Virkasuhteen täyttäminen, Pakilan peruskoulu, apulaisrehtori, työavain: KASKO-01-74-25
Virkasuhteen täyttäminen, Pakilan peruskoulu, apulaisrehtori, työavain: KASKO-01-74-25
Päätös
Perusopetuksen aluepäällikkö päätti ottaa Pakilan peruskouluun sijoitettuun apulaisrehtorin virkaan (vakanssi 000146) kasvatustieteen maisteri Perttu Kurosen.
Virantoimitus alkaa 1.8.2025.
Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika.
Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) edellyttämän rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikosrekisteriotteen ja kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Päätöksen perustelut
Pakilan peruskouluun sijoitetun peruskoulun apulaisrehtorin virka on julistettu haettavaksi Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa 1.4.2025 – 15.4.2025 työavaimella KASKO-01-74-25.
Viranhaltijan tehtävänä on apulaisrehtorin tehtävät perusopetuksessa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Pakilan peruskoulu.
Pakilan peruskoulu on 1.8.2025 alkaen yhdistyvä n. 1000 oppilaan peruskoulu. Koulu toimii kahdessa toimipisteessä. Koulussa toimii lähipalvelun erityisluokkien lisäksi kaksi keskitetyn palvelun erityisluokkaa. Lisäksi koulussa on musiikin painotettua opetusta 3. vuosiluokalta alkaen sekä liikunnan painotettua opetusta 7. luokalta alkaen.
Koulua johtaa rehtori yhdessä kahden virka-apulaisrehtorin kanssa. Apulaisrehtori johtaa osaltaan koulun toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan. Työtehtäviin kuuluu luokanopettajien sekä koulunkäynninohjaajien esihenkilötyö, oppilashuoltotyö vuosiluokilla 1-6 sekä strategisen johtamisen jalkauttaminen erityisesti yhdessä opettamisen, inklusiivisuuden ja hyvinvoinnin vahvistamisen näkökulmasta. Apulaisrehtori johtaa yhdessä rehtorin ja toisen virka-apulaisrehtorin kanssa koulun pedagogisen toiminnan lisäksi taloutta sekä tila- ja turvallisuusasioita. Tehtävässä korostuvat yhdessä johtaminen, kyvykkyys esihenkilötyöhön, oppilashuollollinen osaaminen sekä operatiivinen johtaminen.
Johtamistyön raameina ovat Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivet: näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky. Ne kuvastavat, millaista yhtenäistä johtamiskäyttäytymistä ja jokapäiväisiä tekoja kaupunki odottaa johdolta ja esihenkilöiltä. Näkemyksellisyys liittyy ymmärrykseen kaupungin strategiasta sekä sitä tukevista tavoitteista. Innostus viittaa esihenkilön omaan esimerkkiin ja energiaan. Linjakkuuden ytimessä on johdonmukainen ja eettinen johtaminen ja toimeenpanokykyyn kuuluu tavoitteiden saavuttaminen tiimin kanssa ja tehtävien delegoiminen.
Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 2 §:n mukaan rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on ylempi korkeakoulututkinto, asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus, riittävä työkokemus opettajan tehtävissä sekä opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot tai muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.
Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin seuraavaa: ”Luemme eduksi kokemuksen pidennetyn oppivelvollisuuden ja toiminta-alueittain opiskelevien opetuksesta sekä TOI-opetuksen iltapäivä- ja loma-ajan toiminnasta.”
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Määräajassa hakemuksen jätti 38 hakijaa, joista 35 täytti viralle asetetut kelpoisuusvaatimukset hakemuksen perusteella. Videohaastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella 9 hakijaa, joista yksi ei vastannut määräaikaan mennessä. Videohaastatteluun kutsuttiin hakijat, joilla oli vähintään 6 kuukauden mittainen, tuore ja ajankohtainen johtamiskokemus rehtorin tai virka-apulaisrehtorin tehtävistä. Videohaastattelussa kysyttiin johtajuuden arvoista, pedagogisesta johtajuudesta sekä hakijan vahvuuksista ja kehittämisalueista henkilöstöjohtajana.
Videohaastattelujen perusteella ensimmäisiin henkilökohtaisiin haastatteluihin 5.5.2025 kutsuttiin 4 hakijaa. Haastatteluun kutsuttiin hakijat, jotka videovastauksissa toivat esille vahvimman näkemyksen yhtenäisen peruskoulun pedagogisesta johtamisesta sekä henkilöstöjohtamisesta.
Haastatteluiden perusteella tilattiin kahdesta hakijasta henkilöarviointi, jonka suoritti Psycon Oy. Henkilöarviointiin valittiin hakijat, jotka toivat haastattelussa esille konkreettisen näkemyksensä yhdessä johtamisesta, muutoksen johtamisesta ja henkilöstön johtamisesta yhtenäisessä peruskoulussa. Henkilöarviointien läpikäyntiin Psycon Oy:n edustajan kanssa osallistuivat perusopetuksen aluepäällikkö ja rehtori. Henkilöarvioinnin jälkeen toiseen haastatteluun 21.5. kutsuttiin kaksi hakijaa. Haastatteluihin osallistuivat perusopetuksen aluepäällikkö ja rehtori.
Perttu Kuronen on kasvatustieteen maisteri (2015) ja hänellä on luokanopettajan kelpoisuus (pedagogiset opinnot 2015, monialaiset opinnot 2015). Hän on suorittanut opetushallinnon tutkinnon (2018). Hän on työskennellyt virka-apulaisrehtorina yhteensä 2 vuotta 5 kuukautta (2023–2025) ja luokanopettajan tehtävän (2016–2020, 4v5kk) ohella apulaisrehtorina (2018–2022, 2 v). Lisäksi hän on työskennellyt erityisluokanopettajana yhteensä 4 vuotta (2011–2016) sekä erityisopettajana 4 vuotta 9 kuukautta (2006–2011). Hän on suorittanut lisäksi Johtamisen ja yritysjohtamisen erityisammattitutkinnon (2025) sekä lähiesimiestyön ammattitutkinnon (2020).
**********
Molemmat hakijat täyttävät viralle asetetut kelpoisuusehdot. Molemmilla on myös riittävästi tehtävässä edellytettävää perusopetuksen johtamiskokemusta sekä johtamiseen liittyvä tutkinto. Kuronen on työskennellyt virka-apulaisrehtorina 2 vuotta ja 5 kuukautta. ********** **********
Henkilöarvioinnin ja haastattelujen jälkeen suoritetun hakijoiden ansioiden kokonaisarvioinnin perusteella perusopetuksen aluepäällikkö katsoo, että Perttu Kurosella on parhaat edellytykset Pakilan peruskouluun sijoitetun apulaisrehtorin viran menestykselliseen hoitamiseen. Hänen valintaansa puoltaa näkemyksellisyys muutosjohtamisesta sekä vahva näkemys koulun pedagogisen toiminnan kokonaisuudesta sidosryhmät huomioiden.
Toimialajohtajan 14.4.2025 tekemän delegointipäätöksen (§ 27) perusteella perusopetuksen aluepäällikkö ottaa virka-apulaisrehtorin vakituiseen virkaan.
Pöytäkirjanote annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.
Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
This decision was published on 10.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Viemerö Satu, rehtori, puhelin: 09 310 82139