Tietopyyntö koskien arviokirjojen luovuttamisesta
Tietopyyntö koskien arviokirjojen luovuttamisesta
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti, että pyydettyjä asiakirjoja ei luovuteta salassa pidettäviltä osin pyytäjälle.
Päätöksen perustelut
Tietopyyntö
Tietopyynnön esittäjät ovat 9.6.2025 ja 24.6.2025 päivätyissä tietopyynnöissään pyytäneet nähtäväksi arviokirjan liittyen tontin vuokraamiseen Vähä-Meilahdessa Asunto-osakeyhtiö Villa Granvikille (GEM
Valuation Oy 9.5.2023) sekä arviokirjan liittyen Meilahden kartanon alueen konseptiin ja hintakilpailun ratkaisemiseen (GEM Valuation Oy 8.6.2023).
Pyytäjille on 2.7.2025 toimitettu heidän pyytämänsä asiakirjat julkisilta osin. Samalla on ilmoitettu, ettei asiakirjoja ole voitu antaa siltä osin kuin ne sisältävät julkisuuslain 24.1 §:n 17 kohdan mukaisesti kaupungin liikesalaisuudeksi tai 20 kohdan mukaisesti arviolausunnon laatijan liikesalaisuudeksi katsottavia tietoja. Asiakirjat, joiden salassa pidettävien osien antamisesta on kieltäydytty:
- arviolausunto GEM Valuation Oy (9.5.2023)
- arviolausunto GEM Valuation Oy (8.6.2023)
Pyytäjät pyysivät 16.7.2025 valituskelpoisen päätöksen asiassa.
Salassapito
Julkisuuslain 1 §:n mukaan viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei julkisuuslaissa tai muussa laissa erikseen toisin säädetä. Julkisuuslain 24 §:ssä säädetään salassa pidettävistä viranomaisen asiakirjoista.
Edellä luetellut asiakirjat sisältävät julkisuuslain 24 §:n 1 momentin kohdan 17 perusteella salassa pidettäviä kunnan liikesalaisuutta koskevia hinta-arvioita koskevia tietoja, joiden paljastuminen heikentäisi kaupungin neuvotteluasemaa sekä aiheuttaisi taloudellisen vahingon vaaran laissa tarkoitetulla tavalla.
Asiakirjat sisältävät myös yksityisen liikesalaisuuksia koskevia tietoja, jotka ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan perusteella ehdottomasti salassa pidettäviä.
Yhteenveto
Tietopyyntö ja asiakirjojen luovuttaminen on arvioitava ja ratkaistava yleisöjulkisuutta koskevien julkisuuslain säännösten mukaisesti. Edellä lueteltuja pyydettyjä asiakirjoja ei voida luovuttaa salassa pidettäviltä osin.
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 29.8.2017 (62 §) hallintosäännön 24 luvun 3 §:n perusteella, että kaupunkiympäristön toimialalla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen tekee palvelukokonaisuutta koskevissa asioissa palvelukokonaisuuden johtaja.
This decision was published on 24.07.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Linnea Massa, asiantuntija, puhelin: 09 310 53654
Elena Lukkarinen, kiinteistöjuristi, puhelin: 09 310 52916