Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Kuusisaarenbaanan hankesuunnitelman hyväksymisestä (a-asia)
Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Kuusisaarenbaanan hankesuunnitelman hyväksymisestä (a-asia)
Esitysehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle Kuusisaarenbaanan hankesuunnitelman hyväksymistä ja Kuusisaarenbaanan toteuttamista vaiheittain siten, että sen kokonaiskustannus on enintään 14,9 milj. euroa (MAKU 130,1 2020=100).
Esittelijän perustelut
Hankesuunnitelman keskeinen sisältö
Kuusisaarenbaanan hankesuunnitelmassa määritellään Kuusisaarenbaanaksi nimetyn pyöräliikenteen runkoyhteyden liikenteelliset toteuttamisperiaatteet, arvioidaan suunnitelman vaikutukset ja laaditaan hankkeen alustava kustannusarvio. Hankesuunnitelmassa määritellään baanan rakentamisen alustava vaiheistus, liitännät muihin hankkeisiin ja hankkeen alustava urakkamuoto.
Kuusisaarenbaanan suunnittelualue ulottuu noin kolmen kilometrin matkalle Munkkiniemen aukiolta Espoon rajalle Lehtisaaren länsireunaan. Suunnittelualueen nykyiset liikennejärjestelyt ovat jalankulun ja pyöräliikenteen näkökulmasta alimitoitetut ja pyöräliikenteen reitin jatkuvuudessa on puutteita. Kuusisaarenbaanan tarkoituksena on parantaa erityisesti jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteiden laatua reitillä sekä parantaa eri liikennemuotojen turvallisuutta ja sujuvuutta.
Kuusisaarenbaana hyödyntää nykyistä pääkatulinjausta. Reitti toimii jo nykyisellään pyöräliikenteen pääyhteytenä ja on yksi Helsingin vilkkaimmista pyöräliikenteen reiteistä ollen myös suosittu virkistysreitti niin pyöräillen kuin kävellenkin liikkuville kaupunkilaisille. Hankesuunnitelmassa esitettävät muutokset parantavat jalankulun ja pyöräilyn miellyttävyyttä kadulla, lisäävät pyöräliikenteen sujuvuutta ja houkuttelevuutta sekä edistävät yleistä liikenneturvallisuutta.
Nykytilan kuvaus
Pyöräliikenteen nykyinen pääyhteys Munkkiniemen suunnalta kohti Espoon Keilaniemeä kulkee Ramsaynranta-Pikkuniementie-Kuusisaarentie -pääkatuyhteyden kautta. Suunnittelualueen pyöräliikenteen järjestelyt ovat vaihtelevan tasoiset, eivätkä mitoitukseltaan vastaa nykyisiä suunnitteluperiaatteita. Munkkiniemen osuudella Ramsaynrannassa eroteltu pyörätie- ja jalkakäytävä kulkee Meilahdentiehen saakka kadun eteläreunalla. Meilahdensillan kohdasta Kuusisaarensalmen sillalle reitti jatkuu noin 3,0–4,0 metriä leveänä yhdistettynä pyörätienä ja jalkakäytävänä. Siellä nykyisen järjestelyn on todettu olevan epäselvä etenkin jalankulun kannalta, ja erillisen jalkakäytävän puute vähentää etenkin jalankulun miellyttävyyttä osuudella. Kuusisaaren alueella reitti jatkuu maaliviivalla jalankulusta eroteltuna, kapeana kaksisuuntaisena pyörätienä ja jalkakäytävänä aina Lehtisaarentien risteykseen asti, josta reitti jatkuu vain kadun pohjoisreunassa kohti Otaniemen siltaa. Pyörällä reitin läpi liikkuvan tulee täten vaihtaa kadun puolta kerran, sillä Munkkiniemen päässä pyörätie on vain eteläpuolella, Kuusisaaressa taas molemmilla puolilla. Nykyisin pyöräliikenteen puolenvaihdot hajautuvat useammalle kohdalle, mikä vähentää reitin selkeyttä ja lisää kadunylityksiin liittyviä riskejä.
Liikenneturvallisuuden kannalta haasteellisimmat kohdat ovat Krogiuksentien risteyksissä Kuusisaarentielle. Niistä läntisemmässä risteyksessä näkemät ovat erityisen heikot Krogiuksentieltä Kuusisaarentien pyörätielle ja ajoradalle. Kohdan ongelmallisuus on korostunut kaupungille tulleissa palautteissa sekä asukasvuorovaikutuksen tuloksissa. Krogiuksentien kummankin pään liittymässä on sattunut onnettomuuksia, joissa polkupyörä on osallisena. Kuusisaaren ja Lehtisaaren osuuksilla pyörätien leveydet ovat paikoin alle 2,0 metriä leveitä, eivätkä mahdollista vastaantulevan pyöräilijän kohtaamista turvallisesti. Osuudella myös jalankulun tila on yleisesti kapea ja sitä käytetään kahden pyörän kohdatessa ajoittain myös pyöräilyyn. Myös nykyisten linja-autopysäkkien kohdissa nykyiset ratkaisut altistavat konflikteihin pysäkiltä kulkevien matkustajien ja pyöräliikenteen kanssa, sillä osassa pysäkeistä bussista astutaan suoraan pyörätielle.
Suunnitelma
Suunnittelun lähtökohtana on parantaa reitin keskeisimpiä laatupuutteita. Kuusisaarenbaana toteutetaan baanojen suunnitteluperiaatteiden mukaisesti lähtökohtaisesti kaksisuuntaisena pyörätienä, jossa tavoiteleveys on 4,0 metriä, ja jossa autoliikenteen ja pyöräliikenteen välissä on erotuskaista. Jalankululle suunnitellaan pyörätien viereen jalkakäytävä. Linja-autopysäkkien kohdissa suunnitellaan odotustila ja erityistä huomiota kiinnitetään jalankulun ja pyöräilyn risteämiskohtiin. Moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja pyöräliikenteen välisiä kohtaamistilanteita selkeytetään risteysjärjestelyissä.
Kuusisaarenbaanan suunnitelmassa pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon nykyisiä katurakenteita. Nykyistä pyörätieyhteyttä levennetään Munkkiniemenaukion ja Kuusisaarensalmen sillan välillä. Meilahdentien ja Kuusisaarensalmen sillan välillä nykyistä pyörätietä levennetään kaventamalla ajoradan leveyttä 6,7 metriin, mikä mahdollistaa jalankulun ja pyöräliikenteen erottelun omille väylilleen. Osalla matkaa pyörätietä ja jalkakäytävää on levennetty myös rannan suuntaan. Osuudella pyörätien leveys on yleensä 3,0 metriä ja jalkakäytävän leveys 2,0 metriä.
Kuusisaaren alueella baanayhteys rakennetaan kadun eteläreunalle. Pyörätien leveys on 4,0 m ja jalkakäytävän leveys 2,0 m. Kadun pohjoisreunan pyörätie muutetaan jalkakäytäväksi. Linja-autopysäkkien järjestelyitä parannetaan Kuusiniementien sekä Kuusisaarenkujan pysäkeillä. Krogiuksentien risteystä esitetään liikennevalo-ohjattavaksi, mikä lisää risteyksen turvallisuutta. Lehtisaarentien liikennevaloristeystä kehitetään puolenvaihtopaikkana siten, että ratkaisut huomioivat nykyistä paremmin myös jalankulun ja pyöräliikenteen liikkumisen.
Lehtisaarentien risteyksen länsipuolella nykyistä kadun pohjoisreunan pyörätietä ja jalkakäytävää levennetään baanatasoiseksi. Kohdassa eteläreunalle on tutkittu uuden jalankulku- ja pyörätien rakentamista, mikä yhdistyisi paremmin Espoon tulevan uuden Otaniemensillan myötä eteläreunaan mahdollistuvaan jalankulku- ja pyöräreittiin. Lehtisaaressa olevan liito-oravan ydinalueen ja havainnoitujen kolopuiden vuoksi eteläreunan yhteys vaatii kuitenkin tarkempia liito-oravaselvityksiä ennen jatkosuunnittelua.
Hankesuunnitelmassa esitetään Kuusisaarensalmen sillan ja Lehtisaarensalmen sillan leventämistä hankkeen yhteydessä. Jatkosuunnittelussa tarkennetaan toteutusajankohtaa huomioiden siltojen tulevat, myöhemmissä tutkimuksissa tarkentuvat kuntotiedot.
Yhteys kaupunkistrategiaan ja muihin päätöksiin
Suunnitelma edistää kaupunkistrategian 2025–2029 tavoitteita ja erityisesti kaupunkistrategian painopistettä “Sujuva arki ja toimivat palvelut”. Kaupunkistrategiassa todetaan mm. että jatkamme pyöräilyn olosuhteiden ja pyöräilyn verkoston systemaattista kehittämistä.
Suunnitelma edistää baanaverkoston toteutumista. Baanat yhdistävät seudun suurimmat asuinalueet suuriin työpaikkakeskittymiin ja mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen pyöräliikenteen kaupungissa. Vuonna 2016 baanaverkko sisällytettiin osaksi yleiskaavaa. Yleiskaavan mukainen tarkistettu verkko korvasi vuoden 2013 verkkosuunnitelman ja se hyväksyttiin vuonna 2016 osana Pyöräliikenteen tavoiteverkkoa esikaupunkialueille (kaupunkisuunnittelulautakunta 13.12.2016).
Pyöräliikenteen kehittämisohjelman 2020–2025 (kaupunginhallitus 2.11.2020 § 727) ylätavoitteen mukaan Helsinki on kaiken ikäisille soveltuva ympärivuotinen pyöräilykaupunki, ja pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus on vähintään 20 % vuoteen 2030 mennessä.
Kävelyn edistämisohjelma (kaupunginhallitus 14.3.2022 § 206) keskittyy kävelyn edistämiskeinoihin. Hankesuunnitelma edistää kulkumuotojen erottelua ja siten ohjelman tavoitteita.
Vaikutusarviointi
Kuusisaarenbaanan hankesuunnitelmassa esitettyjen muutosten toteuttaminen parantaa erityisesti jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta tilanne paranee eri kulkumuotojen risteämiskohdissa. Krogiuksentien risteyksessä liikennevalot vähentävät pyöräliikenteen ja moottoriajoneuvoliikenteen välisen onnettomuuden riskiä. Pyöräliikenteen vilkkain kadunylityspaikka reitillä keskittyy jatkossa Lehtisaarentien liikennevaloristeykseen, mikä selkeyttää reittiä ja lisää turvallisuutta.
Moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen sujuvuuteen ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta. Kadulla säilyy nykyisenlaisesti yksi ajokaista suuntaansa. Joukkoliikennepysäkille ajoa helpotetaan ja odotusalueita parannetaan. Kuusisaaren itäpäässä pysäkit siirtyvät noin 100 m länteen maankäytön ja toimivuuden kannalta paremmalle paikalle. Linja-autopysäkkien järjestelyt on suunniteltu siten, että pysähtyvä linja-auto on mahdollista ohittaa.
Muutokset parantavat lasten ja muiden haavoittuvimpien tienkäyttäjien liikkumismahdollisuuksia. Nykyistä paremmin erotellut väylät parantavat turvallisuutta ja rauhoittavat jalkakäytäviä jalankululle ja lapsivaikutuksia arvioitaessa myös lapsille. Kuusisaarentiellä kadun pohjoisreunan yhdistetty pyörätie- ja jalkakäytävä muuttuu jalkakäytäväksi ja pyöräliikenne ohjautuu kadun eteläreunalle parannettavaan baanaan. Nykyistä sujuvampi ja turvallisempi yhteys parantaa lasten mahdollisuuksia liikkua omatoimisesti jalan tai pyörällä parantamalla liikenneturvallisuutta, tarjoamalla suorempia ja selkeämpiä yhteyksiä sekä edistämällä aktiivista liikkumista. Kuusisaarentie on tärkeä alueen lasten koulureitti Lehtisaaressa sijaitsevaan kouluun ja päiväkotiin, ja sen kautta kuljetaan myös Munkkiniemen kouluihin. Suunnitellut liikennejärjestelyt parantavat oppilaiden liikkumiskokemusta näillä reiteillä.
Suunnitelman toteuttamisella on paikallisesti merkittävä vaikutus katuympäristöön. Reitin leventäminen vaikuttaa puihin, joista osaa ei ole mahdollista säilyttää, kun kadun poikkileikkaus muuttuu. Munkkiniemen osuudella puita poistuu noin 105 kappaletta ja rannan puiden annetaan uusiutua luontaisesti. Kuusisaaren osuudella puita poistuu noin 85 kappaletta, joista puolet ovat katupuita. Kuusisaaressa uusia katupuita istutetaan noin 15 kappaletta, minkä lisäksi osuudella on esitetty lisättäväksi köynnöspylväitä. Lehtisaaren osuudella puita poistuu noin 85 kappaletta ja uusia istutetaan noin 15–20 kappaletta. Koko suunnittelualueelta puita poistuu siten noin 275 kappaletta väylien poikkileikkausmuutosten ja katurakentamisen takia, ja uusia katupuita istutetaan noin 30-35 kappaletta. Lisäksi ranta-alueille poistuneiden puiden tilalle arvioidaan kasvavan luontaisesti puita. Jatkosuunnittelussa tutkitaan mahdollisuuksia säilyttää nykyisiä puita sekä lisätä puiden määrää arvioitua enemmän.
Yhteisvalmistelu ja osallistuminen
Suunnitelma on laadittu kaupunkiympäristön toimialan eri palveluiden yhteistyönä. Suunnittelun kuluessa on tehty yhteistyötä viranomaistahojen (HSL, ELY-keskus/ympäristö ja luonnonvarat) ja saatu alustavia tarpeita YKT-osapuolilta (yhteinen kunnallistekninen työmaa).
Hankesuunnitelman valmisteluun on voinut osallistua eri tavoin. Ennen suunnitteluvaihtoehdon valintaa, elokuussa 2025, pidettiin avoin yleisötilaisuus ja yhteispyöräily suunniteltavalla reitillä. Samaan aikaan oli avoinna karttakysely, jossa kerättiin asukkaiden ja yrittäjien näkemyksiä ja palautetta suunnitelmavaihtoehdoista. Kyselyyn vastasi noin 750 henkilöä ja kyselyyn annettiin yli 1600 kartta- ja muuta kommenttia. Valtaosassa kyselyn vastauksia baanan alustavia suunnitteluratkaisuja pidettiin yleisesti hyvin tervetulleina parannuksina reitin nykytilaan. Suunnitelman kommentointimahdollisuudesta muistutettiin lisäksi muutamia järjestöjä ja yhdistyksiä erillisellä viestillä. Kannanottojen koosteet on liitteinä vuorovaikutusraportissa ja kyselyn vastauskoosteessa. Suunnitelmaratkaisuja kehitettiin saadun palautteen johdosta. Esimerkiksi Krogiuksentien läntisessä risteyksessä päädyttiin osin asukaspalautteen vuoksi tutkimaan hankesuunnitelmassa esitettyä liikennevaloratkaisua.
Kustannusarvio ja päätöksenteko
Kuusisaarenbaanan kustannusarvio hankesuunnitelman osuudella on 14,9 milj. euroa (MAKU 130,1 2020=100).
Uusittavien siltarakenteiden osuus on kustannusarviosta valtaosa, eli noin 10 milj. euroa.
Toimivalta
Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan kaupunginvaltuusto päättää kaupungin hankkeita koskevista hankesuunnitelmista, kun kustannusarvio ylittää 10 miljoonaa euroa.
Asian jatko
Hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen hankesuunnitelman osuuksista laaditaan kaupunkiympäristön toimialalla katu- ja puistosuunnitelmat, joiden suunnittelu voi alkaa 2026 alkaen.
Kuusisaarenbaanan rakentamiseen on varauduttu 10 vuoden investointiohjelmassa.