Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös oppilaan aamu- ja iltapäivätoimintaan ottamisen perusteista
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös oppilaan aamu- ja iltapäivätoimintaan ottamisen perusteista
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää, että perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan otetaan oppilaat seuraavassa järjestyksessä:
Perusopetusopetuslain pykälissä 20 c ja 20 i tarkoitetut 1. vuosiluokan oppilaat
Muut 1. vuosiluokan oppilaat
Perusopetusopetuslain pykälissä 20 c ja 20 i tarkoitetut 2. vuosiluokan oppilaat
Muut 2. vuosiluokan oppilaat
Perusopetusopetuslain pykälissä 20 c ja 20 i tarkoitetut muiden vuosiluokkien oppilaat (kaupungin määrittelemässä laajuudessa)
Huoltaja tekee lapselle hakemuksen yhteen iltapäivätoimintapaikkaan. Pääsääntöisesti lapsi otetaan hakemuksen mukaiseen paikkaan, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli määräajassa saapuneita hakemuksia toimintapaikkaan on enemmän kuin vapaita paikkoja, paikat täytetään edellä todetussa järjestyksessä. Jos lasta ei voida ottaa hakemuksen mukaiseen iltapäivätoimintapaikkaan, paikka pyritään myöntämään alueen muista perusopetuslain mukaisista toimintapaikoista. Tällöin lapset pyritään sijoittamaan toimintapaikkoihin vuosiluokittain. Tarvittaessa samanarvoisten hakemusten kesken suoritetaan arvonta.
Toiminnan alkaminen toimintapaikassa edellyttää, että ryhmässä on riittävästi osallistujia.
Mikäli keväällä on tehty kielteisiä päätöksiä kohderyhmän lapsille, käsitellään ne ja hakuajan jälkeen tulleet hakemukset syksyllä. Uusia päätöksiä tehdään toimintaan ottamisen perusteet huomioiden kaupungin määrittelemässä laajuudessa.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön luvun 15 2§:n mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto tai ruotsinkielinen jaosto päättää tai hyväksyy oman kieliryhmänsä osalta perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan ottamisen ja sijoittamisen perusteista.
Perusopetuslain 48 b §:n mukaan kunta päättää perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan järjestämisestä sekä toiminnan laajuudesta. Jos kunta järjestää iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa toimivien peruskoulujen ensimmäisen ja toisen luokan vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta perusopetuslain 20 c §:ssä ja 20 i §:ssä tarkoitetuille oppilaille kunnan päättämässä laajuudessa. Iltapäivätoimintaan pääsy ei ole lapselle ehdoton, subjektiivinen oikeus. Perusopetuslain 48 b §:n mukaan otettaessa lapsia aamu- ja iltapäivätoimintaan heihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita.
Opetushallitus on päättänyt 13.2.2025 muutoksista aamu- ja iltapäivätoiminnan opetussuunnitelman perusteisiin 2011. Päätös kumoaa määräyksen 1/011/2011 tehtyjen muutosten osalta. Päätös tulee ottaa huomioon paikallisessa toimintasuunnitelmassa sekä toiminnanjärjestämisessä 1.8.2025 alkaen toistaiseksi. Toimintaan ottamisen perusteisiin on tehty Opetushallituksen Aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden muutosmääräyksen mukaiset päivitykset liittyen oppimisen tuen uudistukseen. Samalla on tarkennettu toimintaan ottamisen järjestystä ja painotettu sitä ensimmäisen ja toisen luokan oppilaisiin.
Nyt tehtävällä jaoston päätöksellä korvataan Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston ja ruotsinkielisen jaoston 08.10.2013 päättämät perusopetuslain mukaiset aamu- ja iltapäivätoimintaan ottamisen perusteet (HEL 2013-012027 T 12 01 01).
Lapsivaikutusten arviointi
Aamu- ja iltapäivätoiminta on tärkeä osa lapsen toiminnallisen koulupäivän kokonaisuutta. Aamu- ja iltapäivätoiminta vähentää lasten yksinoloa sekä lisää lasten turvallisuudentunnetta. Lapsille järjestetty iltapäivätoiminta tukee omalta osaltaan perheiden arjen ja työelämän yhteensovittamista.
Presenter information
Ask for more info
Tarja Tapper, perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikkö, puhelin: 09 310 27288
Elina Kauppinen, erityissuunnittelija: 09 310 79638