Online video-ohjelmisto Dream Brokerin ohjelmistoalustan ja käyttöoikeuksien pienhankinta
Online video-ohjelmisto Dream Brokerin ohjelmistoalustan ja käyttöoikeuksien pienhankinta
Päätös
Yksikönjohtaja päättää hankkia online video-ohjelmisto Dream Brokerin ohjelmistoalustan ja käyttöoikeudet pienhankintana Dream Broker Oy:ltä (2092227-2) sekä oikeuttaa viestintäpäällikön tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevat Dream Broker Oy:n ohjelmistopalvelusopimukset vuoden pituisille lisenssisopimuskausille kerrallaan vuosien 2025-2029 aikana.
Lisäksi yksikönjohtaja merkitsi tiedoksi, että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo neljälle vuodelle on enintään 55 000 euroa ja että Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitos ei tällä päätöksellä sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan ohjelmistopalvelusopimukset tehdään Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen kulloisenkin tarpeen perusteella vuoden pituisille lisenssisopimuskausille kerrallaan enintään vuosien 2025-2029 aikana.
Päätöksen perustelut
Pienhankinnan kohteena on online video-ohjelmisto Dream Brokerin ohjelmistoalusta ja käyttöoikeudet Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselle. Hankinnalla turvataan aikaisemmin online video-ohjelmistolla tehtyjen videoiden ja koulutusmateriaalien ylläpidettävyys sekä muokattavuus myös jatkossa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen eri toiminnoissa. Kyseessä on hankintalain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.
Helsingin kaupungin pienhankintaohjeistuksen mukaan pienhankinta voidaan toteuttaa ilman tarjouskilpailua, mikäli järjestettävän tarjouskilpailun kustannukset ja siitä aiheutuva työmäärä ylittävät pienhankinnan kilpailuttamisesta saatavan hyödyn. Online video-ohjelmiston ohjelmistopalvelun pienhankinnasta ei tällä perusteella järjestetty erillistä pienhankinnan tarjouskilpailua.
Dream Broker Oy:n online video-ohjelmisto on edellisen sopimuskauden kuluessa otettu onnistuneesti käyttöön Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen organisaatiossa. Ohjelmiston käyttäjiksi nimetyt henkilöt on koulutettu ohjelmiston käyttöön ja ohjelmistoon liittyen on tehty tietosuojan vaikutustenarviointi, jossa on todettu ohjelmiston täyttävän Helsingin kaupungin tietoturvalle ja tietosuojalle asettamat kriteerit. Online video-ohjelmiston pienhankinnan kilpailuttamisesta aiheutuva kustannus yhdistettynä sitä seuraavaan mahdolliseen ohjelmistopalvelun vaihdosprojektiin koulutus-, tiedonsiirto- ja vaikutustenarvioinnin tarpeineen aiheuttaisi Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselle merkittävästi enemmän kustannuksia kuin hyötyjä.
Pienhankinnan kilpailun puuttuminen ei johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta ohjelmistopalvelusopimuksen, josta Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitos tekee vuosittain erillisen tilauksen tarpeensa mukaan.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan 31.8.2017 päätöksen § 6 Palvelukeskusliikelaitoksen hankintoihin liittyvän toimivallan siirtäminen mukaisesti palvelukeskusliikelaitoksen viranhaltijoilla on seuraavat hankintavaltuudet: toimitusjohtaja 500 000 € (alv 0 %), yksikönjohtaja 200 000 € (alv 0 %).
This decision was published on 23.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Ville Hiltunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 22904