Pukinmäenrannan toimitilatonttien tonttihaun ratkaiseminen sekä kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle alueiden varaamiseksi (Pukinmäki, asemakaavaehdotuksen mukaiset tontit 37010/3, 37229/4-5, 37230/1 ja 37230/2-3)

This is a motion

Pukinmäenrannan toimitilatonttien tonttihaun ratkaiseminen sekä kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle alueiden varaamiseksi (Pukinmäki, asemakaavaehdotuksen mukaiset tontit 37010/3, 37229/4-5, 37230/1 ja 37230/2-3)

Päätösehdotus

A

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle, että Pukinmäenrannan toimitilatonttien tonttihaun perusteella toimitilatonttien varauksensaajiksi ja toteuttajiksi valittaisiin

  • Helsingin kaupungin 37. kaupunginosan (Pukinmäki) korttelin 37010 suunnitellun tontin 3 osalta Tekova Development Oy:n (Y-tunnus 3315135–8) perustettavan kiinteistöosakeyhtiön lukuun seuraavin ehdoin:
    • Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä 1 ja 5 olevia erityisiä ja yleisiä varausehtoja.
  • Helsingin kaupungin 37. kaupunginosan (Pukinmäki) korttelin 37229 suunniteltujen tonttien 4 ja 5 osalta SSA Toimitilat Oy:n (Y-tunnus 2582318-5) ja Develo Toimitilat Oy:n (Y-tunnus 3427862-5) perustettavan kiinteistöosakeyhtiön lukuun seuraavin ehdoin:
    • Varauksensaajat ovat velvollisia noudattamaan liitteenä 2 ja 5 olevia erityisiä ja yleisiä varausehtoja.
  • Helsingin kaupungin 37. kaupunginosan (Pukinmäki) korttelin 37230 suunnitellun tontin 1 osalta Lidl Suomi Ky:n (Y-tunnus 1615779-0) seuraavin ehdoin:
    • Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä 3 ja 5 olevia erityisiä ja yleisiä varausehtoja.
  • Helsingin kaupungin 37. kaupunginosan (Pukinmäki) korttelin 37230 suunniteltujen tonttien 2 ja 3 osalta Foundry Partners Oy:n (Y-tunnus 3452792-7) perustettavan kiinteistöosakeyhtiön lukuun seuraavin ehdoin:
    • Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä 4 ja 5 olevia erityisiä ja yleisiä varausehtoja.

B

Kaupunkiympäristölautakunta päättää oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun tontit-yksikön toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön päättämään päätösehdotuksessa A mainittujen tonttien pitkäaikaisesta vuokrauksesta varauksensaajille ja/tai perustettavan/perustettavien ja/tai määräämänsä/määräämiensä yhtiön/yhtiöiden puolesta ja lukuun.

C

Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että muut Pukinmäenrannan toimitilatontteja koskevat hakemukset eivät anna aihetta jatkotoimenpiteisiin.

Esittelijän perustelut

Kilpailun lähtökohdat ja tavoitteet

Helsingin kaupunki järjesti 20.03.2025 - 22.05.2025 tonttihaun Pukinmäenrannan asemakaavaehdotuksen mukaisista toimitilatonteista.

Kilpailun tavoitteena oli varmistaa Pukinmäenrannan eteläosan toimitilatonttien osalta asemakaavan ratkaisujen toimivuus, kaupunkikuvallinen ja arkkitehtoninen laatu ja tonttien toteuttamisen edellytykset sekä kiinnittää toteuttajat kilpailun kohteen tonteille. Asemakaava viimeistellään toimitilatonttien osalta yhteistyössä varauksensaajien kanssa.

Kilpailualueeseen sisältyi:

  • kaksi päivittäistavarakaupan tonttia,
  • kaksi liikerakennusten tonttia, joille saa toteuttaa tilaa vaativaa kauppaa ja
  • kolme teollisuustonttia, joille saa toteuttaa ympäristöhäiriöitä aiheuttamatonta toimintaa.

Kilpailualue ja varattavaksi esitettävät suunnitellut tontit sijaitsevat alueella, jolla on vireillä asemakaavan muutosehdotus.

Kilpailun periaatteita esiteltiin kaupunkiympäristölautakunnalle 25.2.2025 Pukinmäenrannan asemakaavan muutosehdotuksen esittelyn yhteydessä.

Kilpailumenettely ja kilpailun ratkaisu

Tonttihaku toteutettiin kaksivaiheisena ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelynä.

Ensimmäisessä vaiheessa hakijoilta pyydettiin luonnostasoisia suunnitelmia tontille tai tonteille toteuttavista toimitilarakennuksista. Hakemuksissa ja suunnitelmissa tuli kuvata hankkeen kaupallinen sisältö sekä toimittaa asemapiirrostasoinen luonnos haettavalle tontille tai tonteille toteuttavasta rakennuksesta sisältäen hankkeen pysäköinnin ja huollon järjestämisen.

Yhteensä hakemuksia saatiin kilpailuun ensimmäisen vaiheen päättymiseen mennessä 14 kpl. Kaupungin edustajista etukäteen koottu arviointiryhmä arvioi ehdotukset kilpailuohjelman kriteerien perusteella. Kilpailun toisen vaiheen neuvotteluihin kutsuttiin 7 hakijaa, joiden katsottiin parhaiten ratkaisseen kilpailuohjelman tavoitteet.

Arviointi toiseen vaiheeseen valituista tehtiin kilpailuohjelman arviointikriteerien mukaisesti kokonaisarviointina, jossa huomioitiin mm. asemakaavan lähtökohtien toteutumista, kokonaisratkaisun kaupunkikuvallista ja arkkitehtonista laatua, hakijoiden kokemusta vastaavasta liiketoiminnasta sekä kilpailualueen tonteille esitettyjen palvelujen ja toimijoiden monipuolisuutta huomioiden myös laajempi alueellinen palvelukokonaisuus.

Jatkoneuvotteluihin valittiin seuraavat hakijat:

Tonttien 37229/4-5 osalta Helsingin osuuskauppa Elanto, Varte Oy ja SSA Toimitilat Oy.

Tontin 37230/1 osalta Kesko Oyj ja Lidl Suomi Ky.

Tontin 37010/3 osalta Tekova Oyj.

Tonttien 37230/2-4 osalta Foundry Partners Oy.

Toiseen vaiheeseen valituilta pyydetiin kilpailuohjelman mukaisesti tarjoukset maksettavasta maanvuokrasta. Kilpailuohjelmasta poiketen tonttien 37229/4-5 osalta tarjoukset pyydettiin tonttien 37229/4 ja 37229/5 rakennusoikeuden yhteenlaskettuna kokonaishintana. Perusteluna muutokselle oli se, että kaikki tonttien 37229/4-5 osalta jatkoneuvotteluihin valitut hakijat olivat esittäneet kokonaisratkaisun molemmista tonteista 37229/4 ja 37229/5 sisältäen päivittäistavarakaupan tontin ja tilaa vaativan kaupan tontin. Jotta tarjoukset olisivat vertailukelpoisia, edellytettiin tarjouksen tekemistä päivittäistavarakaupan tontin ja tilaa vaativan kaupan tontin yhteenlaskettuna kokonaishintana.

Kilpailuohjelman mukaisesti tonttivaraus myönnetään hankkeelle, joka esitti kilpailun toisessa vaiheessa korkeimman tonttikohtaisen maanvuokran yksikköhinnan hakemalleen tontille.

Tonttien 37010/3, 37230/1 ja 37230/2-4 osalta korkeimmat tarjotut maanvuokran yksikköhinnat ja tonttien 37229/4-5 osalta korkeimmat rakennusoikeuksien yhteenlasketut kokonaishinnat olivat seuraavat:

  • Tontin 37010/3 liikerakennusoikeuden osalta 325 euroa/k-m². Korkeimman tarjouksen antoi Tekova Oyj.
  • Tonttien 37229/4-5 päivittäistavarakaupan rakennusoikeuden osalta 1 150 euroa/k-m² ja liikerakennusoikeuden osalta 550 euroa/k-m², jolloin rakennusoikeuden yhteenlasketuksi kokonaishinnaksi muodostui 3 840 000 euroa. Korkeimman tarjouksen antoi SSA Toimitilat Oy.
  • Tontin 37230/1 päivittäistavarakaupan rakennusoikeuden osalta 1 523,75 euroa/k-m². Korkeimman tarjouksen antoi Lidl Suomi Ky.
  • Tonttien 37230/2-4 teollisuusrakennusoikeuden osalta 310 euroa/k-m². Korkeimman tarjouksen antoi Foundry Partners Oy.

Varauksensaajat ovat velvollisia maksamaan kilpailuohjelman mukaisen tonttikohtaisen varausmaksun kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun varauspäätös on lainvoimaistunut.

Selvyyden vuoksi todetaan, että 25.2.2025 päivätyn asemakaavaehdotuksen mukaista ohjeellista tonttijakoa koskien tontteja 37230/2-4 muutettiin neuvottelumenettelyn toisessa vaiheessa siten, että korttelin 37230 TY-korttelialueelle osoitetaan ohjeellisena kaksi tonttia 37230/2-3. Tämän vuoksi päätösesityksessä ja päätöksen perusteluissa tonttien numerot korttelin 37230 osalta poikkeavat tältä osin.

Valtiontukiarviointi

Vuokratason markkinaperusteisuudesta on varmistuttu hankkimalla ulkopuolisen arvioitsijan arviokirja ennen tonttihaun käynnistämistä. Vuokrat ovat markkinaehtoisia, joten päätöskohdassa A mainitut yritykset eivät saa SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Julkisyhteisöjen toteuttamat taloudelliset transaktiot eivät anna taloudellista etua, eivätkä näin ollen ole valtiontukea, jos niissä noudatetaan tavanomaisia markkinaehtoja (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 74 ja 97).

Toimivalta

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää hallintosäännön 8 luvun 2 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan kaupungin omistamien yritys- ja teollisuustonttien varaamisesta elinkeinotoiminnan tarpeisiin.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunta antaa vuokralle toimialan hallinnassa olevia kiinteistöjä enintään 30 vuoden määräaikaisin maanvuokrasopimuksin tai toistaiseksi voimassa olevin maanvuokrasopimuksin, joissa on enintään yhden vuoden irtisanomisaika.

Presenter information

Name
Ville Lehmuskoski

Title
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ask for more info

Name
Joonas Vikman

Title
Erityisasiantuntija