Tutkimuslupa tutkimukseen "Asiakaspalautteen hyödyntäminen sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä"
Tutkimuslupa tutkimukseen "Asiakaspalautteen hyödyntäminen sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä"
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Asiakaspalautteen hyödyntäminen sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä" (pro gradu -tutkielma). Tutkimuksen yhteyshenkilö on erityissuunnittelija **********
Tutkimuslupa on voimassa 30.9.2026 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi
Päätöksen perustelut
Asiakaspalautteen hyödyntäminen on noussut keskeiseksi keinoksi kehittää asiakaslähtöisiä, laadukkaita ja vaikuttavia sosiaali- ja terveyspalveluita. Toimialalla ei kuitenkaan ole tiedossa, miten saatua asiakaspalautetta analysoidaan ja millä tavoin sitä hyödynnetään palveluiden kehittämisessä ja johtamisessa.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata asiakaspalauteprosessia sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä asiakaspalautteen hyödyntämistä palautteiden käsittelijöiden näkökulmasta. Tuloksia hyödynnetään asiakaspalautteen käsittelyä tukevan toimintamallin suunnittelussa toimialalla sekä terveydenhuollon ammattilaisten koulutuksessa. Toimialan osallisuus- ja vuorovaikutusyksikkö on osallistunut tutkimuksen suunnitteluun.
Tutkimusaineisto kerätään haastattelemalla sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia, jotka asemansa puolesta käsittelevät tai hyödyntävät asiakaspalautteita. Haastateltaviksi toivotaan yhteensä 12-15 esihenkilöä tai asiantuntijaa perhe- ja sosiaalipalveluista, terveys- ja päihdepalveluista sekä sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluista.
Haastateltavat rekrytoidaan tutkimukseen yhteyshenkilön ja yksiköiden päälliköiden kautta. Haastattelut toteutetaan Teamsin välityksellä.
Tutkittavat antavat osallistumiselleen vapaaehtoisen kirjallisen suostumuksensa. Tutkimusaineisto hävitetään pysyvästi viimeistään kahden vuoden kuluttua aineistonkeruusta lukien. Henkilötietojen käsittely on suunniteltu asianmukaisesti tietosuoja- ja tietoturvaseikat huomioon ottaen.
Tutkimuslupaa ovat puoltaneet 7.10.2025 perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja sekä sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 29.7.2025 § 154 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää toimialajohtaja tutkimusluvissa, jotka koskevat kahta tai useampaa palvelukokonaisuutta taikka toimialan yhteisiä palveluita ja palvelukokonaisuuksia.
This decision was published on 07.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Anne-Maria Kuvaja, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444