Staran aitatöiden urakan puitesopimuksen muuttaminen
Staran aitatöiden urakan puitesopimuksen muuttaminen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti hyväksyä esityksen Staran ja Vepe Oy Peltosen välisen aitatöiden urakkasopimuksen HEL 2024-000034 muuttamisesta siten, että sopimus siirtyy Vepe Security Oy:lle liiketoimintasiirron toteutuessa. Sopimusmuutos koskee alkuperäisen sopimuskumppanin vaihtumista liiketoimintasiirron seurauksena hankintalain 136 §:n 2 momentin 4 kohdan perusteella.
Voimassa oleva hankintasopimus perustuu rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätökseen HEL 2024-000034 / 29.2.2024 / § 28. Koko puitejärjestelyn ennakoitu arvo oli 1.500.000 € (AVL 8 c §). Vepe Oy Peltonen on puitejärjestelyn kolmesta toimittajasta etusijajärjestyksessä toisella sijalla.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos (jäljempänä Stara) ja Vepe Oy Peltonen ovat 3.4.2024 allekirjoittaneet aitatöiden puitesopimuksen. Sopimus perustuu vuonna 2024 kilpailutettuun aitatöiden puitejärjestelyyn HEL 2024-000034 ja sen perusteella tehtyyn puitesopimukseen, joka on voimassa 1.4.2024-31.3.2026. Lisäksi sopimukseen sisältyy vuoden pituinen optio.
Vepe Oy Peltosen aluesuojaamisliiketoiminta siirtyy liiketoimintasiirrolla Vepe Security Oy:lle. Järjestelyn kohteena on koko aluesuojaamisliiketoiminta sisältäen kaiken siihen luovutushetkellä kuuluvan omaisuuden ja oikeudet. Liiketoiminnan siirtyviin osiin kuuluu myös aluesuojaamisliiketoiminnan sopimukset.
Oikeudellinen arvio
Julkisista hankinnoista annetun lain 136 §:n 1 momentin mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa taikka käyttöoikeussopimuksissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Kyseisen pykälän 2 momentin 4 kohdan mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäinen sopimuskumppani korvataan uudella sopimuskumppanilla siten, että alkuperäisen sopimuskumppanin asema siirtyy yhtiön rakennejärjestelyjen, yritysostojen, sulautumisten ja määräysvallan muutosten tai maksukyvyttömyyden seurauksena kokonaan tai osittain toiselle toimittajalle, joka täyttää alun perin vahvistetut laadulliset soveltuvuus-vaatimukset. Lisäksi edellytetään, ettei tästä aiheudu muita olennaisia muutoksia sopimukseen eikä tällä pyritä kiertämään tämän lain soveltamista.
Aitatöiden puitejärjestely oli kansallinen hankinta, jonka arvo alitti EU-kynnysarvon. Vaikka hankintalain 136 § ei sanamuotonsa perusteella sovellu kansallisiin, hankintalain esityöt sekä merkitys rajat ylittävässä kaupassa huomioiden ei voida pitää perusteltuna, että liikkumavara kansallisissa olisi rajoitetumpi kuin EU-hankinnoissa. Näin ollen muun muassa Kuntaliiton Julkisten hankintojen neuvontayksikkö on ottanut kannan, jonka mukaan vähintäänkin 136 §:n 2 momentin listaa sallituista sopimusmuutoksista voidaan soveltaa myös kansallisissa hankinnoissa.
Hankintayksikkö katsoo, että kyse on hankintalain 136 §:n 2 momentin 4 kohdan tarkoittamasta tilanteesta, jossa alkuperäinen sopimuskumppanin asema siirtyy yhtiön rakennejärjestelyn tai yritysoston seurauksena osittain uudelle toimittajalle.
Hankintalain 136.2 §:n 4 kohdan mukainen lisäedellytys on, että uusi toimittaja täyttää alun perin vahvistetut laadulliset soveltuvuusvaatimukset. Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajan soveltuvuusvaatimukseksi, että:
- Tarjoajan työnjohdolla on rakennustyönjohtoon soveltuva koulutus ja työkokemusta vähintään 2 vuotta, tai yli kymmenen vuoden kokemus työnjohtotehtävistä. |
- Tarjoajan henkilöstöllä tulee olla riittävästi kokemusta hankinnan kohteena olevien aitatöiden toteuttamisesta. Kokemuksen osoittamiseksi tarjoajalla tulee olla vähintään kolme vastaavaa sopimusta referenssinä viimeisen viiden vuoden ajalta |
- Tarjoajan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään A+ (tyydyttävä +) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajien, joiden luokitus ratingluokituksessa on B tai C, taikka joiden taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan em. luokituksia, suljetaan hankintamenettelyn ulkopuolelle. Tarjoajat, joiden luokitus ratingluokituksessa on A, taikka joiden taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan em. tasoa, voidaan sulkea tarjouskilpailusta, jos tarjoaja ei kykene esittämään luotettavaa selvitystä toimenpiteistä, joihin se ryhtyy tai on ryhtynyt taloudellisen tilanteensa parantamiseksi. |
Vepe Oy Peltosen aluesuojausliiketoiminnan avainhenkilöt, työnjohto sekä työntekijät siirtyvät liiketoimintasiirrossa Vepe Security Oy:n palvelukseen. Markkinaoikeuden ratkaisussa MAO:H412/2022 on ollut kyse tilanteesta, jossa valittajan tarjouksissaan ilmoittamissa referensseissä on ollut kyse valittajan emoyhtiön alun perin hoitamista referenssitoimeksiannoista, jotka se on liiketoimintasiirrolla siirtänyt valittajan hoidettaviksi. Markkinaoikeuden mukaan valittajalla on tässä tilanteessa ollut oikeus tukeutua liiketoimintasiirrossa luovuttajana olleen emoyhtiönsä referensseihin omina referensseinään. Näin ollen Vepe Security Oy:n voidaan katsoa täyttävän tarjouspyynnössä asetetut ammatillista pätevyyttä koskevat soveltuvuusvaatimukset.
Tarjoajien taloudellisen aseman osalta tarjouspyynnössä on todettu, että tarjoajat, joiden luokitus ratingluokituksessa on ollut A, taikka joiden taloudellisen tilanteen on arvioitu vastaavan em. tasoa, on voitu sulkea tarjouskilpailusta, jos tarjoaja ei ole kyennyt esittämään luotettavaa selvitystä toimenpiteistä, joihin se ryhtyy tai on ryhtynyt taloudellisen tilanteensa parantamiseksi. Perustettavan yhtiön luottoluokitus on asiakastiedon luokituksessa hankintayksikön saamien tietojen mukaan aina korkeintaan A. Oikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on harkintavaltaa arvioida, täyttääkö tarjoaja tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vepe Security Oy on esittänyt hankintayksikölle selvityksen taloudellisesta tilanteestaan sekä rahoitusasemastaan. Hankintayksikkö on arvioinut selvityksen olevan luotettava ja toimenpiteiden riittävät siihen nähden, että Vepe Security Oy:n voidaan katsoa täyttävän alkuperäisessä tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut taloudelliset vaatimukset.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Toimitusjohtajan hankintavaltuus on 800.000 € (alv 0 %). Nyt tehtävä päätös koskee ainoastaan sopimuksen siirtämistä. Itse hankinnasta on päätetty jo aikaisemmin.
Johtopäätös
Hankintayksikkö katsoo, että Vepe Oy Peltosen aitatöiden puitesopimus voidaan siirtää Vepe Security Oy:lle. Hankintayksikkö tekee sopimusmuutoksesta erillisen liitteen alkuperäiseen sopimukseen. Sopimusmuutos tulee voimaan vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet liitteen.
This decision was published on 27.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Tanja Dickman, hankintajuristi, puhelin: 09 310 38821
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241