Sprinklereiden ja kaasusammutuslaitteistojen huoltojen ja kunnossapidon hankinta - osa-alue 2B
Sprinklereiden ja kaasusammutuslaitteistojen huoltojen ja kunnossapidon hankinta - osa-alue 2B
Päätös
Toimitusjohtaja valitsi kilpailutuksen voittajaksi osa-alueella 2B HKL:n ja Kaupunkiliikenteen kohteiden kaasusammutuslaitteisto huolto- ja kunnossapito AGIS Fire Security Oy:n.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on sprinklereiden ja kaasusammutuslaitteiston huolto ja kunnossapito sekä kunnossapito-ohjelman mukaisien vuosihuoltojen ja huolloissa havaittujen vikojen korjaukset Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenneyhtiö), Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) ja Länsimetro Oy:n, Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n ja Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n omistamissa ja ylläpitovastuulla olevissa kohteissa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä määritellyn mukaisesti. Vuosihuoltoihin voi sisältyä myös muita Tilaajan määrittelemiä töitä.
Hankinnan kohteena olevien huolto- ja vikakorjauspalveluiden toimitusvarmuuden ja toimittajamarkkinoiden hyvän toimivuuden mahdollistamiseksi hankinta on jaettu eri osa-alueisiin tilaajan eri alueiden ja eri tuoteryhmien mukaan. Tavoitteena on saada eri osa-alueille valittua eri toimittajia, jotta saadaan kaikille eri huoltokohteille palveluita tuottava toimittaja.
Hankinta on jaettu seuraaviin osa-alueisiin:
- 1A Länsimetron kohteiden sprinklereiden huolto- ja kunnossapito
- 1B Länsimetron kohteiden kaasusammutuslaitteisto huolto- ja kunnossapito
- 2A HKL:n ja Kaupunkiliikenteen kohteiden sprinklereiden huolto- ja kunnossapito
- 2B HKL:n ja Kaupunkiliikenteen kohteiden kaasusammutuslaitteisto huolto- ja kunnossapito
Jokaiselle osa-alueelle valitaan yksi palveluntuottaja. Sama tarjoaja voi tulla valituksi useamman osa-alueen palveluntuottajaksi.
Kilpailutuksen perusteella tehdään toistaiseksi voimassa olevat hankintasopimukset. Neljän vuoden ajalta ennakoitu hankinnan kokonaisarvo HKL:n osalta on osa-alueella 2B 220.000 euroa.
Tilaajat - Kaupunkiliikenneyhtiö, HKL, Länsimetro Oy, Sammalvuoren Metrovarikko Oy sekä Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy - tekevät jokainen itsenäisen hankintapäätöksen ja hankintasopimuksen niiden osa-alueiden osalta, jotka koskevat ko. tilaajaa. Kaupunkiliikenneyhtiö edustaa kaikkia tilaajia sopimuksen mukaisten palveluiden suorittamiseen liittyvissä asioissa.
Tämä päätös koskee osa-aluetta 2B HKL:n ja Kaupunkiliikenteen kohteiden kaasusammutuslaitteisto huolto- ja kunnossapito.
Hankintamenettely
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 2.5.2025 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 2.5.2025 (https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/355584-2024). Tarjoukset tuli jättää 2.6.2025 kello 12.00 mennessä.
Kyseessä on vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) kynnysarvot ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä oli erityisalojen hankintalain mukainen avoin menettely.
Tarjouksen valintaperusteena käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena on hinnaltaan halvin.
Tarjouskilpailussa osa-alueelle 2B saatiin kolme tarjousta:
- AGIS Fire Security Oy (y-tunnus 1058503-0)
- Are Oy (y-tunnus 0989493-6)
- Paloff Sammutusjärjestelmät Oy (y-tunnus 2186075-5)
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa.
Kaikki osa-alueen 2B tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Kaikki osa-alueelle 2B saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja kaikki tarjoukset hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti seuraava:
”Toimittajaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Jokaisella osa-alueella tarjousten vertailu tehdään seuraavasti: Hintojen vertailussa käytetään ko. osa-alueen tarjouksen hintalomakkeen kokonaisvertailuhintaa. Hintalomakkeella on kokonaisvertailuhinta-solu johon lasketaan automaattisesti kokonaisvertailuhinta kahden desimaalin tarkkuudella. Osa-aluekohtaiset hintalomakkeet ja kokonaisvertailuhinta-solu: 2B Liite "Hinnat_HKL_Kaasu" solu G40"”
Tarjoaja | Kokonaisvertailuhinta (alv 0 %) |
AGIS Fire Security Oy | 21.705,00 eur |
Are Oy | 54.328,00 eur |
Paloff Sammutusjärjestelmät Oy | 32.530,00 eur |
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt AGIS Fire Security Oy valitaan osa-alueen 2B HKL:n ja Kaupunkiliikenteen kohteiden kaasusammutuslaitteisto huolto- ja kunnossapito palveluntarjoajaksi.
Sopimussuhde
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla hankintasopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.
This decision was published on 24.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277