Jätkäsaaren ja Kontulan pelastusasemien sekä Merihaan väestönsuojan ja Väestönsuojelumuseon siivouspalvelujen hankintasopimusten irtisanominen

HEL 2025-014613
§ 26

Jätkäsaaren ja Kontulan pelastusasemien sekä Merihaan väestönsuojan ja Väestönsuojelumuseon siivouspalvelujen hankintasopimusten irtisanominen

Päätös

Huoltovarmuuspäällikkö päätti irtisanoa H & A Team Oy:n kanssa solmitut Kontulan pelastuslaitoksen ja Merihaan väestönsuojan toistaiseksi voimassa olevat siivoussopimukset sekä Palmia Oy:n kanssa tehdyn Jätkäsaaren pelastuslaitoksen sekä Väestönsuojelumuseon toistaiseksi voimassa olevat siivoussopimukset päättymään 31.12.2025.

Päätöksen perustelut

Jätkäsaaren ja Kontulan pelastusasemien sekä Merihaan väestönsuojan ja Väestönsuojelumuseon siivouspalvelut on kilpailutettu keväällä 2025, minkä vuoksi vanhat sopimukset irtisanotaan. Kilpailutuksen myötä uusi sopimuskausi alkaa minikilpailutuksessa valittujen palveluntuottajien kanssa 1.1.2026. Näin ollen nykyiset sopimukset irtisanotaan tällä päätöksellä päättymään 31.12.2025.

Jätkäsaaren ja Kontulan pelastusasemien sekä Merihaan väestönsuojan ja Väestönsuojelumuseon siivous minikilpailutettiin 15.5.2025 julkaistulla tarjouspyynnöllä (HEL 2025-006186). Tarjouskilpailu toteutettiin käyttäen Helsingin kaupungin siivous- ja käyttäjäpalveluiden dynaamista hankintajärjestelyä (DPS) H010-21/HEL 2021 - 008058. DPS- järjestelyssä on sovittu, että kohdekohtaiset siivouspalvelut minikilpailutetaan kohderyhmään Siivouspalvelut DPS dynaamiseen järjestelyyn valittujen palveluntuottajien kesken.

Minikilpailutuksen tarjouspyyntö lähetettiin kaikille DPS dynaamisessaen järjestelyyn hankintajärjestelyssä (Siivouspalvelut) 15.5.2025 mukana oleville palveluntuottajille. Tarjouskilpailu toteutettiin sähköisessä kilpailutusjärjestelmässä (Tarjouspalvelu). Minikilpailutuksesta on tehty sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan hankintapäätös 22.8.2025 § 168.

Toimivalta

Huoltovarmuuspäällikkö (entinen tekninen päällikkö) on päättänyt tässä mainittuihin sopimuksiin sitoutumisesta sekä toiminut sopimusten allekirjoittajana. Näin ollen huoltovarmuuspäällikkö on toimivaltainen viranhaltija päättämään sopimusten irtisanomisesta.

This decision was published on 29.09.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi

Decisionmaker

Arto Kolehmainen
huoltovarmuuspäällikkö