Kaupunginhallituksen asukasosallisuuden avustukset vuodelle 2026

This is a motion

Kaupunginhallituksen asukasosallisuuden avustukset vuodelle 2026

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättää myöntää asukasosallisuuden avustuksia vuoden 2026 talousarvion kohdalta 1 30 02 seuraavasti:

Hakija
euroa
Arabianranta-Toukola-Vanhakaupunki -kaupunginosayhdistys ry  
17 050
Hertsikan Pumppu -osuuskunta
39 550
Herttoniemenrannan asukastaloyhdistys Ankkuri ry
56 200
Kaarela-Seura ry
71 900
Kalliolan Setlementti ry
98 750
Konala-Seura ry, ruotsiksi: Kånala Gillet rf
30 600
Kruununhaan asukasyhdistys ry - Kronohagens invånarförening rf
35 000
Kumpula-Toukola kylätilayhdistys ry
52 900
Kylätalo Kääntöpaikka ry
72 550
Kytösuontien Pysäköinti Oy
34 100
Käpylän Yhdyskuntaklubi ry
61 100
Laajasalo - Degerö Seura r.y.
41 100
Lauttasaari-Seura - Drumsö-Sällskapet ry
20 050
Malminkartanon Asukasyhdistys ry
41 450
Maunula-Seura r.y.
48 600
Myllypuro-Seura ry
62 300
Pihlajisto-Viikinmäki asukasyhdistys PNV ry
34 200
Pohjois-Haaga Seura - Norra-Haga Förening ry
13 000
Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry, Pro Lappviken förening för mental hälsa rf
23 550
Roihuvuori-Seura ry
57 100

Tapanilan Kylätila ry
54 100
Tapulin Dynamo ry
51 100
Toimintakeskus Semja ry
49 850
Töölön kaupunginosat - Töölö ry, Tölö Stadsdelar - Tölö rf
37 100
Vesalan Pienkiinteistöyhdistys ry
34 100
Östersundom-seura ry, Östersundom föreningen rf
14 600

Kaupunginhallitus päätti (28.9.2015 § 921), että useasta virastosta avustusta hakeville moniavusteisille kaksikielisille järjestöille myönnettävistä avustuksista päätetään kaupunginhallituksen yleisavustuksia koskevan päätöksenteon yhteydessä. Föreningen Luckan r.f:n jättämä avustushakemus kuuluu edellä mainitun päätöksen mukaisesti kaupunginhallituksen yleisavustuksen piiriin.

Yhteiset Lapsemme ry:n hakemus siirrettiin hakukohdetta paremmin vastaavaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yleisavustuksiin. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yleisavustuksen avustuskokonaisuudesta siirrettiin asukasosallisuuden avustusten käsittelyyn yksi hakemus, jonka hakija kuitenkin myöhemmin perui.

Esittelijän perustelut

MÄÄRÄRAHA 2026

1 196 000 euroa

ASUKASOSALLISUUDEN YLEIS- JA TOIMINTA-AVUSTUKSET YHTEENSÄ

1 151 900 euroa

PIENAVUSTUKSIIN JÄÄ

44 100 euroa

Kaupunginhallitus päätti (28.9.2015 § 921), että yhteisöjen ylläpitämien asukastalojen vuokrat ja ylläpito sekä toiminnan koordinointi asukastaloilla ja kaupunginosissa keskitetään kaupunginhallitukselle vuodesta 2017 alkaen. Kaupungin lautakunnat, jaostot ja toimialat myöntävät edelleen avustuksia asukastaloilla järjestettävään toimialan omaan substanssiin liittyvän ja täydentävän toiminnan tukemiseen.

Asukasosallisuuden avustusten avustuslajit vuonna 2026 ovat:

- Asukasosallisuuden yleisavustus, joka on tarkoitettu muiden, kuin kaupungin ylläpitämien asukastilojen ylläpitämiseen ja toiminnan koordinointiin.

- Asukasosallisuuden toiminta-avustus, joka on tarkoitettu asukasosallisuutta parantavien rakenteiden ja menetelmien kehittämiseen.

Asukasosallisuuden yleis- ja toiminta-avustukset valmistellaan vuosittain kaupunginhallituksen päätettäväksi. Kaupunginhallitus päätti (25.6.2018 § 460), että 1.6.2018 lukien viestintäjohtaja päättää asukasosallisuuden pienavustusten myöntämisestä, jos haettu avustus on enintään 3 000 euroa.

Pienavustukset ovat luonteeltaan erilaisia kuin yleis- ja toiminta-avustukset, jotka kohdistuvat laajempiin ja vakiintuneempiin toimintakokonaisuuksiin ja joissa on kiinteä rajoitettu hakuaika. Pienavustuksilla ei ole kiinteää hakuaikaa, mikä mahdollistaa vuoden kuluessa nopean ja ketterän reagoinnin kaupunkiyhteisöstä nouseviin tarpeisiin. Pienavustusten hakijoina voivat olla myös rekisteröitymättömät toimijat ja ryhmät.

Kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuusyksikkö on valmisteluvastuussa kaikissa asukasosallisuuden avustuslajeissa.

Kaupungin myöntämä asukasosallisuuden avustus ei kuulu valtiontukisäännösten soveltamisalaan, koska kyse on vapaa-ajan tilasta, joka palvelee ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohta 197).

Avustuskriteerit

- Asukasosallisuuden avustuksia myönnetään Helsingin kaupungin strategian mukaiseen ja kaupungin toimintaa täydentävään yleishyödylliseen, kaikille avoimeen ja pääsääntöisesti maksuttomaan, kohtaamisia edistävään, alueellista yhteistyötä ja osallisuutta edistävään toimintaan eri väestöryhmille.

- Toiminta katsotaan maksuttomaksi, vaikka siihen liittyisi nimellinen omakustannustaustainen materiaali- tai muu maksu. Toiminnan satunnaisuus tai säännöllisyys ei vaikuta maksuttomuuden määrittelyyn.

- Avustettavan toiminnan tavoitteena tulee olla asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien, yhteisöllisyyden, alueen viihtyisyyden ja vetovoiman parantaminen.

- Tavoitteena on alueellinen tasapaino, tarveperustainen harkinta ja toiminnan jatkuvuus. Tukea priorisoidaan alueille, joissa toimintaa on ennestään vähemmän tai joiden katsotaan siitä eniten hyötyvän.

- Täyden palkka-avustuksen edellytyksenä on, että palkattavan henkilön tehtäväkuvaan sisältyy asukastilatoiminnan koordinointia ja alueellista kehittämistä/yhteistyötä sekä kaikille avoimen kohtaamisen mahdollistavan toiminnan järjestämistä asukastilassa. Palkka-avustuksella ei tueta yhdistyksen yleishallinnon hoitamista. Jos alueella sijaitsee useita avustusten piirissä olevia asukastiloja, joilla on selvästi päällekkäistä toimintaa ja osallistujia, voidaan täysi palkka-avustus jakaa kahden asukastilatoimijan kesken.

- Toiminta-avustusta myönnetään kulttuuri- ja kaupunginosatapahtumien järjestämiseen siltä osin, kun niihin sisältyy alueen asukkaiden osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia tukevaa toimintaa.

- Hakijalla tulee olla toimintaa varten muitakin resursseja, jotka voivat koostua varainhankinnasta, jäsenmaksuista, tiloista tai niiden lyhytaikaisesta edelleen vuokraamisesta saaduista tuloista, vapaaehtoistyöstä sekä muista avustuksista. Niiltä osin, kuin asukastilaa tai osaa siitä vuokrataan pitkäaikaisesti ulkopuolisen toimijan käyttöön, tila ei ole avustuksen piirissä.

- Avustusta voi käyttää hallinnollisin kuluihin kuten työvälineisiin siltä osin, kun kulut kohdistuvat suoraan avoimeen asukastilatoimintaan. Avustusta ei voi käyttää yhdistyksen yleishallinnon kuluihin kuten vuosikokoukseen tai pankki- ja tilinpäätöskuluihin.

- Avustuksia ei voi käyttää investointeihin eikä asukastilojen perusparannuksista aiheutuviin kustannuksiin.

- Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota asukastilatoimijoiden keskinäiseen yhteistyöhön sekä yhteistyöhön Helsingin kaupungin ja muiden alueellisten toimijoiden kanssa.

- Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota avustuksen saajan yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä omavaraisuuteen.

Nämä kriteerit täydentävät Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavia yleisohjeita, jotka kaupunginhallitus hyväksyi 7.4.2025 § 211. Yleisohjeet ovat päätöksen liitteenä.

Hakuprosessi

Avustuskuulutus julkaistiin kaupungin yhteisessä ilmoituksessa joulukuussa 2024. Asukasosallisuuden avustuksia ja niiden hakemista esiteltiin huhtikuussa verkkotilaisuutena järjestetyssä avoimessa infotilaisuudessa. Lisäksi maaliskuussa kaupungin verkkosivuilla julkaistiin uutinen avustushaun alkamisesta.

Kaupunginhallituksen asukasosallisuuden avustushakemuksia vuodelle 2026 tuli määräaikaan 2.6.2025 mennessä yhteensä 37 hakijalta.

Avustuksia haettiin yhteensä 2 233 506 euroa. Vuoden 2026 talousarvioon vahvistettiin asukasosallisuuden avustusmäärärahaksi 1 196 000 euroa. Määrärahaan sisältyvät asukasosallisuuden pienavustukset, jotka avataan haettavaksi tammikuussa 2026 mahdollisesti jäljelle jäävän määrärahan puitteissa.

Hakemusten käsittelyn ja hakemuksia koskevan esityksen valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä hakijoiden sekä kaupungin muita avustuksia myöntävien hallintokuntien kanssa. Lisäselvitysten pyytämisessä on pyritty asukaslähtöisyyteen ja joustavuuteen. Hakemuksia ja liitteitä on ehditty täydentää riittävästi 29.11.2025 mennessä.

Vuoden 2026 avustusten myöntämisen perusteet

Asukasosallisuuden avustuskriteerien mukaan yleisavustusta myönnetään asukastilojen ylläpitämiseen ja toiminnan koordinointiin sekä toiminta-avustusta asukasosallisuutta parantavien rakenteiden ja menetelmien kehittämiseen. Asukasosallisuuden avustusta myönnetään asukastiloille, jotka ovat pääsääntöisesti helsinkiläisten avoimesti ja maksutta käytettävissä, ja joita käytetään monipuolisesti ja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Asukasosallisuuden avustuksissa pyritään alueelliseen tasapainoon, yhdenvertaisuuteen ja tarveperusteiseen harkintaan.

Asukasosallisuuden avustusten myöntämisperiaatteissa on pyritty kohtelemaan hakijoita mahdollisimman yhdenmukaisesti tilojen vuokrien ja ylläpitokustannusten osalta. Esityksen mukaisella määrärahan tasapuolisella kohdentamisella tavoitellaan mahdollisimman oikeudenmukaista tilannetta hakijoiden kesken. Kuitenkaan hakijalle ei ole esitetty suurempaa avustusta, kuin hakija on hakemuksellaan hakenut. Avustusmäärärahan ja avustuskriteereiden puitteissa ei ole ollut mahdollista esittää hakijoille kaikkia toiminnasta aiheutuvia menoja täysimääräisesti. Asukasosallisuusavustuskriteereiden mukaan hakijalla tulee olla toimintaa varten muitakin resursseja, jotka voivat koostua varainhankinnasta, jäsenmaksuista, tiloista tai niiden edelleen vuokraamisesta saaduista tuloista, vapaaehtoistyöstä sekä muista avustuksista.

Mikäli toiminnasta, johon avustusta haetaan, vain osa on kaikille avointa ja maksutonta, avustusta esitetään myönnettäväksi osittain. Avustusta ei myönnetä yhdistysten perushallinnon toimeenpanoon tai yhdistyksen hallinnon toimitiloihin.

Yleisavustus

Palkkakustannusten pääsääntönä on ollut, että palkka-avustusta esitetään enintään 34 100 euroa kaupunginosaa kohden. Yhtä kokoaikaista työntekijää kohden esitetään avustusta 34 100 euroa vuodessa, ja osa-aikaista työntekijää kohden esitetään enintään 17 050 euroa vuodessa. Täyden palkka-avustuksen edellytyksenä on, että palkattavan henkilön tehtäväkuvaan sisältyy asukastilatoiminnan koordinointia ja alueellista kehittämistä/yhteistyötä sekä kaikille avoimen kohtaamisen mahdollistavan toiminnan järjestämistä asukastilassa. Palkka-avustuksella ei tueta yhdistyksen yleishallinnon hoitamista.

Tavoitteena on saavuttaa hakijaa kohden määrärahojen mahdollistama palkka-avustuksen taso, jota voidaan pitää kokonaisuutta ajatellen tyydyttävänä. Yhtenevällä palkka-avustuksella vastataan myös asukasosallisuuden kriteeristön yhteisvalmistelussa yhteisöjen esiin nostamaan kritiikkiin avustusmäärärahojen epätasaisesta jakautumisesta kaupunginosittain.

Esityksessä on tavoiteltu vakiintuneiden asukastilojen vuokrien ja muiden ylläpitokulujen avustustason pysymistä edellisen vuoden tasolla siten, että on pyritty turvaamaan välttämättömät kulut kuten vuosittaiset vuokramenot ja muita pakollisia kuluja, kuten sähkö, vakuutukset ja tietoliikennekulut kohtuulliseksi katsotussa määrin.

Asukastilojen vuokra- ja ylläpitokustannuksissa on pyritty tasapuolisuuteen ja tarveperusteisuuteen huomioimalla avustusten myöntämistä koskevassa esityksessä hakijan ilmoittamat todelliset vuokrakustannukset sekä huomioimalla myös tiedossa olevat vuokran korotukset/vähennykset verrattuna edelliseen vuoteen. Edellä mainituista syistä osalla hakijoista avustuksen kokonaismäärä edelliseen vuoteen verrattuna jonkin verran nousee ja osalla vähenee.

Asukastilojen ylläpitokustannuksiin esitetään enintään 3 000 euroa lukuun ottamatta Tapanilan Kylätila ry:tä. Tapanilan Kylätila ry omistaa asukastilana toimivan kiinteistön, ja sille esitetään avustusta 20 000 euroa ylläpitokustannuksiin, jotka koostuvat maanvuokrasta ja kiinteistön ylläpitämisen kannalta välttämättömistä kuluista.

Vuodelle 2026 ei esitetä myönnettäväksi asukasosallisuuden avustusta uusille toimijoille. Pääosa avustusmäärärahasta kohdentuu asukastilatoiminnan vuokra- ja palkkakustannuksiin. Avustusmäärärahoista 555 950 euroa kohdentuu asukastilojen vuokriin ja ylläpitoon. Avustuksilla tuetaan 24 asukastilaa vuokra- ja/tai ylläpitokustannusten osalta. Palkka-avustuksia esitetään yhteensä 595 950 euroa, mihin sisältyy sekä asukastilojen työntekijöiden että asukasosallisuuskoordinaatiota tekevien työntekijöiden palkkakustannukset. Palkka-avustuksella tuetaan 22 työntekijän palkkausta. Esitettävät avustussummat vaihtelevat 13 000 eurosta 98 750 euroon.

Suurin avustus (98 750 euroa) esitetään Kalliolan Setlementti ry:lle. Hakijalle esitetään avustusta Naapuruustalo Pasilan vuokra- ja ylläpitokustannuksiin sekä Naapuruustalo Mellarin vuokra-, ylläpito- ja palkkakustannuksiin.

Kaupunginkanslian osallisuusyksikkö on käynyt keskusteluja Viihdepalvelu Esirippu Oy:n ja Tapulin Dynamo ry:n kanssa asukastilatoiminnan jatkosta Tapulikaupungissa. Alueen vakiintunut toimija Viihdepalvelu Esirippu Oy on ilmoittanut halunsa lopettaa toiminnan ylläpitämisen. Tapulin asukastilan ylläpitoon kohdennettu avustus myönnetään Tapulin Dynamo ry:lle, jotta toiminnan jatkuvuus alueella saadaan turvattua.

Toiminta-avustus ja pienavustus

Määrärahojen puitteissa vuodelle 2026 ei myönnetä asukasosallisuutta parantavien rakenteiden ja menetelmien kehittämiseen suunnattua toiminta-avustusta.

Asukasosallisuuden pienavustuksiin kohdennetaan vuodelle 2026 määrärahaa 44 100 euroa.

Hylkäysperusteet

Hakemuksista kymmenen esitetään kokonaan hylättäväksi. Hylättävät hakemukset ovat seuraavilta järjestöiltä: Helsingin kaupunginosayhdistykset ry, Helsinki Urban Art ry, Kansan radioliitto-Folkets radioförbund ry, Koskelan kyläyhdistys ry - Forsby byaförening rf, Latokartanon Pysäköinti Oy, POLIFA ry, Sompasaunaseura ry, Viihdepalvelu Esirippu Oy, Viikki-Latokartanon asukastaloyhdistys ry ja Voimauttavan taiteen äärellä ry.

Hylätyt hakemukset eivät täytä hakuehtoja tai ehdotettua toimintaa ei muusta perustellusta syystä ole mahdollista avustaa asukasosallisuuden määrärahan puitteissa.

Presenter information

Name
Tuula Saxholm

Title
Vs. kansliapäällikkö

Ask for more info

Name
Veli-Matti Hurtig

Title
Kehittämispäällikkö