Nybörjarplatser för antagning till årskurs 1 läsåret 2026–2027 inom den svenskspråkiga grundläggande utbildningen

This is a motion

Nybörjarplatser för antagning till årskurs 1 läsåret 2026–2027 inom den svenskspråkiga grundläggande utbildningen

The Education Committee's Swedish Sub-committee

Beslutsförslag

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar att fastställa antalet nybörjarplatser för antagning till årskurs 1 läsåret 2026–2027, enligt bifogad bilaga.

Föredragandens motiveringar

Enligt kapitel 15, § 2, moment 1, punkt 2, i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad är det svenska sektionen som för de svenska skolornas del beslutar om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid enskilda skolor, i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.

Svenska sektionen fattar årligen beslut om antalet nybörjarplatser i årskurs 1 för att anpassa antalet platser efter den aktuella årskullens storlek. Genom att slå fast ett maximalt antal elever som kan antas främjas närskoleprincipen och tydligheten och rättssäkerheten i antagningen ökar. Därutöver underlättas resursfördelningen och planeringen av verksamheten.

Antagningen sker utgående från de grunder för antagning till den svenskspråkiga grundläggande utbildningen som svenska sektionen har godkänt. En elev har förstahandsrätt att gå i skola inom det elevupptagningsområde som hen bor i och som fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion har fastslagit.

Läsåret 2026–2027

Det föreslagna antalet nybörjarplatser för antagningen till årskurs 1 läsåret 2026–2027 utgår från det aktuella barnantalet inom den svenskspråkiga förskoleundervisningen i staden. Prognosen över svenskspråkigt registrerad befolkning på elevupptagningsområdet har även beaktats. Den aktuella befolkningsprognosen är utfärdad år 2025.

Enligt befolkningsprognosen beräknas 372 svenskspråkigt registrerade barn uppnå läropliktsåldern i Helsingfors år 2026. Läsåret 2025–2026 uppgår antalet barn i de svenskspråkiga förskolorna i Helsingfors dock till 440 barn, vilket beror på att även barn med finska eller andra språk som modersmål väljer svenskspråkig förskoleundervisning.

Nybörjarplatserna fördelas utifrån barnens bostadsadress på respektive elevupptagningsområde. Elever med beslut om stöd i specialklass är inkluderade i beräkningen förutom de elever som har beslut om förlängd läroplikt. Elever med beslut om stöd i specialklass har inte specifikt kunnat beaktas eftersom bedömning av stödåtgärder samt fortsatt lärstig görs fortlöpande utgående från den enskilda individens särskilda behov. I och med stöd för lärande reformen granskas stödet som står som grund för undervisning i specialklass för samtliga elever under läsåret 2025-2026.

Rektorerna har beretts möjlighet att lämna synpunkter på det föreslagna maximala antalet platser för antagningen, och inkomna synpunkter har beaktats i den fortsatta beredningen.

Förverkligandet av antalet platser läsåret 2025–2026

Inför läsåret 2025–2026 slog svenska sektionen fast att det maximala antalet platser för antagning till årskurs 1 utgör 508 platser. När läsåret inleddes var det totala antalet elever i årskurs 1 i de svenska grundskolorna 491 elever, varav 16 elever var i specialklass. Vid en genomgång av det förverkligade antalet elever i årskurs 1 kan man konstatera att skillnaden utgör små avvikelser mellan det prognostiserade och det förverkligade antalet elever vid enskilda skolor. Föredraganden konstaterar att det maximala antalet elever för antagning som svenska sektionen fastställde inför läsåret 2025–2026 var lämpligt.

Konsekvenser för barn

Enligt Helsingfors stadsstrategi 2025–2029 bör vi försäkra oss om att varje skola i Helsingfors är en bra och högklassig närskola. I Helsingfors har alla barn jämlik rätt till utbildning. Basservice, såsom skolorna, finns på ett tillgängligt avstånd.

Varje läsår fattas ett beslut om antalet nybörjarplatser på de enskilda skolorna. Det stöder stadens strategiska mål genom att det stärker en jämlik utveckling av skolorna, så att invånarna i de olika områdena får likvärdiga skoltjänster. Målet är att en elev som börjar i årskurs 1 ska ha en enhetlig lärstig från småbarnspedagogiken till den grundläggande utbildningen. Fastställandet av antalet nybörjarplatser på de enskilda skolorna stöder individuellt och gemensamt lärande. Staden strävar efter att underlätta familjernas vardag genom att anvisa en skola på ett så tryggt och kort avstånd från hemmet som möjligt.

Presenter information

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Ask for more info

Niclas Rönnholm, chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 09 310 86219

niclas.ronnholm@hel.fi

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 09 310 81193

barbro.bjork-sinisalo@hel.fi