Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimipisteiden puhtauspalvelujen 2026 hankinta

This is a motion

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimipisteiden puhtauspalvelujen 2026 hankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee
Päätettävä tässä kokouksessa

Päätösehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A. hyväksyä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan puhtauspalvelujen 2026 kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan

- tekemään hankintaa koskevat päätökset

- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista

- päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Esittelijän perustelut

Hankinta- ja sopimusjohtaja ********** ja projektipäällikkö ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Hankinnan taustaa

Kaupunginvaltuuston päätöksellä 29.3.2017 § 178 siirrettiin sosiaali- ja terveysviraston laitoshuolto- ja puhtauspalvelujen tuottamisvastuu liikkeenluovutuksella Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille (nykyinen HUS-yhtymä). Laitoshuolto- ja puhtauspalvelujen hallinnollisen uudelleenjärjestelyn tavoitteena oli valmistautua silloiseen, vuonna 2017 suunniteltuun vertikaalisen ja horisontaalisen integraation mukaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen (sote-uudistus). Tuolloin käsitys oli, että sote-uudistuksen myötä kaupungin ja sairaanhoitopiirin organisaatiot tulisivat yhdistymään. Suunniteltu uudistus ei kuitenkaan toteutunut sen aikaisten suunnitelmien mukaisesti.

Sote-uudistus tuli lopulta voimaan 1.1.2023 hyvin erilaisena kuin vuonna 2017 oletettiin. Sen myötä Helsingin kaupunki jatkaa ainoana kuntaorganisaationa Suomessa edelleen sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen järjestäjänä. HUS-yhtymä puolestaan jatkaa omana organisaationaan. Tässä tilanteessa HUS-yhtymän aloitteesta käynnistyi keskustelu myös laitos- ja puhtauspalvelujen tuottamisesta jatkossa. HUS-yhtymä katsoi, että sen tuli jatkossa keskittyä myös tukipalveluissa perustehtäväänsä erikoissairaanhoidossa mukaan lukien perustehtävää tukevat tukipalvelut. Siten todettiin yhteisesti, ettei aiemmin toteutettu liikkeenluovutus enää vastaa sille asetettuja tavoitteita, eikä se sellaisenaan toimi jatkossa perustana synergiaa tuottavalle yhteistyölle.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi 1.10.2024 § 199 Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja HUS-yhtymän välisen uudistetun sopimuksen laitoshuoltopalvelujen tuottamisesta, jossa HUS-yhtymän sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle tuottaman laitoshuolto- ja puhtauspalvelun vastuut organisoitiin uudelleen vastaamaan paremmin sote-uudistuksen myötä syntynyttä tilannetta sekä HUS-yhtymän ja Helsingin kaupungin tehtävien, rahoituksen ja työnjaon muutoksia. HUS-yhtymän Runkopalvelut jatkaa laitoshuoltopalvelujen tuottamista niissä toimipisteissä, jotka sekä Helsingin kaupungin että HUS-yhtymän kannalta tuovat lisäarvoa tai palvelevat kokonaisuutta synergiaedun kautta. Mainittuja synergiaetuja tuottavat esimerkiksi toimipisteen toiminnan kiinteä yhteys terveydenhuoltoon tai sopijapuolten toiminta saman kiinteistön tai kampuksen alueella. Näissä toimipisteissä laitoshuoltopalveluilta edellytetään erikoisosaamista sairaalakiinteistöjen puhtaanapidosta, aseptista sekä infektioiden torjunta- ja hallintaosaamista. Näitä toimipisteitä on 10.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 1.10.2024 hyväksymässä sopimuksessa sovittiin lisäksi Helsingin kaupungin vastuulle siirtyvistä toimipisteistä ja niiden siirtymisen aikataulusta. Helsinki vastaa jatkossa muiden toimipisteiden kuin edellä mainittujen 10 toimipisteen puhtauspalvelujen tuotannon järjestämisestä. Tämä tarkoittaa kaikkia sosiaalipalvelujen toimipisteitä sekä osaa terveydenhuollon toimipisteistä. Yhteensä näitä toimipisteitä on 178. Näistä 160 toimipisteessä palvelun tuottivat HUS-yhtymän kilpailuttamat ulkoiset tuottajat. Jatkossa siirtyvien toimipisteiden palvelutuotanto kilpailutetaan kokonaisuudessaan toimialan toimesta. Siten tuotantotapa on pääosin jatkossakin sama kuin HUS-yhtymän vastatessa toimipisteiden palvelujen tuottamisesta, mutta ulkoiset tuottajat ovat jatkossa suoraan toimialan ohjauksessa ja valvonnassa.

Lisäksi sopimuksessa sovittiin, että toimipisteet siirtyvät kahdessa vaiheessa. Helsingin kaupungin vastuulle siirtyivät 160 toimipistettä 1.9.2025 alkaen ja loput 18 toimipistettä 1.1.2026 mennessä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi 25.3.2025 § 52 ensimmäisen vaiheen kilpailutuksen, jossa kilpailutettiin Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle kuuluvien maantieteellisesti seitsemään erikseen kilpailutettavaan suurpiiriin (eteläinen, kaakkoinen, itäinen, koillinen, läntinen, keskinen ja pohjoinen) jaettujen toimipisteiden laitoshuoltopalvelut sisältäen ylläpitosiivousta, perussiivousta sekä normaalisti pestävien ikkunoiden- ja välilasien pesua. Tämä palvelutuotanto on käynnistynyt 1.9.2025.

Nyt esitettävän puhtauspalvelujen toisen vaiheen kilpailutuksen käynnistys on viimeinen vaihe Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 1.10.2024 päättämän laitoshuollon- ja puhtauspalvelujen kokonaisuuden uudelleen organisoinnissa.

Puhtauspalveluiden siirryttyä kokonaisuutena toimialan hallintaan, jatketaan puhtauspalveluiden sisällön arviointia ja kehittämistä edellä mainitun lautakuntapäätöksen mukaisesti. Toimiala käynnisti vuoden 2025 alussa pilotoinnin niin sanotusta yhdistelmätyöstä yhdessä seniorikeskuksessa Palvelukeskus Helsingin kanssa. Tarkoitus on saada kokemuksia ruoka- ja puhtauspalvelujen yhdistämisestä ja tuottamisesta kaupungin liikelaitoksen toimintana. Kokemuksia niin ulkoisten tuottajien kuin tämän pilotoinnin osalta tullaan systemaattisesti seuraamaan. Lautakunnalle tuodaan selvitys näistä kokemuksista alkuvuodesta 2027. Selvityksessä tarkastellaan eri tuotantotavoilla tuotettujen palvelujen sujuvuutta, laatua ja kustannustehokkuutta, minkä pohjalta tuotantotapoja voidaan arvioida.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 25.3.2025 § 52 hyväksymien kilpailutusten toinen vaihe. Tässä vaiheessa toimialan järjestämisvastuulle siirtyvät sopimuksen (1.10.2024 § 199) mukaiset viimeiset seniorikeskukset ja perhekeskukset sekä apuvälinekeskus. Kokonaisuudessaan siirtyviä toimipisteitä on tässä vaiheessa 18.

Hankittava palvelu vastaa sisällöltään ensimmäisen vaiheen hankintaa. Se kattaa toimipisteiden ylläpitosiivouksen, perussiivouksen sekä normaalisti pestävien ikkunoiden ja välilasien pesun. Hankinnan tavoitteena on turvata kaikissa toimipisteissä yhtenäinen ja tasalaatuinen puhtauspalvelu.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinta jaetaan kuuteen (6) tarkoituksenmukaiseen osaan siten, että kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Osa-alueet ovat:

1. Eteläinen suurpiiri

2. Itäinen suurpiiri

3. Kaakkoinen suurpiiri

4. Keskinen suurpiiri

5. Läntinen suurpiiri

6. Pohjoinen suurpiiri

Tarjouskilpailun perusteella jokaiselle osa-alueelle perustetaan kolmen (3) palveluntuottajan puitejärjestely, mikäli hyväksyttyjä tarjouksia saapuu osa-alueittain vähintään kolme (3).

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään osa-alueittain hankittava palvelu, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajille tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset, joiden tulee täyttyä koko sopimuskauden ajan.

Esitys Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimipisteiden puhtauspalvelujen 2026 kilpailutuksen tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–8.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperusteet

Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka on esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–8). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjousten vertailu tehdään osa-alueittain.

Tehtävä sopimus

Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 1.1.2026−31.12.2027. Sopimuksia on mahdollista jatkaa tilaajan niin päättäessä toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella kuitenkin siten, että sopimusten kokonaiskesto on enintään 4 vuotta.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 40 000 000 euroa.

Helsingin kaupunki ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 17.12.2024 § 281 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen) tai muuttamiseen, päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta toimialajohtajalla.

Presenter information

vs. sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Leena Turpeinen

Ask for more info

Sari Luostarinen, hankinta- ja sopimusjohtaja, puhelin: 09 310 21184

sari.luostarinen@hel.fi

Paula Juvonen, asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 43030

paula.juvonen@hel.fi

Hanna Pohjalainen, projektipäällikkö, puhelin: 040 126 1771

hanna.pohjalainen@hel.fi

Teija Pekonen, puhtauspalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 29202

teija.pekonen@hel.fi