Tutkimuslupa, EDUCA-DIGI
Päätös tutkimusluvan myöntämisestä HEL 2025-011278
Päätös
Toimialajohtaja päätti myöntää tutkimusluvan ********** päätöksen perusteluista tarkemmin ilmenevillä ehdoilla. Tutkimuslupapäätös on voimassa 31.12.2026 saakka.
Päätöksen perustelut
********** EDUCA-DIGl-tutkimushanke tutkii, miten digitalisaatiota ja tekoälyä voidaan hyödyntää pedagogisesti järkevillä tavoilla yläkoulussa ja lukio-opinnoissa. Tavoitteena on tuoda nimenomaisesti oppijoiden ääni kuuluviin: Miten oppijat kokevat digitaalisten työkalujen päivittäisen käytön koulussa ja oppimisen tukena? Häiritseekö teknologia opiskelua vai sitouttaako se oppijoita opiskeluun? Miten oppimisteknologiat (mukaan lukien tekoäly) vaikuttavat oppijoiden opiskelumotivaatioon ja akateemisiin tunteisiin? Jotta oppimisen hetkiä ja niihin liittyviä affektiivisia prosesseja voitaisiin tutkia toistuvasti niiden tapahtuessa, aineisto kerätään autenttisissa oppimisympäristöissä reaaliaikaisesti lyhyillä oppijoiden älypuhelimiin saapuvilla kyselyillä kymmenen päivän tutkimusjakson ajan. Tällainen intensiivinen pitkittäisaineisto mahdollistaa sekä yksilön sisäisten prosessien että yksilö- ja ryhmätason erojen analysoinnin. Tutkimalla modernien digitaalisten työkalujen käyttöä ja niihin liittyviä kokemuksia, tavoitteena on tukea nuorten digitaalisia ja sosioemotionaalisia taitoja uusien vuorovaikutusmuotojen aikakaudella sekä edistää oppimista, tukea akateemista hyvinvointia ja vahvistaa luottamusta tulevaisuuteen. EDUCA-DIGI hankkeen asetelmaa ja aineistonkeruuta on suunniteltu yhteistyössä Kaskon kehittämispalveluiden ja perusopetuksen kanssa (liite 5).Tutkimusta rahoittaa EDUCA lippulaiva, Suomen Akatemia.
Tutkimusaineisto kerätään ajalla 1.10.2025-31.12.2026. Tutkimusaineisto kerätään kyselyllä ja Asiakirja-/ tilastoanalyysillä, joka kohdistuu 13-16-vuotiaisiin oppilaisiin ja opiskelijoihin ja henkilöstöön. Tutkimuksen otoskoko on n. 500 (perusopetus) + 200 (lukio) + 25 (henkilöstö) (n=1000). Kyseessä on monimenetelmällinen tutkimus.
Otokseen osallistuvat yksiköt: perusopetuksen alueet 1, 3 ja 7 sekä lukiokoulutuksesta Alppilan lukio, Helsingin kuvataidelukio, Helsingin luonnontiedelukio, Ressun lukio, Vuosaaren lukio
Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Tutkittavilta pyydetään suostumus tutkimukseen osallistumisesta. Alle 15-vuotiaiden oppilaiden huoltajilta pyydetään suostumus (passiivisen huoltajasuostumus) lapsen tutkimukseen osallistumiselle. Alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden/oppilaiden huoltajia tiedotetaan ennalta tutkimuksesta. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen. Aineisto hävitetään 10 vuotta tutkimuksen valmistuttua, viimeistään 31.12.2036.
Tunnistetietojen käsittely sekä tutkimusrekisteriin kerättävät tiedot on kuvattu tarkemmin tutkimuksen tietosuojailmoituksessa (liite 3). Tutkimuksessa ei kerätä sensitiivisiä henkilötietoja, rekisteröidyn oikeuksista ei poiketa, tietojen käsittelyyn ei sisälly automaattista päätöksentekoa tai profilointia, henkilötietoja ei käytetä tutkittavien arvioimiseksi tai pisteyttämiseksi, tutkimus ei käsitä tutkittavien järjestelmällistä valvontaa eikä tutkimusaineiston käsittely aiheuta merkittäviä vaikutuksia tai vaaraa tutkittaville. Tietoja eri aineistosta ei yhdistetä tutkittaville odottamattomalla tavalla sillä rekisteriaineiston, kuten arvosanatiedon yhdistämisestä kyselyaineistoon ilmoitetaan etukäteen ja siihen pyydetään erillinen lupa. Henkilötietojen käsittelyyn ei käytetä uutta teknologiaa eikä tietoja kerätä uudella tavalla. Kokemusotantamenetelmä (ESM) ja m-Path sovellus on ollut aiemmin oppilaiden käytössä vastaavissa tutkimushankkeissa.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan päätöksen 3.8.2017 § 57 mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla päätöksen tutkimusluvasta tekee kunkin palvelukokonaisuuden johtaja omaa palvelukokonaisuuttaan koskevien tutkimusten osalta. Mikäli tutkimus koskee useamman palvelukokonaisuuden toimintaa, tekee päätöksen toimialajohtaja.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Päätös antaa mahdollisuuden tutkimusaineiston keräämiseen koulujen ja oppilaitosten työaikana.
Päätös ei anna oikeutta saada tietoja Helsingin kaupungin asiakirja- ja rekisteriaineistoista.
Tutkimukseen osallistuneiden yksittäisten henkilöiden tunnistetietoja ei saa ilmaista tutkimusraportissa tai muulla tavoin.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ei osallistu tutkimuksen toteuttamiseen.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.
Tutkimusraportin sähköinen osoite toimitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön sähköpostiosoitteeseen:
kasko.tutkimusluvat@hel.fi
This decision was published on 21.08.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Jukka Orava, arviointiasiantuntija, puhelin: 09 310 78018