62H25 Junatien metrosilta: Silta-asiantuntijoiden hankinta rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritöihin
62H25 Junatien metrosilta: Silta-asiantuntijoiden hankinta rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritöihin
Päätös
Toimitusjohtaja hyväksyi Welado Oy:n tarjouksen ja valitsi Junatien metrosillan uusimiseen liittyvässä hankkeessa silta-asiantuntijoiden palveluhankintaa koskevan kilpailutuksen voittajaksi Welado Oy:n.
Hankinnan arvioitu arvo sopimuskauden aikana ajalla 10/2025–12/2028 on noin 1.012.850,00 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on silta-asiantuntijapalvelu rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritöiden osalta Junatien metrosillan uusimiseen liittyvässä hankkeessa.
Toimeksianto toteutetaan aikaveloitusperiaatteella Tilaajan tarpeen mukaisesti.
Toimeksiannon arvioitu tuntimäärä on 10130 h hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheissa.
Hankintamenettely
Tarjouskilpailu toteutettiin vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaisena avoimena menettelynä.
Hankinnan arvo ylittää erityisalojen hankintalain mukaisen EU-kynnysarvon.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL:n toimeksiannosta Junatien metrosillan uusimiseen liittyvän kilpailutuksen silta-asiantuntijoiden rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritöiden palveluhankinnasta. Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Tarjouspalvelu.fi-portaalissa 1.8.2025, Hilma-ilmoituskanavassa 3.8.2025 sekä TED-palvelussa 4.8.2025.
Lisätietokysymysten määräaika oli 15.8.2025 klo 12.00. Tarjousaikana hankintayksikkö vastaanotti kysymyksiä liittyen tarjouspyyntöön. Vastaukset kysymyksiin annettiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta 22.8.2025.
Tarjousten jättämisen määräaika oli 1.9.2025 klo 12. Määräaikaan mennessä tarjouksen toimitti neljä (4) tarjoajaa:
- Welado Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
- Ramboll CM Oy
- Sweco PM Oy (alihankkija Boost Brothers Oy)
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankintayksikkö toimitti kolmelle (3) tarjoajalle täsmennyspyynnön tarjoajan vähimmäisvaatimusten täyttymiseen liittyen. Hankintayksikkö pyysi tarjoajia toimittamaan osoituksen nimeämänsä avainhenkilön siltojen vedeneristystöiden valvojan pätevyydestä. Tarjoajat toimittivat hyväksytyt täsmennykset.
Kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.
Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Tarjousten tarkastamisessa kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, asetetut vaatimukset täyttävä ja tarjouspyynnön mukainen tarjous.
Valintaperusteissa hinnan painoarvo on 30 % ja laadun painoarvo on 70 %.
Tarjousten vertailu on esitetty hankintapäätöksen liitteenä olevassa Perustelumuistiossa (liite 1).
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta valtuutti 20.08.2025, § 57, toimitusjohtajan päättämään Junatien metrosillan uusimiseen liittyvien rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritehtävien palveluntarjoajan valinnasta.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen saa hakea muutosta 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksiannosta.
Muutoksenhakuohje on päätöksen liitteessä 2.
This decision was published on 24.09.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277