Virkasuhteen täyttäminen, Arviointitoiminta, Kaakon asiakasohjaus, työavain SOTEPE- 03-207-25

HEL 2025-009673
§ 4

Virkasuhteen täyttäminen, Arviointitoiminta, Kaakon asiakasohjaus, työavain SOTEPE- 03-207-25

Asiakasohjauspäällikkö

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella geronomi Leena Vaalivirran asiakasohjaajan virkaan (vakanssinumero 019632, toimintayksikkö 397130, työpiste 100051) 1.8.2025 lukien ja sairaanhoitaja Ina Järvisen asiakasohjaajan virkaan (vakanssinumero 020675, toimintayksikkö 397130, työpiste 100051) 7.7.2025 lukien 3083,53 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaikaa ei aseteta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saatujen selvitysten perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitykset on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala/ sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / arviointitoiminta / kaakon asiakasohjausyksikkö.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan virat tulevat avoimeksi 1.7.2025.

Asiakasohjaajan virat (vakanssinumerot 019632, 020675) ovat olleet julkisesti haettavana 12.5.2025 – 26.5.2025 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa sekä TE-palvelujen työpaikkasivustolla.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan virkaan ottaa arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.

Arviointitoiminnan asiakasohjauksen asiakasohjaajan tehtävänä on vastata eri tarpeessa olevien asiakkaiden palvelutarpeenarvioinnista, sekä varmistaa, että asiakas saa tarvitsemansa tuen ja palvelut mahdollisimman sujuvasti ja asiakaslähtöisesti. Tehtävä sisältää hakemusten käsittelyä sekä yksilöhuollon päätöksentekoa. Työ edellyttää ikääntyneiden palveluiden palveluverkon tuntemusta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja erilaisuuden sietämistä, valmiutta itsenäiseen sekä pari- ja tiimityöskentelyyn.

Asiakasohjaajan viran kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) 8 §:n mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi) tai terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja) tai aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto.

Tehtävässä edellytetään rekisteröitymistä Valviran ammattihenkilöiden keskusrekisteriin.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Eduksi luettiin kokemus iäkkäiden parissa tehtävästä asiakastyöstä, asiakasohjaajan tehtävästä ja palvelutarpeen arvioinnista, tuntemuksen Helsingin iäkkäiden palvelujärjestelmästä sekä Apotin ja InterRAI-CA+HELSA-arviointivälineen käyttökokemus.

Määräajassa hakemuksen jätti yhdeksänkymmentäkolme (93) hakijaa. Vaadittu kelpoisuus oli kahdeksallakymmenelläkolmella (83) hakijalla. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin geronomi Leena Vaalivirta, sosionomi ********** sairaanhoitaja ********** sairaanhoitaja Ina Järvinen, sosionomi ********** geronomi ********** geronomi ********** Haastattelijoina toimi asiakkuuspäällikkö Maarit Kinnunen, asiakkuuspäällikkö Birgitta Maanonen ja asiakkuusvastaava Sari Laurila. Haastattelut tehtiin ajalla 27.5.2025- 5.6.2025.

Leena Vaalivirta on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronomiksi 2022. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävästä Helsingin kaupungilla kaksi vuotta ja kolme kuukautta ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella asiakasohjaajan tehtävästä yksi kuukausi sekä hoitajan tehtävästä Helsingin kaupungilla kymmenen vuotta ja neljä kuukautta.

********** on valmistunut Laurea ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2025. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävästä Helsingin kaupungilla yksi vuosi ja yksi kuukausi.

********** on valmistunut Jyväskylän ammattikorkeakoulusta sairaanhoitajaksi 2016. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävästä Helsingin kaupungilla yksi vuosi sekä sairaanhoitajan tehtävistä Helsingin kaupungilla kahdeksan kuukautta.

Ina Järvinen on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta sairaanhoitajaksi 2012. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävästä Helsingin kaupungilla kahdeksan kuukautta sekä Helsingin kaupungilla sairaanhoitajan työtehtävistä yhdeksän vuotta.

********** on valmistunut Arcada ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2024. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävästä Helsingin kaupungilla kahdeksan kuukautta sekä lähihoitajana hoitotyöstä iäkkäiden asumisyksikössä kymmenen vuotta ja kymmenen kuukautta.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronomiksi 2025. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävästä Helsingin kaupungilla yksi kuukausi sekä hoitajan työtehtävistä attendon seniorikodissa yksi vuosi ja kolme kuukautta.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronomiksi 2021. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävästä Helsingin kaupungilla kaksi vuotta ja yksi kuukausi sekä ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella perhehoidon koordinaattorin tehtävästä vuosi ja yhdeksän kuukautta.

Toimenkuvan vuoksi valinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota aikaisempaan kokemukseen ikääntyneiden kanssa työskentelystä, Helsingin kaupungin palveluverkoston tuntemukseen, kokemukseen asiakasohjauksen palvelutarpeen arvioinnista sekä yksilöhuollon päätösten teosta. Lisäksi huomiota kiinnitettiin paineensietokykyyn, ratkaisukeskeiseen työotteeseen ja itsenäiseen asiantuntijuuteen.

Haastattelun ja työssä osoitetun osaamisen perusteella Leena Vaalivirta ja Ina Järvinen osoittivat asiakasohjaajan virassa edellytettäviä vahvuuksia ja soveltuvuutta. Heillä on monipuolinen kokemus asiakasohjaajan työtehtävästä, ja he hallitsevat laaja-alaisen palvelutarpeen arvioinnin, yksilöhuollollisten päätösten teon sekä asiakkaiden palveluohjauksen ja neuvonnan. He molemmat ovat osoittaneet osaamistaan eri asiakasprosesseissa ja asiakaslähtöisessä asiakastyössä eri asiakasryhmien kanssa. Heillä on hyvä tuntemus Helsingin kaupungin ikääntyneiden palveluverkostosta, ja he ovat työssään osoittaneet vahvaa ammatillisuutta, kehittämismyönteisyyttä sekä motivaatiota toimia Kaakon asiakasohjauksen asiakasohjaajan tehtävässä.

Koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella Leena Vaalivirralla ja Ina Järvisellä on parhaat edellytykset viran tehtävien hoitamiseen Kaakon asiakasohjausyksikössä.

This decision was published on 13.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Maarit Kinnunen, asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 66080

maarit.h.kinnunen@hel.fi

Decisionmaker

Birgitta Maanonen
asiakasohjauspäällikkö

Attachments

1. hakijalistaus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.