Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 29.10.2025 § 238 (autovaurio)

This is a motion

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 29.10.2025 § 238 (autovaurio)

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 29.10.2025 (238 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 29.10.2025 (238 §) hylännyt 11.6.2025 John Stenbergin rannan ja Hakaniemenrannan risteyksessä tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 1 607,64 euron vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 11.6.2025 kello 11.20 John Stenbergin rannan ja Hakaniemenrannan risteyksessä tapahtuneeseen autovaurioon. Hakijan ajoneuvon eturengas putosi kuoppaan ja etupuskuri osui reunakiven vieressä olevaan asfalttiin, kun hakija ajoi tilapäisiin liikennejärjestelyihin liittyvää luiskaa pitkin osittain jalkakäytävälle. Luiska oli lyhyt ja jyrkkä, ja kuoppa sijaitsi luiskan alussa. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että hän noudatti ajaessaan varovaisuutta ja ajonopeus oli hidas. Vahinkopaikalla oli sekavat liikennejärjestelyt sekä muuta liikennettä, joten hakija ei voinut tarkkailla pelkästään tien kuntoa. Vahingon aiheuttanut monttu oli havaittavissa vain lyhyen hetken käännyttäessä Hakaniemenrannalle. Kaupunki on laiminlyönyt kunnossapitovelvoitteensa jättämällä kuopan korjaamatta. Hakija on toimittanut valokuvan kuopasta.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostilla 29.10.2025. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 14.11.2025 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahinkopaikalla on ollut Kruunusillat-allianssin työmaa ja siihen liittyviä tilapäisiä liikennejärjestelyitä. Kruunusillat-allianssilta saadun selvityksen mukaan hankkeella on oma ryhmä, joka korjaa ja hoitaa liikennejärjestelyjä sekä mahdollisia kuoppia täysipäiväisesti. Vahinkopaikalla on ollut suunnitelmien mukaiset tilapäiset liikennejärjestelyt, ja työmaa on ollut merkittynä tietyömaa-liikennemerkein. Tietyömerkillä varoitetaan työnalaisesta tieosuudesta, jolla saattaa olla työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja kuten irtokiviä tai kuoppia. Vahinkopaikalla olleesta kuopasta ei ole annettu palautteita ennen vahinkoa.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Hakijan toimittaman valokuvan perusteella kuoppa on ollut pienikokoinen ja selkeästi ympäristöstään erottuva. Hakijan vahinko on tapahtunut valoisaan aikaan. Kuoppa on näin ollen ollut sekä havaittavissa että väistettävissä.

Asiassa saadun selvityksen perusteella vahinkopaikalla ollut Kruunusillat-allianssin työmaa on ollut asianmukaisesti merkitty ja työmaa-alueen kunnossapidosta on huolehdittu päivittäin. Työmaa-alueilla voi aina olla työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja kuten kuoppia, joten työmaa-alueella ajettaessa on noudatettava erityistä huolellisuutta. Edellä esitetyin ja muutoin vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä ilmenevin perustein kaupunki katsoo, ettei asiassa ole kaupungin toimintaa koskevaa laiminlyöntiä, huolimattomuutta tai virhettä, ja ettei kaupunki ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Edellä esitetyn perusteella Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioitumisesta. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, jotka antaisivat aihetta päätöksen muuttamiseen. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään oikaisuvaatimuksen hylkäämistä.

Sovelletut säännökset

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1‒4 §, 14 a §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 71 §, 187 §, 188 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Presenter information

Name
Ville Lehmuskoski

Title
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ask for more info

Name
Inkeri Lehmusoksa

Title
Tiimipäällikkö