liitteiden mukaisesti. Jäljempänä on kuvattu kunkin palvelukokonaisuuden ja toimialan yhteisten palvelujen osalta tehdyt keskeisimmät muutokset.
Pelastustoimi-palvelukokonaisuuden huoltovarmuuspalveluissa lopetetaan tilayksikkö 1.9.2025 alkaen. Tilayksikölle kuuluneet tehtävät on integroitu toimialan muihin palveluihin, ja työntekijät ovat siirtyneet tehtäviensä mukaisesti niihin. Osa tehtävistä on siirtynyt kaupunkiympäristön toimialalle.
Toimialan yhteisissä palveluissa laki-, valvonta- ja yleishallintopalveluissa laki- ja hallintoasioiden tuen alayksikkö juridinen tuki – tietosuoja, hankinnat ja sopimukset lopetetaan 1.9.2025 alkaen ja tilalle perustetaan kaksi uutta yksikköä.
Laki-, valvonta- ja yleishallintopalveluihin perustetaan uusi yksikkö tietosuoja. Toimiala käsittelee laajamittaisesti kuntalaisten henkilötietoja, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietoja. Ratkaistavien tietosuoja-asioiden määrä on lisääntynyt ja niiden käsittely on aiempaa monimutkaisempaa. Toimialan tietosuojakäytänteitä kehitetään ja vahvistetaan perustamalla tietosuoja-yksikkö. Tietosuoja-yksikön tehtävänä on tietosuojan ja tiedonhallinnan juridinen tuki ja kehittäminen. Tietosuoja-yksikkö avustaa ja neuvoo tietosuojaan sekä tiedonhallintaan liittyvissä juridisissa kysymyksissä, sekä tietosuojan kehittämisessä.
Toimialan yhteisten palvelujen hankinta- ja sopimuspalveluihin perustetaan uusi yksikkö hankinta- ja sopimusjuridiikan palvelut, joka vastaa hankinta- ja sopimusjuridisten prosessien johtamisesta, ohjauksesta ja kehittämisestä osana hankinta- ja sopimustoimen kokonaisprosessia. Muutoksen tarkoituksena on organisatorisesti tuoda yhden johdon alle kokonaisprosessin edellyttämä juristien asiantuntijatyö ja siten muodostaa toiminnallisesti yhtenäinen ja johdettava kokonaisuus, joka tukee palvelukokonaisuuksia ja palveluja mahdollisimman hyvin. Tarkoituksena on vahvistaa hankinta- ja sopimusjuridiikan osaamista ja erityisroolia sekä nostaa hankinta- ja sopimusjuridiikka strategisempaan rooliin.
Toimialan muissa palvelukokonaisuuksissa tehtävät muutokset ovat vähäisiä työyksikkörakenteen muutoksia 1.9.2025 alkaen.
Palvelukokonaisuuksien ja toimialan yhteisten palvelujen voimassa olevat organisaatiorakenteet ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteissä 2-6.
Omavalvontaa koskeva määräys on lisätty toimintasääntöön uudeksi luvuksi 2.10 Omavalvonta. Yksiköt vastaavat toimialan omavalvontaohjelman mukaisesta omavalvontasuunnitelman laatimisesta ja toteuttamisesta. Omavalvontaa koskevan määräyksen lisäämisellä toimintasääntöön pyritään selkiyttämään omavalvonnan tehtävää osana toimialan johtamisesta.
Toimivalta
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan toimialajohtaja hyväksyy toimialan toimintasäännön.
This decision was published on 29.08.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Katriina Ilmonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 43492