Sähköenergian ja salkunhoitopalvelun yhteishankinta

This is a motion

Sähköenergian ja salkunhoitopalvelun yhteishankinta

Culture and Leisure Committee

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää, että Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala liittyy sähköenergian ja salkunhoitopalvelun yhteishankintaan (Kansliapäällikkö 30.04.2021, 105 §) ja jatkaa yhteishankintaa käyttöön otetulle optiokaudelle (Hankintajohtaja 13.09.2024, 75 §).

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 4,7 miljoonaa euroa vuodessa sisältäen sähkön hankinnan ja palveluntuottajan palvelumaksut. Hankinnan arvo riippuu sähkön hinnasta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijän perustelut

Johdanto

Helsingin kaupunki on kilpailuttanut sähköenergian ja salkunhoitopalvelun yhteishankinta vuonna 2019. Helen Oy (myöhemmin ”Helen”) voitti kilpailun molemmat osa-alueet. Solmitun sopimuksen perusteella Helenin vastuulla on: fyysinen sähkön toimitus Suomen hinta-alueella, sähköntoimituksen hintasuojauspalvelu ja salkunhoitopalvelu. Sopimukseen liittyy kahden vuoden optiokausi, joka otettiin käyttöön hankintajohtajan päätöksellä.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala ei ole liittynyt puitejärjestelyyn vaan se on solminut omat sähkösopimuksensa itse. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla on noin 250 voimassa olevaa sähkösopimusta. Tällä hetkellä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla ei ole sähköhinnan suojausta. Nykyisellään toimiala maksama sähkön hinta on todennäköisesti suurempi kuin toimialoilla, jotka kuuluvat päätösehdotuksessa esiteltyyn puitejärjestelyyn. Puitejärjestelyyn kuuluvilla toimialoilla sähköhankinta ja suojausjärjestelyt ovat tuottaneet huomattavaa taloudellista säästöä verrattuna siihen tilanteeseen, jossa suojauksia ei olisi tehty. Liittyminen puitejärjestelyyn tuo ennakoitavuutta sähkökuluihin sekä helpottaa kulujen ennustettavuutta ja budjetointia. Lisäksi sähkösopimusten hallinta helpottuu, kun noin 250 sähkösopimuksen sijasta sopimuksia olisi yksi. Puitejärjestelyyn liittyminen myös hyvin suurella todennäköisyydellä olisi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle edullisempaa kuin nykyinen järjestely.

Päätösehdotuksen hyväksymällä kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala liittyy kanslian kilpailuttamaan voimassa olevaan sähköenergian ja hintasuojauspalvelun puitejärjestelyyn, ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeuttaa yhteisten palveluiden johtajan allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, sekä harkintansa mukaan päättämään kiinnitysten tekemisestä Helen Oy:n analyytikon suositusten perusteella. Päätöksen jälkeen toimialalle perustetaan sähkösalkku, joka olisi kooltaan noin 30 gigawattituntia vuodessa.

Hankintamenettely

Helsingin kaupunki on kilpailuttanut yhteishankintana sähköenergian ja hintasuojauspalvelun (H065-19 / Dnro HEL 2021-001063) ajalle 1.1.2022–31.12.2025. Hankintaan kuulunut optiokausi on otettu käyttöön 13.9.2024 (Hankintajohtaja 13.09.2024, § 75). Puitejärjestely on voimassa 31.12.2027 saakka.

Kilpailutus perustui Helsingin kaupunginkanslian 24.2.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön H065-19 / Dnro HEL 2021-001063. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä. Hankintaan sisältyi kaksi osa-aluetta:

1) Avoin, fyysinen sähkön toimitus Suomen hinta-alueelle sekä sähköntoimituksen hintasuojauspalvelu

2) Salkunhoitopalvelu

Vertailu osoitti, että hinnaltaan halvimman laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen on tehnyt molemmissa osa-alueissa Helen Oy.

Kansliapäällikkö teki päätöksen hyväksyä Helen Oy:n tarjouksen sähköenergian ja salkunhoitopalvelun yhteishankinnassa ajalle 1.1.2022–31.12.2025 (Kansliapäällikkö 30.04.2021, § 105).

Selvitys sähkön hinnasta ja suojautumiskeinoista hintavaihtelulle

Sähkön hinnan suhteen on viime vuosina nähty aikaista suurempaa vaihtelua ja energian hinnat ovat nousseet vuoden 2022 jälkeen Venäjän hyökkäyksen seurauksena. Hintavaihtelun aiheuttamilta riskeiltä voidaan suojautua sähkön salkunhoitopalvelulla. Sähkön salkunhoitopalvelu on palvelu, jossa sähkön hankinnasta ja hintasuojauksista vastaa asiantuntijataho ennalta sovitun strategian mukaisesti. Salkunhoitopalvelun tavoitteena on hallita sähkön hinnanvaihtelusta johtuvia riskejä ja parantaa kustannusten ennustettavuutta. Sähkösalkun avulla voidaan sähkösopimusten hintoja kiinnittää ennalta sovitulle tasolle pyrkien välttämään mahdollisen hintavaihtelun aiheuttamat suuremmat sähkökulut.

Suojaaminen tapahtuu pörssistä ostettavilla sähkön futuurisopimuksilla. Suojauksen hinta muodostuu futuurisopimuksen päivän hinnasta ja hintasuojauspalvelun marginaalista. Hintasuojauspalvelun marginaali on 0,05 euroa megawattitunnilta yli 0,5 megawattitunnin suojauksille ja tätä pienemmille suojauksille se on 0,15 euroa megawattitunnilta. Kiinnitykset tarjoavat markkinahintaa tasaisempaa sähkön hintaa, jonka takia se on suosittu malli isojen organisaatioiden parissa. Kiinnitykset mahdollistavat ajallisen hajauttamisen sähkön hinnan suhteen; hintoja voidaan kiinnittää prosentuaalisin määrin porrastetusti tietyn ajan hintaan.

Kiinnitysten avulla voidaan esimerkiksi ennen budjettineuvotteluja kiinnittää suurin osa seuraavan vuoden sähkön hinnasta. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla sähkö ei ehditä kiinnittämään ainakaan kokonaisuudessaan ennen syksyllä 2025 käytäviä vuoden 2026 budjettineuvotteluja. Näin ollen sähkön hintojen laajempi kiinnitys on mahdollista aikaisintaan vuoden 2027 budjettineuvottelujen yhteydessä, jotka käydään syksyllä 2026.

Sähkön suojaus on ollut onnistunutta puitejärjestelyyn liittyneillä hankintayksiköillä. Vertailukausilla 2019–2021 ja 2022–2024 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan sähkökulut nousivat 80 prosenttia, kun taas salkkuun kuuluvien hankintayksiköiden kulut nousivat 27 prosenttia.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan sähkön kulutus

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan sähkökulut olivat 4,6 miljoonaa euroa vuonna 2024. Toimialan sähkön kulutus on noin 30 gigawattituntia vuodessa. Sähkösopimuksia toimialalla on noin 250 kappaletta. Toimialan sähkösopimuksissa on käytössä kolme hinnoittelumallia: perus-, aika- ja tehosähkö. Toimialan kohteista 108:lla on tehosähkö, 132:lla perussähkö ja viidellä aikasähkö. Aikasähköhinnoittelulla yöaikaan kulutetusta sähköstä maksetaan päiväaikaan kulutettua sähköä vähemmän. Nykyhinnoittelun ja rakennusten käytön perusteella aikasähkön käyttö ei ole kannattavaa missään toimialan kohteessa. Tehosähkösopimus voi olla pakollinen tietyissä kohteissa sulakekoon takia, mutta Helenin mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla ei ole juuri lainkaan tällaisia kohteita. Nykyisellä hinnoittelulla tehosähkösopimuksia ei ole kannattavaa tehdä muuten kuin pakon sanelemana. Toimialan sähkön kulutuksesta kuitenkin 89 prosenttia tulee tehosähkösopimuksen alaisista kohteista. Tällä hetkellä toimialan sopimuksissa ei ole hinnan suojausta.

Sähkön kulutus ja sähkösalkut Helsingin kaupungin alaisuudessa

Kaupunkikonsernin vuoden 2024 sähkönkulutus oli kokonaisuudessaan 517 gigawattituntia, josta emo-organisaation osuus oli 234 gigawattituntia. Emo-organisaation osuudesta noin 85 prosenttia on keskitetyn sähkösalkkusopimuksen piirissä. Salkkuun kuulumattomilla irtosopimuksilla ostetaan sähköä emo-organisaatiossa noin 50 gigawattituntia vuodessa. Näistä sopimuksista suurin osa on kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla 30 gigawattitunnilla vuodessa ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 10 gigawattitunnilla vuodessa.

Puitejärjestelyn alaisia salkkuja Helsingin kaupungilla on tällä hetkellä viisi. Kaupunkiympäristön toimialalla on kaksi salkkua. Kaupunkiympäristön toimialan yleisten alueiden salkun koko on 40 gigawattituntia vuodessa ja toimialan toimitilojen salkun koko on 67,8 gigawattituntia vuodessa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan salkun koko on 53,9 gigawattituntia vuodessa. Staralla olevan salkun koko on 6,5 gigawattituntia vuodessa ja Kaupunkiliikenne Oy:n (entinen Helsingin kaupungin liikennelaitos) salkun koko on 159,7 gigawattituntia vuodessa.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (Hallintosääntö, 10 luku 1 § 3 momentti 3).

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on näin ollen toimivaltainen päättämään asiasta.

Presenter information

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Juha Ahonen

Ask for more info

Vesa Pirha, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 36408

vesa.pirha@hel.fi

Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 15058

mika.malmberg@hel.fi