Pienhankinta, määräaikainen jatko WordPress-ylläpidolle ja pienkehitykselle siirtymän ajaksi, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2025-009451
§ 4

Pienhankinta, määräaikainen jatko WordPress-ylläpidolle ja pienkehitykselle siirtymän ajaksi, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Tietohallintojohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietohallintojohtaja päätti tehdä HiQ Oy:lta pienhankinnan WordPress-ylläpidosta ja pienkehityksestä siirtymäkaudelle 15.9.2025 asti. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 14 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailuttaa WordPress-ylläpidon ja pienkehityksen hankinnan. Toimittaja HiQ Oy:n kanssa on olemassa oleva sopimus, joka päättyy kesäkuussa 2025. Kilpailutusprosessin oli tarkoitus olla valmis siten, että siirtymä mahdolliselle uudelle toimittajalle olisi toteutunut luonnollisesti nykyisen sopimuksen päättyessä. Kilpailutusprosessissa havaittiin tulkinnallisuuksia, jonka johdosta alkuperäinen kilpailutus ei toteutunut määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö on aloittanut uuden kilpailutuksen asiasta nopeutetulla menettelyllä, joka ei kuitenkaan ehdi valmistua ennen kesäkuun 2025 loppua.

Tämän jatkoajan tarkoitus on varmistaa, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle kriittisten WordPress-palveluiden tietoturva tai saatavuus eivät vaarannu ennen mahdollisen uuden toimittajan aloitusta.

Mahdollinen uusi ylläpito- ja pienkehityskumppani toimii tämän lisäajan aikana HiQ Oy:n rinnalla, kunnes ylläpidon haltuunotto on toteutettu.

Mahdolliset katkokset ylläpito- ja pienkehityspalveluiden saatavuudessa voivat tarkoittaa, että versio- tai tietoturvapäivityksiä ei asenneta riittävän ajoissa. Tämä voi johtaa sivuston käytön katkoksiin ja myös tietoturvan vaarantumiseen. WordPress-sivustoissa on kaksi merkittävää portaalia, jotka ovat oppijoiden ja opettajien päivittäisessä käytössä. Palvelun käyttökatko aiheuttaisi huomattavaa haittaa toiminnalle kouluissa ja oppilaitoksissa. Portaalit Aula ja Opehuone toimivat tiedonvälityksessä ja aloitussivuina erilaisiin digitaalisiin oppimistyökaluihin.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta.

Pienhankinnan avulla varmistetaan järjestelmän keskeytymätön käyttö sinä aikana, kun uutta hankintaa ollaan toteuttamassa.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä.

This decision was published on 09.06.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Hans Lähteenmäki, ICT-hankintajuristi, puhelin:

hans.lahteenmaki@hel.fi

Tuomas Korkalainen, ICT-projektipäällikkö, puhelin:

tuomas.korkalainen@hel.fi

Decisionmaker

Sami Tikkanen
tietohallintojohtaja