Virkasuhteen täyttäminen, työllisyyspalvelut, asiantuntija, palveluiden koordinaatio 1 tehtävä TYPA-04-5-25
Virkasuhteen täyttäminen, työllisyyspalvelut, asiantuntija, palveluiden koordinaatio 1 tehtävä TYPA-04-5-25
Päätös
Yksikön johtaja ********** päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastatteluissa osoitetun sopivuuden perusteella asiantuntija, palveluiden koordinaatio vakituiseen virkaan **********
Viran tehtäväkohtainen kuukausipalkka on 3221,44 euroa
Virantoimitus alkaa 13.8.2025 lukien.
Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava koeaika, joka on kuusi kuukautta tai puolet palvelussuhteen kestosta. Mikäli viranhaltija siirtyy Helsingin kaupungilla toiseen virkasuhteeseen, peräkkäisissä määräaikaisissa virkasuhteissa ei määrätä uutta koeaikaa, elleivät viranhaltijan tehtävät tai asema muutu.
Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien. Mikäli tehtävästä toiseen siirtyvä henkilö on aiemmin jo esittänyt selvityksen terveydentilastaan, esihenkilö voi päättää, ettei työhöntulotarkastusta tarvita.
Päätöksen perustelut
Asiantuntijan virka oli julkisesti haettavana Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä osoitteessa helsinkirekry.fi. 10.6.2025-23.6.2025. Hakuaikaa jatkettiin 2.7. 2025 asti. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä Työmarkkinatori- sivuilla sekä jobly.fi ja duunitori.fi -palveluissa. Virka sijoittuu Polkupalvelut-yksikköön.
Tehtävä oli aiemmin haettavana virheellisesti työsuhteisena ja hakijat otettiin huomioon myös uudessa rekrytoinnissa.
Toimitusjohtajan 2.1.2025, 4 §:n tekemän päätöksen toimivallan siirtämisestä työllisyyspalveluliikelaitoksen henkilöstöasioiden päätöksenteossa mukaan vakituiseen virkaan ottaa ko. viralle määritellyn esihenkilön esihenkilö yksi yli periaatteella siten, että kukaan ei ota vakinaiseen palvelussuhteeseen omia suoria alaisiaan.
Asiantuntija vastaa työnhakija-asiakkaiden palveluiden suunnittelusta ja kehittämisestä yhdessä hankintayksikön kanssa. Koordinoi palveluiden toimeenpanoa, varmistaa tuloksellisen toteutuksen ja ennakoi hankintatarpeita. Asiantuntijana laatii vastaukset muutoksenhakuihin ja antaa työvoimapoliittisia lausuntoja. Vastaa yhdessä hankintojen kanssa palvelun laskutuksen seurannasta ja laskujen tarkistamisesta ja toimii palveluntuottajien yhteistyökumppanina sekä vastaa laadunvalvonnasta ja koulutusten seurannasta.
Lisäksi asiantuntijan tehtäviin kuuluu palvelujen koordinaatiotehtävän puitteissa luku- ja kirjoitustaidottomien asiakkaiden ohjausta, kuten ohjaamista kielitaitotesteihin ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella luku- ja kirjoitustaidon koulutuksiin. Asiantuntija tukee asiakkaita sekä asiantuntijoita myös koulutusasioissa. Tehtäviin kuuluu verkosto- ja kehittämistyötä ja erityisesti tässä tehtävässä korostuu osallistuminen aktiivisesti lukukoulutusverkostoon ja sen kehittämiseen.
Asiantuntijan viran kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen.
Haettavina olleiden asiantuntijatehtävien hoidossa edellytettiin hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, hyvää englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa sekä tyydyttävää ruotsin tai muun kielen taitoa.
Tehtävässä tarvitaan hyviä ongelmanratkaisutaitoja ja valmiutta toimia viranomaistyössä, laajoissa yhteistyöverkostoissa sekä ymmärrystä työnhakija-asiakkaiden erilaisista työnhakuun vaikuttavista tilanteista.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi asiantuntijalle luettiin hakuilmoituksessa eduksi työkokemus työllisyydenhoidon tehtävistä sekä tuntemus työmarkkinoista ja koulutusjärjestelmästä, osaamisen kotoutumisen palveluista sekä kotoutumiskoulutuksiin ohjaamisesta. Lisäksi luettiin eduksi osaaminen ohjaavasta asiakaspalvelutyöstä ja neuvontatyöstä, erinomaiset vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot, itsenäinen, asiakaslähtöinen, ohjauksellinen työote sekä pedagoginen osaaminen.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Hakijat ja rekrytointiprosessi
Määräajassa hakemuksen jätti 263 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on 235 hakijalla. Hakijaluettelo on liitteenä 1.Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 18 hakijaa. Videohaastatteluun kutsuttiin hakijat, joilla oli vähintään vuoden ajantasainen kokemus työllisyyspalveluiden vaativista asiantuntija- ja/tai suunnittelutehtävistä, aikaisempaa soveltuvaa kokemusta palveluiden koordinoinnista, maahan muuttaneiden ohjauksesta työllisyyspalveluissa. Hakemuksia arvioivat tiimipäälliköt **********
Kolme hakijaa veti hakemuksensa pois rekrytointiprosessin aikana.Videohaastattelut toteutettiin 3.6.-6.6.2025.Videohaastattelujen perusteella kutsuttiin yksilöhaastatteluun 6 kärkihakijaa. Videohaastattelut arvioivat tiimipäällikkö ********** ja yksikön johtaja **********
Haastatteluun kutsuttiin hakijat, joiden katsottiin parhaiten vastaavan kokemuksensa ja osaamisensa perusteella tehtävän vaatimuksiin. Rekrytointiryhmä arvioi, kuinka hyvin hakijat pystyivät tuomaan videohaastattelussa esiin tehtävään liittyvää osaamista ja kokemusta, palvelujärjestelmän, koulutusjärjestelmän sekä työmarkkinoiden tuntemusta.Jatkoon valitut pystyivät sanoittamaan parhaiten tehtävään liittyviä vahvuuksiaan. Yksilöhaastattelut toteuttivat 9.7.2025 tiimipäällikkö ********** ja asiantuntija **********
Kärkihakijoiden vertailu
********** on yhteiskuntatieteiden maisteri (YTM, Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2002). Hakija on toiminut Helsingin kaupungin työllisyyspalveluissa asiantuntijana 3/ 2024 alkaen.
********** on yhteisöpedagogi (AMK, Humanistinen ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2021). Hakija on toiminut Helsingin työllisyyspalveluissa asiantuntijana 11/2021 alkaen.
********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK, Hämeen ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2020). Hakija on toiminut Uudenmaan TE- toimistossa asiantuntijana 2/2022-12/2024 ja Keski-Uudenmaan TE- palveluissa työllisyysasiantuntijana 1/2025 alkaen.
********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK, Diakonia ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2021). Hakija on toiminut omavalmentajana Työllisyys Espoossa 4/2021-5/2023 ja asiantuntijana Espoon kaupungilla 2/2025-5/2025.
********** on koulutukseltaan yhteisöpedagogi (YAMK, Humanistinen ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2023). Hakija on toiminut palvelukoordinaattori/ työllisyysasiantuntijana Porvoon kaupungilla 5/2021 alkaen.
********** on koulutukseltaan ylioppilas (Mahabad oppilaitos, valistumisvuosi 1987). Hakija on toiminut asiantuntijana Varsinais- Suomen TE- toimistossa 4/2023- 12/2024.
Kärkihakijoiden arviointi
Kaikilla haastatelluista on kelpoisuusehdoissa edellytetty alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen, vähintään vuoden ajalta kokemusta työllisyyden edistämisestä.
Kaikilla kärkihakijoilla oli kokemusta työllisyyspalveluiden asiakastyön substanssista sekä perehtyneisyyttä ja osaamista työtä ohjaavan lainsäädännön käytännön soveltamiseen.
Valittu hakija esitti selkeimmin hyviä ja perusteltuja näkemyksiään palveluiden koordinaation asiantuntijan kokonaisuudesta. Hänen kokemuksensa ja osaamisensa työllisyyspalveluiden ja kotoutumisen substanssista oli vaikuttava. Valitun henkilön näkemykset perustuivat laajaan toimintaympäristön tuntemukseen sekä laaja-alaiseen ymmärrykseen palveluiden koordinaation asiantuntijan tehtäviin työllisyyspalveluissa. Valittu hakija oli varma esiintyjä ja hänen vuorovaikutus- ja yhteistyötaitonsa ovat erinomaisia.
********** on monipuolinen ja laaja kokemus maahan muuttaneiden ja kototutumisajalla olevien asiakkaiden ohjauksesta ja tuloksellisesta asiakastyöstä. Hänellä on vahvaa kokemusta prosessien ja uuden kehittämisestä. Hakijalla on erinomaiset vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä verkostotyön taidot. Hänellä on pedagogisen taustan sekä esimiestyön kokemuksen antama ymmärrys ennakoinnista sekä tuloksellisuuden varmistamisesta.
********** on monipuolinen kokemus työllisyyden edistämisen vaativista asiantuntijatehtävistä sekä perehtyneisyys substanssiin ja toimintaa ohjaavaan lainsäädäntöön. Hänellä on hyvä työmarkkinoiden tuntemus. Hakijalla on kokemusta asiakkaan ohjausprosesseista ja niiden johtamisesta sekä aineenopintojen tuoma valmentava ja ratkaisukeskeinen työote sekä yrittäjätaustan tuoma ymmärrys vaikuttavuuden seurannasta. Hakijalla on erinomaiset vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä verkostotyön taidot.
********** on monipuolista ja laajaa kokemusta kotoutumisen parissa työskentelystä. Hänellä on erinomainen asiantuntijatyön substanssin ja lainsäädännön tuntemus. Hakijalla on laaja verkostotyön kokemus. Hakijalla on kokemusta asiakkaan palveluprosessin koordinoinnista tuloksellisesti alusta loppuun. Hänellä on hanketyön tuomaa kehittämiskokemusta.
********** on monipuolista kokemusta maahan muuttaneiden ja kotoutuvien asiakkaiden ohjaus-, neuvonta – ja asiantuntijatehtävistä. Hänellä on laaja substanssiosaaminen ja lainsäädännön tuntemus sekä koulutusympäristön tuntemus. Hänellä on myös kokemusta kotoutumista tukevasta ohjaustyöstä sekä projekti- ja hanketyöstä. Hakijalla on kokemusta palveluprosessien koordinoinnista ja monipuolisesta verkostotyöstä.
********** on laajaa ja monipuolista kokemusta työskentelystä eri asiakasryhmien kanssa. Hänellä on vahva asiakaspalveluote, erinomaiset vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot, sekä paineen- ja muutoksensietokyky. Hakijalla on erinomaiset verkostotyön taidot. Hakijalla on erittäin vahva asiakastyön substanssiosaaminen sekä lainsäädännön tuntemus. Hakijalla on kokemusta palvelutietovarannon koordinoinnista ja uusien ratkaisujen kehittämisestä työllisyydenhoidon tehtävissä.
********** on monipuolista kokemusta ohjaus- ja neuvontatyöstä erityisesti maahan muuttaneiden asiakkaiden tukemisesta koulutus- ja kotoutumispalveluissa ja vahva henkilöasiakaspalvelun substanssin osaaminen. Hänellä on kattava työmarkkinaosaaminen ja vahva ohjaustyön kokemus erilaisissa tilanteissa olevista maahan muuttaneista asiakkaista. Hakijalla on monipuolinen verkostotyön osaaminen ja hanketyön kautta hankittu kehittämisosaaminen. Hakijalla on asiakaslähtöinen työote, hyvät vuorovaikutus- ja viestintätaidot, sekä kyky toimia erilaisissa palvelutilanteissa rakentavasti ja ratkaisukeskeisesti.
Yksikön johtaja ********** katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on **********
Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.
Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
This decision was published on 21.07.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Kristi Arusoo, tiimipäällikkö, puhelin: +358 9 310 77525