Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallin pilotointi Virtaus työkalun avulla suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnassa
Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallin pilotointi Virtaus työkalun avulla suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnassa
Päätös
Johtava ylihammaslääkäri päätti, että suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon ostopalveluhankinnassa pilotoidaan Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallia reaaliaikaisen Virtaus työnohjauksen työkalun avulla. Pilotointi toteutetaan Suu- ja hammaskeskuksen toimipisteessä.
Pilotointi sijoittuu ajalle 23.10.2025-31.8.2026. Pilotti on kestoltaan arviolta 6 kuukautta. Pilotin sitoumukseton, arvioitu arvo suun terveydenhuollolle on noin 18 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Suun terveydenhuollon omassa toiminnassa Suu- ja hammaskeskuksessa on pilotoitu Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallia 10/2021–6/2023. Toimintamallia tukemaan on suunniteltu ja kehitetty vuonna 2022 reaaliaikainen Virtaus työnohjauksen työkalun prototyyppi, joka mahdollistaa dynaamisen hoitoajan ja moniammatillisen tiimityöskentelyn. Kerralla enemmän kuntoon -toimintamalli ja Virtaus ovat käytössä yhtenä päivänä viikossa ainoastaan Suu- ja hammaskeskuksessa.
Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallissa pyritään saamaan potilaan hoito tehtyä tiiviissä aikataulussa, mahdollisimman vähillä hoitokäynneillä. Virtaus työnohjauksen työkalu mahdollistaa jatkuvan potilasvirtauksen siten, että potilaalle ilmoitetaan ajanvarauksen yhteydessä hoidon alkamisen aikaikkuna tunnin tarkkuudella. Vastaanottoajan pituus vaihtelee potilaan hoitotarpeen mukaan, ja se voi olla kerralla enimmillään kaksi tuntia.
Virtaus työkalua ja potilasaikoja hallinnoi ns. lennonjohtaja yhteistyössä hoitohuoneen hammashoitajan kanssa, joka toimii toimintamallissa ns. kuljettajana.
Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallissa potilaan tarvitsema hoito annetaan samassa hoitohuoneessa hyödyntämällä moniammatillisen tiimin sisäistä työnjakoa joustavasti hoitokäynnin aikana. Siten hoitoa antava ammattilainen (hammaslääkäri tai suuhygienisti) voi potilaskäynnin aikana vaihtua, mutta potilaan ei tarvitse siirtyä hoitohuoneesta toiseen.
Kiireettömän hoidon palveluhankinta ja pilotointi
Suun terveydenhuollolla on voimassa oleva sopimus kiireettömän hoidon palveluhankinnasta ajalla 1.1.2023-31.12.2025. Hankintaan on otettu käyttöön 8 kuukauden mittainen optiokausi, joka päättyy 31.8.2026.
Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallia kehitetään jatkuvasti osana suun terveydenhuollon palvelujen kehittämistä. Suun terveydenhuollossa on päätetty laajentaa Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallin pilotointi Virtaus työkalua hyödyntäen myös ostopalvelutoimintaan. Käytössä olevaa Virtaus työnohjaus työkalun prototyyppiä ei ole mahdollista laajentaa muihin hammashoitoloihin.
Suun terveydenhuolto on keskustellut Suu- ja hammaskeskuksessa kiireettömän hoidon palveluhankinnan palveluntuottajan Spider Med Oy:n kanssa suunnitellusta pilotoinnista. Spider Med on kiinnostunut osallistumaan pilotointiin.
Kerralla enemmän kuntoon -toimintamalli ja sitä tukeva Virtaus työnohjauksen työkalun prototyyppi ovat käytössä ainoastaan Suu- ja hammaskeskuksessa, joten muissa kiireettömän hoidon palveluhankinnan toimipisteissä pilotointia ei voida tehdä. Tämän vuoksi ostopalvelutoiminnassa pilotointi tehdään Spider Med Oy:n kanssa.
Pilotoinnilla ei ole vaikutusta kiireettömän hoidon palveluhankinnan sisältöön eikä palvelusta maksettaviin korvauksiin palveluntuottajalle. Kiireettömän hoidon palveluhankintaa tuotetaan edelleen hankintasopimuksen HEL 2022-000055 ja sen liitteiden (palvelukuvauksen) mukaisesti.
Suun terveydenhuolto vastaa pilotoinnista aiheutuvista kustannuksista. Pilotoinnista ei tule kustannuksia palveluntuottajalle, lukuun ottamatta sitä, että Palveluntuottaja osallistuu omalta osaltaan Kerralla enemmän kuntoon -toimintamallissa työskentelevän henkilöstönsä koulutuskustannuksiin toimintamallin edellyttämässä laajuudessa. Näistä kustannuksista sovitaan erikseen.
Kustannukset ostopalvelutoiminnassa toteutettavasta pilotoinnista
Pilotoinnista aiheutuvat, palveluntuottajalle korvattavat kustannukset koostuvat palveluntuottajan henkilökunnan koulutuksesta (kustannukset puolitetaan palveluntuottajan ja tilaajan kesken) sekä palveluntuottajalta hankittavasta kahdesta hammashoitajasta.
Pilotoinnin kesto
Pilotoinnin on suunniteltu alkavan 23.10.2025, ja se kestää enintään optiokauden päättymiseen (optiokausi päättyy) 31.8.2025 saakka. Pilotoinnin kesto on arviolta 6 kuukautta.
Mikäli suun terveydenhuollon toiminnassa tulee muutoksia, joilla on vaikutusta pilotointiin ja pilotoinnin kestoon, ilmoitetaan muutoksista SpiderMed Oy:lle.
Sopimus
Helsingin suun terveydenhuoltoa ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet pilotoinnista sopimuksen.
Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Hankintavaltuudet
Johtavan ylihammaslääkärin valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 17.12.2024 § 281 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.
This decision was published on 15.09.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Sinikka Varsio, Johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 09 310 50535
Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539