Talin jalkapallohallin sisäänkäynti- ja huoltorakennuksen palvelumuotoilu ja sisustussuunnittelu
Talin jalkapallohallin sisäänkäynti- ja huoltorakennuksen palvelumuotoilu ja sisustussuunnittelu
Päätös
Va. yhteisten palvelujen johtaja päätti, että Talin jalkapallohallin sisäänkäynti- ja huoltorakennuksen tilakuvaus, sisustussuunnitelma sekä opastesuunnitelma hankitaan Helsingin kaupungin palvelumuotoilun puitejärjestelyyn (H=88-21 / HEL 2022-002395) kuuluvalta palveluntuottajalta Suunnittelutoimisto KOKO3 Oy:ltä.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on optioineen 45 000 euroa. Sopimuskausi on 7.11.2025-31.5.2026.
Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on palvelumuotoilutyö, jonka tuloksena saadaan Talin jalkapallohallille opastekonsepti sekä sisäänkäynti ja huoltorakennuksen tilakonsepti ja sisustussuunnitelma.
Hankintamenettely
Hankinta on minikilpailutettu. Minikilpailutusilmoitus lähetettiin kaikille kuudelle palveluympäristöjen muotoilun -osa-alueen puitesopimustoimittajalle. Tarjouksen jätti määräaikaan pe 17.10.2025 klo 12 mennessä viisi toimistoa: Kuudes Kerros Helsinki Oy, Pentagon Design Oy, Hellon Oy, Agile Work Oy sekä Suunnittelutoimisto KOKO 3 Oy.
Minikilpailutukseen osallistuneet tarjoukset arvioitiin palvelunkehityksestä vastaavan yksikön päällikön, toimialan tilapalvelun asiantuntijan sekä vuorovaikutusasiantuntijan muodostamassa työryhmässä. Tarjouksia tarkasteltiin ensin kukin omanaan ja tämän jälkeen projektiryhmän toimesta rinnakkain toisiaan verraten. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa arvioitiin hinnan ja laadun suhdetta. Hinta 40 % ja laatu 60 %. Laadun vertailussa kiinnitimme huomiota prosessin kuvaukseen, osallisuuden toteutumiseen, projektitiimin kokoonpanoon ja referensseihin.
Hankkeen erityispiirteisiin kuuluu kiireellinen aikataulu. Suunnittelutoimisto KOKO3:n tarjouksessa oli ymmärretty parhaiten hankkeen luonne ja aikataulupaine. Projektisuunnitelma oli toteutuskelpoisin pitäen sisällään avoimen osallistumisen mahdollisuuden kaikille hallin käyttäjille sekä täsmäkuulemiset erityisryhmille. Suunnittelutoimisto KOKO3:n referenssit vastasivat kaikilta esimerkkitapauksiltaan kilpailutuksessa pyydettyihin arviointikriteereihin. Tiimin osaamisessa korostui vahva sisustussuunnittelun asiantuntijuus ja kokemus.
Nyt hankittavan työn lopputuloksena saadaan Talin jalkapallohallin sisäänkäynti- ja huoltorakennukselle.
1. Tilakonsepti
Sisältäen
- Käyttäjäasiakkaiden ja sidosryhmien kuulemiseen pohjautuvat avainasiakas- tai käyttäjäprofiilit sekä kuvauksen näiden asiakkaiden ja sidosryhmien kriittisimmistä tarpeista, jotka vaikuttavat palvelun käyttöön.
- Tavoitellun tilallisen asiakaskokemuksen suunnitteluajurit/-periaatteet, jotka ohjaavat palvelu- ja tilasuunnittelua, sisältäen
- toiminnalliset ja tunnelmalliset tilakuvaukset tai suunnitteluperiaatteet koskien tiloja
- tavoiteltu toiminnallisuus tiloittain
- keskeisimmät asiakaspolut ja kontaktipisteet, myös digitaaliset, pohjapiirroksiin esteettömyys huomioiden.
2. Sisustussuunnitelma
Pohjautuen edellä syntyneeseen tilakonseptiin. Suunnitelman tulee sisältää
- pohjakuvat
- lattiakaaviot
- kalustesuunnitelma, sisältäen kalusteiden sijoittelukaaviot
- valaistussuunnitelman kommentointi ja sisustusvalaisimien suunnitelma
- värisuunnitelman (sis. seinien värikoodit, ARK-suunnitelmien lattiamateriaalien kommentointi, RU- kiintokalusteiden materiaalien värimääritykset)
- suunnitelma käytettävistä akustiikkaelementeistä (käyttäen valmiita tuotteita)
- arkkitehdin kiintokalusteiden suunnitelman kommentointi ja materiaalien määrittely
- liikuteltavan, lukittavan myyntitiski-kiintokalusteen suunnittelu, kaluste erityisesti urheiluseurojen käyttöön (sis. kiintokalusteen tuotantokuvat)
- Infonäyttöihin liittyvät kiintokalusteet, 1-2 kpl (sis. kiintokalusteen tuotantokuvat)
- verhosuunnitelma
- materiaalikaaviot, irto- ja kiintokalusteiden sekä verhojen materiaaleista
- kalustelistaus hankittavista kalusteista sekä materiaali-, tuote- ja hintatiedot
- ulkokalustesuunnitelma terassin alueelle.
(Suunnitelman tarkennukset hankinnan kuvauksen liitteestä 3: Sisustussuunnittelun työohje).
3. Opastesuunnitelma
Opastesuunnittelu pohjautuen em. palvelumalliin ja tilakuvaukseen, sisältäen mm.
- Tavoiteltava kokonaiskokemus ja suunnitteluperiaatteet opasteiden suunnittelun tueksi.
- Opastehierarkia
- Opastamisen kohdat tilassa ja julkisivussa sisältäen sisääntulo- ja huoltorakennuksen sekä halliosan.
- Opasteiden visuaalinen ilme tulee olla Helsinki-brändin mukainen.
- Ennen opastesuunnittelua valitun kumppanin tulee tutustua Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan aiempiin opastekonsepteihin.
Kaikki lopputuotokset tuotetaan Helsinki-ilmeen mukaisille pohjille. Loppuraportti toimitetaan sekä pdf-tiedostona että muokattava Powerpoint -esityksenä. Valittu kumppani esittelee työn valmistuttua päätöspalaverissa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan avainhenkilöille
Toimivalta
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 23.9.2025 §154 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että yhteisten palveluiden johtaja voi päättää hankinnoista 150000 euroon saakka .
This decision was published on 07.11.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Anne Euramaa, vuorovaikutusasiantuntija, puhelin: 09 310 37007