Suurtapahtumien koordinaatioryhmän asettaminen vuosille 2025-2029

HEL 2025-013768
§ 128

Suurtapahtumien koordinaatioryhmän asettaminen vuosille 2025-2029

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti asettaa suurtapahtumien koordinaatioryhmän valtuustokaudelle 2025–2029 Helsingin tapahtumallisuuden vahvistamiseksi. Koordinaatioryhmän nimi on Suurtapahtumien koordinaatioryhmä ja työryhmästä käytetään lyhennettä STKR.

Suurtapahtumien koordinaatioryhmä:

- edistää kaupunkistrategiassa 2025–2029: Helsinki josta voimme olla ylpeitä, tapahtumallisuutta koskevien painotusten ja linjausten toteutumista

- edistää matkailun ja tapahtumien voimassa olevan toimintaohjelman ja tällä strategiakaudella valmistuvan uuden ohjelman toteutumista, erityisesti suurtapahtumiin ja muihin strategisen tason tapahtumalinjauksiin liittyen

- ohjaa ja tarvittaessa linjaa Helsingin tapahtumallisuuden kehitystä ja toteutusta

- seuraa Helsingin tapahtumallisuuden kehitystä ja välittää omalta osaltaan ajantasaista tietoa ja ymmärrystä kokonaistilanteesta ja hankkeista sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille

- edistää toimivan tapahtumakaupungin toteutumista ja Helsingin vetovoimaisuuden vahvistumista erityisesti suurtapahtumien, kumppanuuksien ja tapahtumallisuuden kehittämisen kautta

Suurtapahtumien koordinaatioryhmän jäseninä toimivat:

- Pormestari (puheenjohtaja)

- Kansliapäällikkö (varapuheenjohtaja)

- Apulaispormestari, kaupunkiympäristön toimiala

- Apulaispormestari, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

- Viestintäjohtaja, kaupunginkanslia

- Rahoitusjohtaja, kaupunginkanslia

- Elinkeinojohtaja, kaupunginkanslia

- Toimialajohtaja, kaupunkiympäristön toimiala

- Toimialajohtaja, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

- Kaupunginsihteeri, pormestarin esikunta, kaupunginkanslia

- Brändi ja tapahtumat-yksikön päällikkö, kaupunginkanslia

- Tapahtumapäällikkö, kaupunginkanslia (sihteeri)

Lisäksi läsnäolo-oikeus myönnetään seuraaville: liikuntajohtaja, kulttuurijohtaja, yhteysjohtaja, maankäyttöjohtaja ja asiakkuusjohtaja. Koordinaatioryhmä voi kutsua toimintakautensa aikana mukaan pysyviksi tai vieraileviksi asiantuntijoiksi myös muita asian kannalta keskeisiä toimijoita. Työryhmään nimettävät jäsenet on valittu asemansa ja asiantuntemuksensa perusteella.

Koordinaatioryhmän puheenjohtajana toimii pormestari ja työryhmän asioiden valmistelusta vastaa kaupunginkanslian brändi ja tapahtumat-yksikkö yhteistyössä toimialojen vastuutahojen kanssa.

Koordinaatioryhmä kokoontuu noin neljä kertaa vuodessa. Koordinaatioryhmän toimikausi on valtuustokauden 2025–2029 loppuun.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunkistrategiassa 2025–2029: Helsinki josta voimme olla ylpeitä todetaan, että kaupunkimme tarvitsee lisää elämää, elinvoimaa ja kestävää kasvua. Helsingin elävyyden, elinvoiman, vetovoimaisuuden ja tunnettuuden rakentamisessa tapahtumilla on merkittävä rooli. Helsingin menestys ratkaisee Suomen menestyksen.

Tapahtumat vahvistavat Helsingin asemaa kansainvälisenä ja elinvoimaisena kaupunkina. Suurtapahtumat sekä kansainväliset kongressit ja messut tukevat kulttuurin, urheilun, matkailun ja elinkeinoelämän kehitystä.

Kaupunkistrategian mukaan taide ja kulttuuri ovat hyvän elämän mahdollistajat ja tapahtumat ovat näissä merkittävässä roolissa. Jotta tämä visio toteutuu käytännössä, tulee varmistaa, että Helsinki on toimiva tapahtumien alusta, suurtapahtumille ja kongresseille on riittävästi areenoita ja tiloja ja Helsingin kaupungin kanssa on luotettavaa, helppoa ja mutkatonta asioida. Kunnianhimoisten tavoitteiden onnistuminen vaatii selkeän suunnan, ja yhteistyötä niin alan toimijoiden kuin kaupunkilaisten sekä julkisten ja yksityisten yhteisöjen kanssa. Meidän tulee suhtautua ennakkoluulottomasti uusiin avauksiin ja mahdollistaa uudenlainen tapahtumatoiminta rohkeilla kokeiluilla, mutta toimivalla otteella.

Elinvoimainen keskusta on Helsingille keskeinen vetovoimatekijä ja käyntikortti. Monimuotoiset tapahtumat, joita järjestetään ympäri vuoden lisäävät merkittävästi keskustan vetovoimaa ja kiinnostavuutta. Jotta ympärivuotisuutta ja toimivuutta saadaan edistettyä, meidän tulee toteuttaa kaupunkikehitys- ja elinvoimainvestoinnit, esimerkiksi parantamalla keskeisiä toreja ja aukioita. Myös kaupunginosatapahtumilla on suuri merkitys erityisesti helsinkiläisten yhteisöllisyyden ja ylpeyden rakentajana.

Kaiken tapahtumallisuuden kehittämisen ja päätöksenteon perustana on ajantasainen ja luotettava tieto. Tietoa ja ymmärrystä hankitaan systemaattisesti asukkailta, tapahtumakävijöiltä, tapahtuma-alan toimijoilta, viranomaisilta ja tutkimusalan asiantuntijoilta.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 4 kohdan mukaan kansliapäällikön toimivaltaan kuuluu kahta tai useampaa toimialaa käsittelevien työryhmien asettaminen.

This decision was published on 11.09.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Ask for more info

Päivi Munther, tapahtumapäällikkö, puhelin: 09 310 64800

paivi.munther@hel.fi

Decisionmaker

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Liisa Kivelä
viestintäjohtaja