Hinauspalvelujen hankinta ajaksi 1.1.2026 – 31.12.2028

This is a motion

Hinauspalvelujen hankinta ajaksi 1.1.2026 – 31.12.2028

Board of Construction Services (Stara)

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa Staran va. toimitusjohtajan tekemään puitesopimukset hinauspalvelujen tuottamisesta ajaksi 1.1.2026 – 31.12.2028 seuraavien palveluntuottajien kanssa:

Autoambulance Group Oy
City-Hinaus Oy
Hinaus Andersson Oy/Ab
Hinaus Sjöberg Oy
Hinausautokeskus Oy
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy
Lähihinaus Oy
Nemr Oy
RedGo Finland Oy (Falck)

Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on enintään 3,6 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Sopimukset tehdään vasta, kun palveluntuottajaksi valitut ovat toimittaneet rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa, tai 6 b §:ssä tarkoitetut otteet, ja hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittuja rasita mikään pakollinen poissulkemisperuste.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Esittelijän perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitus 28.8.2025. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi- toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena ovat hinauspalvelut.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 26.9.2025 kello 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä ei esitetty kysymyksiä.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 10.10.2025 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä kymmenen (10) tarjoajaa.
Autoambulance Group Oy
City-Hinaus Oy
Hinaus Andersson Oy/Ab
Hinaus Sjöberg Oy
Hinausautokeskus Oy
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy
Lähihinaus Oy
Nemr Oy
RedGo Finland Oy (Falck)

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen johdosta hankintayksikkö tarkastaa palveluntuottajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Kaikki määräaikaan mennessä saadut tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan tarjouslomakkeelle yksikköhinnat palvelulajeittain hankinnan kohteen kuvauksessa mainitun mukaisesti, jotka ovat seuraavat:

1. Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito sekä alueiden
vuokrauksen lähisiirrot
2. Pysäköinninvalvonnan lähisiirrot
3. Helsingin kaupungin omistamien ajoneuvojen hinauspalvelut, sekä
ajoneuvojen varastosiirrot Helsingin kaupungin varastoille
(tai varastoilta)

Tarjouslomakkeen kalustoselvityksellä tarjoajan oli ilmoitettava hinauspalvelujen toteuttamisessa käytettävien ajoneuvojen yksilöidyt ajoneuvokohtaiset tiedot (ajoneuvon merkki ja malli, käyttöönottovuosi, rekisteritunnus, kokonaismassa, kantavuus ja lisävarusteet).

Päätöksenteon peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus halvimman hinnan perusteella.

Hinauspalvelujen yksikköhinnat ovat ilman arvonlisäveroa (liite 1).

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirroissa hintavertailu on tehty ottamalla huomioon tarjouslomakkeessa mainitut määräarviot (tarjouspyynnön kohta 1).

Lähisiirtojen hintavertailun kokonaishinta muodostetaan laskemalla yhteen kaikkien palvelulajien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarviot (kpl/v), tuntiperusteisten hinaustehtävien yksikköhinta (€/h) x määräarvio (h), sekä lisäkorvauksien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarvio (kpl). Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 100 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirtojen tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä ilmoitettujen päätöksenteon perusteiden mukaisesti (liite 2). Tarjousvertailusta ilmenevät tarjoajien edullisuusjärjestys, sekä tarjoajien hinausajoneuvojen määrät, joiden perusteella on arvioitavissa tarjoajien resurssit hinauspalvelujen tuottamiseen.

Pysäköinninvalvonnan lähisiirroista ja Helsingin kaupungin omistamien ajoneuvojen, sekä ajoneuvojen varastosiirroista Helsingin kaupungin varastoille (tai varastoilta) ilmenee yksikköhintojen perusteella tarjoajien hinta-asetelma palvelulajeittain (tarjouspyynnön kohdat 2 ja 3).

Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että sopimukset tehdään useampien toimijoiden kanssa. Hinauspalvelujen saatavuuden varmistamiseksi palveluntuottajiksi on valittava kaikki kymmenen tarjoajaa, koska talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon kiireellisimpinä aikoina on mahdollista, että kaikille puitejärjestelyyn palveluntuottajaksi valituille on tehtävä tilauksia.

Puitesopimukseen perustuvia erillisiä työtilauksia tehdään tarpeen mukaan. Tilauksen teossa otetaan huomioon palveluntuottajaksi valitun ajoneuvojen sopivuus ja palvelun saatavuus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden lähisiirtojen työtilaukset tehdään hintavertailun mukaisessa tarjoajien edullisuusjärjestyksessä. Muiden hinauspalvelujen tilaukset tehdään tarjoajien hintavertailun palvelulajikohtaisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksien teossa otetaan huomioon tapauskohtaisesti mahdolliset lisäkorvaukset.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Presenter information

toimitusjohtaja va.
Ilpo Laitinen

Ask for more info

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 78571

sami.aherva@hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963

heikki.halonen@hel.fi