Asianhallinnan hankkeen käynnistäminen
Asianhallinnan hankkeen käynnistäminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle perustetaan toimialan asianhallinnan kehittämisen hanke.
Päätöksen perustelut
Tiedon hallintaa määrittelee ja ohjaa usea laki. Kaikista niistä tulee vaatimuksia, joiden täyttäminen vaatii prosessien, toimintatapojen ja järjestelmien kehittämistoimia. Useat niistä ovat kiinteässä yhteydessä tiedonhallinnan yleiseen kehittämiseen.
Helsingissä on menossa kaupunkitasoinen asianhallinnan kehittämishanke. Hankkeen laajuudesta ei vielä ole tehty päätöksiä, mutta käytyjen keskustelujen mukaan muun muassa mahdollinen järjestelmäratkaisu aikatauluttuisi vasta noin viiden vuoden päähän. Suunniteltujen lakimuutosten vuoksi Sosiaali-, terveys- ja pelastus-toimialalle tarvitaan ratkaisu nopeammin. Siksi toimialalle perustetaan asianhallinnan kehittämishanke, jossa ratkaistaan niin tietojärjestelmiin, toimintamalleihin, palveluihin ja prosesseihin kuin osaamiseen liittyviä haasteita. Hankkeella tavoitellaan toiminnan kehittymistä niin, että se tukee jatkossa entistä paremmin viranomaisen toimintaa ja siihen liittyviä velvoitteita.
Mahdollisen hankkeen ennakkosuunnittelu on käynnistetty keväällä 2025 tiedonhallinta ja arkkitehtuuriyksikössä. Tärkeimmiksi tuloksiksi on toimialatasolla kirjattu
- asianmukaiset työvälineet
- toimialan kirjaamon perustaminen (alikirjaamona kaupunginkirjaamolle)
- asianhallintaan liittyvän toiminnan laadun kehittyminen
- asian ja asiakirjan rekisteröinnin toteuttaminen
- rekisteröityjen oikeuksien toteutumisen varmistaminen
- käsittelyn määräaikojen noudattaminen
- toiminnan tehostuminen
- henkilöstöresurssien järkevä käyttö
- luotettavan raportointitiedon saaminen toiminnan seuraamiseksi ja valvomiseksi
- asiakkaiden suuntaan tapahtuvan ohjauksen ja viestinnän parantuminen
Hankkeessa ei muuteta palvelukokonaisuuksien palveluiden järjestämistä eikä Apottiin liittyvää toimintaa.
Hankkeella on sidokset kaupungin asianhallinnan pääprosessiin, järjestelmiin ja kehittämishankkeisiin, jotka huomioidaan hankesuunnittelussa.
Hankkeen tulokset vaikuttavat koko toimialan toimintaan. Hankkeelle nimitetään suunnittelun edetessä ohjausryhmä, jonka kokoonpanossa huolehditaan riittävästä toimialatasoisesta edustuksellisuudesta. Hankkeen omistaa yhteisten palveluiden johtaja. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii päätöksenteko- ja valvontajohtaja. Ohjausryhmä perustaa hankkeelle tarvittavat projektit ja ohjaa niiden toimintaa. Muut ohjausryhmän toimivaltuudet ja menettelyt määritellään erikseen.
Tiedonhallinta ja arkkitehtuuriyksikkö vastuuttaa hankkeen käyttöön sihteerin sekä koordinoi hankevalmistelua sen alkuvaiheessa.
This decision was published on 24.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Marika Noso, päätöksenteko- ja valvontajohtaja, puhelin: 09 310 24660