Rakennustöiden puitejärjestely
Rakennustöiden puitejärjestely
Päätösehdotus
Johtokunta valitsee palveluntarjoajiksi rakennustöiden puitejärjestelyyn tarjouskilpailun perusteella seuraavat yritykset alla olevassa etusijajärjestyksessä:
- JIITEE Työt Oy
- VM Suomalainen Oy
- Mijorak Oy
Johtokunta valtuuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään sopimuksessa määritellyin ehdoin mahdollisesti käyttöön otettavista optiokausista.
Johtokunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijän perustelut
Hankinnan kohteena on rakennustöitä sekä kunnossapitotöitä ja ao. tarvikkeita, jotka kohdistuvat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenneyhtiö), HKL:n, Länsimetro Oy:n ja Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n (Sammalvuori) omistamiin tai ylläpitovastuulla oleviin huonetiloihin, rakennuksiin ja kiinteistöihin. Edellä mainitut tilaajat tekevät omat hankintapäätöksensä ja allekirjoittavat sopimusasiakirjan palveluntuottajan kanssa itse omistamiensa tai ylläpitovastuulla olevien kohteiden osalta. Tämä päätös koskee HKL:n osuutta hankinnassa.
Hankintailmoituksella oli kerrottu, että puitejärjestelyyn valitaan kolme eniten kokonaispisteitä saanutta ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättänyttä tarjoajaa. Jos tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia on vähemmän kuin kolme, valitaan kaikki tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet tarjoajat.
Tilaaja voi antaa tuntitöinä suoritettavat toimeksiannot soveltuvimmaksi katsomalleen puitesopimustoimittajalle, kun toimeksiannon arvo on alle 60.000 euroa.
Arvoltaan 60.000 - 150.000 euron suuruiset toimeksiannot tilataan pääsääntöisesti puitejärjestelyn sijoittumisjärjestyksen mukaisesti huomioiden kuitenkin aina sopimuskumppanin käytettävissä olevat resurssit ja tilaajan aikataulun kiireellisyys.
Pääsääntöisesti 150.000 - 200.000 euron arvoiset toimeksiannot tilataan 50-50 periaatteen mukaisesti ensimmäiseksi ja toiseksi sijoittuneelta puitejärjestelyn sopimuskumppanilta ja tarvittaessa kolmanneksi sijoittuneelta sopimuskumppanilta huomioiden kuitenkin aina sopimuskumppanin käytettävissä olevat resurssit ja tilaajan aikataulun kiireellisyys.
Pääsääntöisesti tilaaja minikilpailuttaa puitesopimustoimittajien kesken yli 200.000 euron arvoiset toimeksiannot.
Tilaaja voi aina halutessaan myös kilpailuttaa avoimesti erityisalojen hankintalain (1398/2016) rakennusurakoita koskevan EU-kynnysarvon alittavia hankkeiden/projektien rakennusurakoita.
Tilaaja pidättää itsellään oikeuden päättää, mitkä toimeksiannot hankitaan puitejärjestelyyn kuuluvien puitesopimusten kautta ja mitkä hankinnat kilpailutetaan avoimesti.
Tällä puitesopimuksella tilaaja ei sitoudu tilaamaan toimittajalta töitä tietyllä euromäärällä.
Toimeksiantojen tehtävät määritellään yksityiskohtaisemmin niitä koskevassa tilauksissa tai sopimuksissa.
Valitun palveluntarjoajan kanssa solmitaan puitesopimus sopimuskaudelle 15.10.2025-14.10.2027. Puitesopimusta voidaan jatkaa kahdella (2) kahden vuoden optiokaudella siten, että optiokauden käyttöönotosta tehdään päätös ennen voimassa olevan sopimuskauden päätymistä.
HKL:n osalta puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo on 20.000.000,00 euroa.
Hankintamenettely
Hankinnassa on kyse vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaisesta EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta.
Kaupunkiliikenneyhtiö järjesti kilpailutuksen avoimena menettelynä.
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 26.6.2025, Hilma-ilmoituskanavassa 27.6.2025 (2025-026884) sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 27.6.2025 (415746-2025). Tarjouskilpailun hankintailmoitukseen tarjousportaalin kautta esitettyihin kysymyksiin annettiin vastaukset 4.8.2025. Tarjoukset tuli jättää 11.8.2025 klo 12.00 mennessä.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti 13 tarjoajaa:
- ATL-Rakennushuolto Oy
- City-Air Oy
- Concrete Urakointi Oy
- JIITEE Työt Oy
- Mijorak Oy
- Mirlux Oy
- Oy Rakennuspartio
- Redo Oy
- SRG-Urakointi Oy
- Suomen Meriittirakennus Oy
- Terrawise Oy
- VM Suomalainen Oy
- YPR Yleinen Pohjarakennus Oy
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
- Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
- Tarjousten vertailu
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Erityisalojen hankintalain 83 § 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Erityisalojen hankintalain 78 § 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Erityisalojen hankintalain 78 § 2 mom. mukaisesti, jos tarjouspyynnössä olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.
Kaupunkiliikenneyhtiö pyysi tarjousten tarkistuksen yhteydessä kuutta tarjoajaa täsmentämään tarjousta (JIITEE Työt Oy, Mijorak Oy, Mirlux Oy, Oy Rakennuspartio, Redo Oy, SRG-Urakointi Oy ja Suomen Meriittirakennus Oy) liittyen soveltuvuusvaatimuksina olleisiin laatu-, ympäristö- sekä työterveys ja- turvallisuusjärjestelmään, jotta vaatimusten täyttyminen voitiin todentaa. Saatujen täsmennysten jälkeen todettiin tarjoajien vastanneen tarjouspyynnössä esitettyihin tarjoajan soveltuvuutta koskeviin vaatimuksiin.
Tarjousten tarkistuksen yhteydessä todettiin, että kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Hyväksyttyjen tarjousten vertailu
Tarjouspyynnössä ilmoitetusti valitaan kolme tarjoajaa tai jos tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia on vähemmän kuin kolme, valitaan kaikki tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet tarjoajat.
Soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ja tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia vastaanotettiin 13 kappaletta ja kaikki saapuneet tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnössä esitetysti.
Hankinnan valintaperusteena on hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous siten, että hinnan painoarvo on 70 % ja laadun painoarvo on 30 %.
Hintavertailu 70 %
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjousten hintavertailussa käytetään liitteen ”Liite 3 Hintalomake” mukaista vertailuhintaa. Vertailuhinta koostui arki-, lauantai-, ja sunnuntai-/arkipyhä tuntihinnoista kertyvästä vertailukorista. Halvimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai täydet hintapisteet (70 hintapistettä). Muiden tarjoajien hintapisteet laskettiin kaavalla: (Halvin tarjous / Tarjouksen hinta) * 70.
Hintavertailu ja tarjoajien pisteytys hintavertailussa ilmenevät alla olevasta taulukossa:
Laatuvertailu 30 %
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän pisteytykset. Laadun maksimipisteet ovat yhteensä 30 pistettä.
Laatuvertailu koostui seuraavista kohdista:
- Vastuullisuus: tarjoajaa pyydettiin valitsemaan valikosta ne kriteerit joihin sitoutuu sopimuskauden aikana
- Yrityksen referenssit: tarjoajaa pyydettiin valitsemaan valikosta minkä tyyppisiä referenssikohteita yrityksellä on toteutettuna
- Avainhenkilön pätevyys, työnjohtajan koulutus ja työkokemus: tarjoajaa pyydettiin valitsemaan valikosta kriteerit joihin sitoutuu sopimuskauden aikana.
Arviointia varten pyydettiin tarjoajia toimittamaan tarjouksen liitteenä tiedot yritysreferensseistä liittyen laatuvertailuun. Lisäksi pyydettiin organisaatiokaavio ja kuvaus palvelun toteutuksesta sekä sijaisjärjestelyistä. Nimettävän vastuullisen työnjohtajan työkokemus rakennustöistä ja henkilön koulutus, ammatillinen pätevyys tarkistetaan ennen sopimuskauden alkua, henkilö tulee olla käytettävissä sopimuskauden alkaessa.
Tarjoajien laatuvertailusta saadut pisteet ilmenevät alla olevasta taulukossa. Tarkempi tarjoajien laatuvertailun pisteiden muodostuminen sekä pisteytyksen perusteet ilmenevät liitteessä 1 ”Sanalliset perustelut”.
Tarjoajan kokonaisvertailupisteet muodostuvat laskemalla yhteen tarjoajan hintapisteet ja laatupisteet.
Tarjoajien kokonaispisteytys ja sijoitus hinta- ja laatuvertailussa ilmenee alla olevasta taulukosta:
Kolme kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyttä tarjoajaa JIITEE Työt Oy, VM Suomalainen Oy ja Mijorak Oy valitaan rakennustöiden puitejärjestelyyn sopimuskumppaneiksi.
Odotusaika
Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 1.000.000,00 euroa (alv 0 %) päättää hankinnasta johtokunta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277