Laakson yhteissairaalan päärakennuksen toimistokalusteiden hankinta
Laakson yhteissairaalan päärakennuksen toimistokalusteiden hankinta
Päätös
A. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti valita Laakson yhteissairaalan päärakennuksen toimistokalusteiden hankinnassa osa-alueittain seuraavat toimittajat:
Osa-alue 1: Modeo Oy
Osa-alue 2: Isku Spaces Oy
Osa-alue 3: Isku Spaces Oy
Osa-alue 4: Isku Spaces Oy
Osa-alue 5: Modeo Oy
Osa-alue 6: Isku Spaces Oy
Osa-alue 7: Modeo Oy.
Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että Martela Oyj:n ja Modeo Oy:n tarjoukset osa-alueella 3 hylätään.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 4 600 000 euroa.
Hankintayksiköt eivät sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.
B. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan taustaa
Laakson yhteissairaalan päärakennuksen toimistokalusteet päätettiin hankkia Helsingin kaupungin, HUS-yhtymän ja Laakson yhteissairaalan kiinteistöosakeyhtiön yhteishankintana (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016, § 21), sillä kalustuksen tulee olla rakennuksessa yhtenäinen. Hankintayksiköiden asiantuntijat ovat määritelleet hankinnan kohteena olevat kalusteet. Hansel Oy on vastannut kilpailutuksen läpiviennistä.
Hankinta toteutettiin Hansel Oy:n "Toimitilakalusteet 2021–2025" dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Helsingin kaupunki on valtakirjoin valtuutettu tekemään hankintapäätöksen yhteishankinnassa mukana olevien HUS-yhtymän ja Laakson yhteissairaalan kiinteistöosakeyhtiön puolesta.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat Laakson yhteissairaalan päärakennuksen toimistokalusteet.
Hankinnan kohde on jaettu seitsemään osa-alueeseen:
-Osa-alue 1: Säilytyskalusteet
-Osa-alue 2: Pöydät ja tarvikkeet
-Osa-alue 3: Tuolit ja sohvat
-Osa-alue 4: Moduulisohvat
-Osa-alue 5: Puhelinkopit
-Osa-alue 6: Asiakastuoli, korkea
-Osa-alue 7: Akustoiva tuoli.
Hankintamenettely
Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille dynaamisen hankintajärjestelmän luokkaan 1 Kalusteet tavarahankintana hyväksyttyinä oleville toimittajille 12.8.2025.
Tarjoajien oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen. Osatarjouksia osa-alueiden sisällä ei hyväksytty.
Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 12.9.2025 klo 12.00 mennessä tarjouksensa jätti viisi (5) tarjoajaa. Tarjoajat jättivät tarjouksia osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: Säilytyskalusteet:
-Isku Spaces Oy
-Martela Oyj
-Modeo Oy
Osa-alue 2: Pöydät ja tarvikkeet:
-Isku Spaces Oy
-Martela Oyj
-Modeo Oy
Osa-alue 3: Tuolit ja sohvat:
-Isku Spaces Oy
-Martela Oyj
-Modeo Oy
Osa-alue 4: Moduulisohvat:
-Isku Spaces Oy
-Martela Oyj
-Modeo Oy
-Vepsäläinen Oy
Osa-alue 5: Puhelinkopit:
-Framery Oy
-Isku Spaces Oy
-Modeo Oy
Osa-alue 6: Asiakastuoli, korkea:
-Isku Spaces Oy
-Vepsäläinen Oy
Osa-alue 7: Akustoiva tuoli:
-Isku Spaces Oy
-Modeo Oy
-Vepsäläinen Oy.
Tarjoukset avattiin 12.9.2025 sähköisestä järjestelmästä.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Saapuneet tarjoukset tarkastettiin tarjouspyynnönmukaisuuden osalta. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Tarjoajilta Isku Spaces Oy, Martela Oyj ja Modeo Oy pyydettiin täsmennyksiä osa-alueilta 1, 2, 4, ja 7 sekä alihankkijoita koskien. Täsmennyspyynnöt on esitetty liitteessä 2.
Saatujen täsmennysten perusteella todettiin, että Isku Spaces Oy:n tarjoukset osa-alueille 1, 2 ja 7 ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Lisäksi Martela Oyj:ltä saatu täsmennys ilmoitettuihin alihankkijoihin liittyen hyväksyttiin ja muiden täsmennysten perusteella todettiin, että Martela Oyj:n tarjoukset osa-alueille 1, 2 ja 4 ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Edelleen todettiin, että saatujen täsmennysten perusteella myös Modeo Oy:n tarjous osa-alueelle 1 on tarjouspyynnön mukainen.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä todettiin, että tarjoajien Martela Oyj ja Modeo Oy:n tarjoukset osa-alueella 3 olivat tarjouspyynnön vastaisia.
Martela Oyj:n osa-alueelle 3 tuoteriville 10 tarjoama satulatuoli ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimusta istuinkorkeuden säätövälin alamitan osalta. Martela Oyj:n tarjous osa-alueelle 3 suljettiin pois tarjouskilpailusta.
Modeo Oy:n osa-alueelle 3 tuoteriville 24 tarjoama nojatuoli, kevyt (asiakastuoli), ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimusta istuinosan ja selkänojan materiaalin osalta. Modeo Oy:n tarjous osa-alueelle 3 suljettiin pois tarjouskilpailusta.
Osa-alueille 1, 2, 4, 5, 6 ja 7 saatujen tarjousten sekä Isku Spaces Oy:n tarjouksen osa-alueelle 3 todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja valinta
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintayksikkö toteaa, että hankintamenettelyn aikana kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia on kohdeltu hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittu suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteena on käytetty hintaa (100 %) ja laatu on huomioitu laajoissa ja kattavissa vähimmäisvaatimuksissa. Tarjouspyynnön hintalomakkeelle annetut arvonlisäverottomat yksikköhinnat kerrottiin hintalomakkeessa tuotteittain ilmoitetuilla painoarvoilla ja painotetut hinnat laskettiin yhteen. Näistä muodostui osa-alueelle annetun tarjouksen kokonaisvertailuhinta.
Tarjouspyynnön hintalomakkeella on ollut osa-alueella 2 tuoterivillä 13 Yleispöytä (ilman korkeussäätöä) kaavavirhe, minkä vuoksi hintalomakkeella osa-alueen 2 kokonaisvertailuhintaan ei ole lainkaan laskettu mukaan tuoterivin 13 rivikohtaista vertailuhintaa. Kaavavirhe on korjattu tarjousten vertailuun ja kaikkien tarjousten osa-alueen 2 kokonaisvertailuhintaan on lisätty tuoterivin 13 rivikohtainen vertailuhinta. Kaavavirheen korjaaminen ei ole vaikuttanut tarjousten sijoittumiseen tarjouskilpailussa.
Kaikki ne tarjoukset, jotka täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdottomat vaatimukset, otettiin mukaan tarjousvertailuun. Valinnat on tehty tarjousvertailun (liite 1 Vertailutaulukko) mukaisesti.
Osa-alueen 3 tarjouskilpailussa saatiin vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous, eikä tarjousten vertailua suoritettu. Isku Spaces Oy:n tarjous on tarkistettu ja sen kokonaisvertailuhinta on todettu markkinahintaiseksi.
Toimivalta
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 17.12.2024 § 281 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista.
Laakson yhteissairaalan toimistokalusteiden hankinnan ennakoiduksi kokonaisarvoksi on arvioitu noin 4 600 000 euroa. Hankinnan arvo ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet, minkä vuoksi lautakunta päättää asiasta.
Sopimusten allekirjoittaminen
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen) tai muuttamiseen, päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä ja muuttamista koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.
Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
This decision was published on 29.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 196, 197 (B.), 198 (B), 199 (B), 200 (B.), 201, 203 ja 204 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 197 § (A.).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavak-
- si.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Jos hankintayksikkö kuitenkin on tehnyt hankintasopimuksen noudat- tamatta hankintalaissa säädettyä odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksiasiihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos
puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävien EU-kynnysarvot ylit- tävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 10 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Lotta Kauppila, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 78727