Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, Anpuli Oy
Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen Anpuli Oy:lle
Päätös
Toimija
Anpuli Oy, ********** 00940 Helsinki
Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys
1. Salmonellaerityistakuutuotteiden erien mukana täytyy olla asetuksen EY 1688/2005 vaatima kaupallinen asiakirja sekä analyysitodistus salmonellatutkimuksesta.
2. Salmonellaerityistakuiden piiriin kuuluvien tuotteiden osalta vastaanottotarkastuksen yhteydessä on varmistettava, että elintarvikkeiden mukana on lainsäädännön vaatimat asiakirjat, jotka ovat yhdistettävissä tuotteisiin. Mikäli asiakirjoja ei ole tai salmonellatestauksia ei ole lähtömaassa tehty lainsäädännön vaatimusten mukaisesti, lähetystä ei pidä ottaa vastaan/käyttöön Suomessa.
3. Toimijalla on oltava omavalvontasuunnitelma tai muu vastaava järjestelmä, jonka avulla toimija hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset.
Määräaika
Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava 1.10.2025 mennessä
Täytäntöönpano
Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.
Asiaan liittyvät taustatiedot
Anpuli Oy:n toimintaan tehtiin valvontasuunnitelman ulkopuolinen tarkastus Zier Palvelu Oy:n myymälän tiloissa 4.7.2025 (Liite 1 Tarkastuskertomus 4.7.2025). Zier Palvelun tarkastus tehtiin epäilyn perusteella, kun toisen toimijan tarkastuksen yhteydessä 3.7.2025 elintarviketarkastaja havaitsi kauppakeskus Itiksessä, että lihaa kuljetettiin käytävällä epähygieenisesti. Lihat olivat peräisin Zier Palvelu Oy:n myymälästä. Zier Palvelu Oy:n myymälä tarkastettiin ja tarkastuksella todettiin, että lihat olivat naudanlihaa, joka oli tuotu Puolasta. Lähetykseltä puuttui asetuksen 1688/2005 mukainen kaupallinen asiakirja ja salmonellatutkimustodistus.
Tarkastuksella todettiin, että Zier Palvelu Oy oli vastaanottanut puolalaista naudanlihaa, jolle ei ollut esittää asetuksen 1688/2005 mukaista kaupallista asiakirjaa tai testausselostetta salmonellatutkimuksesta. Kuormakirjan mukaan lihan vastaanottaja oli Anpuli Oy. Lihojen alkuperää ja vaatimuksenmukaisuutta selvitettiin edelleen myymälän tarkastuksella 4.7.2025, jolloin Anpuli Oy:n toimija osallistui tarkastukseen. Zier Palvelu Oy asetti tuotteet omavalvonnassaan käyttökieltoon 3.7.2025 ja päätti 4.7.2025 palauttaa lihat tavarantoimittajalle Puolaan. Lihat siirrettiin rullakoissa myymälästä Anpuli Oy:n kuljetusautoon tarkastajan läsnä ollessa. Rullakoiden ympärille käärittiin suojamuovia ja osaan rullakoista laitettiin rullakon seinämien suojaksi muovipusseja.
Toimijaa kehotettiin antamaan kirjallinen selvitys maahantuodusta lihasta 16.7.2025 klo 12 mennessä. Toimija antoi selvityksen 16.7.2025 klo 18. Selvityksen mukaan Anpuli Oy oli tilannut ja järjestänyt kuljetuksen 30.6.2025 toimitetulle 8 160,4 kg suuruisen naudanlihaerän. Tuotteet oli toimitettu ainoastaan Zier Palvelu Oy:lle. Selvityksen mukana oli CMR-asiakirja, jonka mukaan lihaa palautettiin Puolaan 2 900 kg. (Liite 2 toimijan antama selvitys 16.7.2025). Anpuli Oy teki tarkastuksen jälkeen 4.7.2025 tarkastajan kehotuksesta elintarvikehuoneistoilmoituksen.
Kuuleminen
Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 12.8.2025 päivätyllä kirjeellä. (Liite 3)
Toimija ei ole antanut vastinetta määräaikaan mennessä.
Päätöksen perustelut
Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta Anpuli Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska Anpuli Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.
Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:
1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai
2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.
Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.
Elintarvikelain 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 853/2004 artiklan 8 mukaan elintarvikealan toimijoiden, jotka aikovat saattaa markkinoille Suomessa mm. naudan, sian ja siipikarjan lihaa, sulkien pois raakalihavalmisteet ja mekaanisesti erotettu liha, on noudatettava seuraavia salmonellaa koskevia sääntöjä:
1. Naudan ja sian lihan sekä siipikarjan lihan osalta lähetyksistä on pitänyt ottaa näytteet lähettävässä laitoksessa ja näytteille on pitänyt tehdä yhteisön lainsäädännön mukainen mikrobiologinen koe, josta on saatu negatiivinen tulos.
2. Naudan ja sian lihan sekä siipikarjan lihan osalta elintarvikkeen mukana on oltava yhteisön lainsäädännössä vahvistetun mallin mukainen kaupallinen asiakirja tai todistus, josta käy ilmi, että lähettävässä laitoksessa lainsäädännön mukaiset mikrobiologiset kokeet on suoritettu ja niistä on saatu negatiiviset tulokset.
Komission asetuksen (EY) N:o 1688/2005 asetuksen (EY) N:o 853/2004 täytäntöön panemisesta Suomeen ja Ruotsiin tarkoitetuilta tietyn lihan ja munien lähetyksiltä vaadittavien salmonellaa koskevien erityistakuiden osalta 6 artiklan mukaan naudan, sian ja siipikarjanlihaerien, lukuun ottamatta raakalihavalmisteita ja mekaanisesti erotettua lihaa, joka on tarkoitettu Suomeen ja Ruotsiin mukana on oltava asetuksen liitteessä IV vahvistetun mallin mukainen kaupallinen asiakirja.
Anpuli Oy on tuonut eläinperäisiä salmonellaerityistakuutuotteita Suomeen muista EU:n maista ilman salmonellaerityistakuiden vaatimuksia koskevia asiakirjoja.
Elintarvikelain (297/2021) 15 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella.
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 22 §:n mukaan elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen, tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväys merkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.
Anpuli Oy:llä ei ollut omavalvontajärjestelmää.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 11 artiklan mukaan yhteisöön sen markkinoille saatettaviksi tuotujen elintarvikkeiden ja rehujen on oltava elintarvikelainsäädännön asiaa koskevien vaatimusten tai yhteisön vähintään vastaaviksi tunnustamien edellytysten mukaisia tai, jos yhteisön ja tuojamaan kesken on tehty erityissopimus, tähän sisältyvien vaatimusten mukaisia. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 17 artiklan mukaan kaikissa tuotannon, jalostuksen ja jakelun vaiheissa toimivien elintarvike- ja rehualan toimijoiden on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava siitä, että elintarvikkeet tai rehut täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava, että kyseiset vaatimukset täyttyvät.
Anpuli Oy oli vastaanottanut ja toimittanut eteenpäin salmonellaerityistakuiden piiriin kuuluvia eläinperäisiä elintarvikkeita, joiden osalta toimija ei ollut vastaanottotarkastuksen yhteydessä varmistanut, että tuotteilla on asianmukaiset erityistakuuasetuksen vaatimat asiakirjat.
Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.
Sovellettavat oikeusohjeet
Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 15, 27, 55, 75, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 853/2004, artikla 8
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002, elin tarvikelainsäädäntöä koskevista yleisistä periaatteista ja vaatimuksista, Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen perustamisesta sekä elintarvikkeiden turvallisuuteen liittyvistä menettelyistä artiklat 11 ja 17
Komission asetus (EY) N:o 1688/2005 asetuksen (EY) N:o 853/2004 täytäntöön panemisesta Suomeen ja Ruotsiin tarkoitetuilta tietyn lihan ja munien lähetyksiltä vaadittavien salmonellaa koskevien erityistakuiden osalta 6 artikla
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 22 §
Toimivaltaperuste
Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.
Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa
Jos epäkohtia ei ole korjattu päätöksessä asetettuun määräaikaan mennessä, voidaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle esitellä päätösehdotus, jossa määräystä tultaisi tehostamaan uhkasakolla. Mahdollinen uhkasakko voisi olla 10 000 euroa.
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.
Tiedoksiantotapa
Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Anpuli Oy:lle
This decision was published on 05.09.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.
Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto | |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Inka Luokkala, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 32097