Asiakirjapyyntö koskien Viipurinkadun toimipisteen ja kirjekuoren Helsinki-logon yksikielisyyttä

HEL 2025-010768
§ 33

Asiakirjapyyntö koskien Viipurinkadun toimipisteen ja kirjekuoren Helsinki-logon yksikielisyyttä

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti, ettei 24.6.2025 pyydettyjä asiakirjoja luovuteta tiedon pyytäjälle.

Päätöksen perustelut

Tiedon pyytäjä on 24.6.2025 pyytänyt saada tiedon asiakirjan sisällöstä, joka osoittaa, kuka on päättänyt suomenkielisen kehystunnuksen käytöstä Viipurinkadun toimipisteen ovessa ja kirjekuoressa. Tiedon pyytäjälle on 4.7.2025 vastattu postitse, että Helsingin työllisyyspalveluilla ei ole hallussaan pyydettyä asiakirjaa, eikä sitä sen vuoksi voida antaa. Vastauksessa on lisäksi todettu, ettei kaupungin toimielin tai viranhaltija ole tehnyt hallintopäätöstä Viipurinkadun toimipisteen oven ja kirjekuoren kehystunnuksen kieliversion rajaamisesta. Tiedon pyytäjä on pyytänyt saada asiasta valituskelpoisen hallintopäätöksen.

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 9 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisella ei kuitenkaan ole julkisuuslain nojalla velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen. Helsingin työllisyyspalveluilla ei ole hallussaan asiakirjaa, josta ilmenisi tiedon pyytäjän pyytämät tiedot. Näin ollen asiakirjaa ei voida tiedon pyytäjälle luovuttaa.

Toimivallan peruste

Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti 2.1.2025 (§ 5), että viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 14 §:n mukaisen päätöksen työllisyyspalveluja koskevien asiakirjojen antamisesta tekee työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja 2.1.2025 alkaen.

This decision was published on 06.08.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Annemari Kauppi, juristi, puhelin: +358 9 3107 7562

annemari.kauppi@hel.fi

Decisionmaker

Annukka Sorjonen
toimitusjohtaja

Attachments

1. Tietopyyntö 24.6.2025
The attachment will not be published on the internet.
2. Tietopyyntö, täydennys 13.7.2025
The attachment will not be published on the internet.
3. Vastaus tietopyyntöön 1.7.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.