Helsingin kaupungin lausunto eduskunnan suurelle valiokunnalle: E73/2025 vp Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosia 2028–2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi

HEL 2025-016425

Helsingin kaupungin lausunto eduskunnan suurelle valiokunnalle: E73/2025 vp Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosia 2028–2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi

§ 56

Päätös

Pormestari päätti antaa kirjallisen lausunnon valtioneuvoston kanslian eduskunnan suurelle valiokunnalle, joka koskee komission tiedonantoa ja ehdotuksia EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi 2028–2034 (E73/2025 vp).

Helsingin kaupunki kiittää mahdollisuudesta antaa kirjallinen lausunto eduskunnan suurelle valiokunnalle. Helsingin kaupungin keskeiset rahoituskehyksestä ovat seuraavat:

1. Kansallisiin ja alueellisiin kumppanuussuunnitelmiin tulee sisällyttää kaupunkiosio, joka valmistellaan yhdessä kaupunkien kanssa. Rahoituksen ohjaamisen tueksi Helsinki ehdottaa kaupunkien ja valtion yhteistä kilpailukyky- ja kasvusopimusmallia, joka yhdistää EU:n kilpailukyky-, ilmasto- ja kaupunkipolitiikan tavoitteet keskeisiin maakohtaisten suunnitelmien indikaattoreihin. Rahoitus kestävään kaupunkikehitykseen on säilytettävä vähintään nykytasolla (8 % rakennerahastovaroista). Suomessa tulisi olla pysyvä rakenne valtion ja kaupunkien vuoropuheluun EU-asioissa.

2. Kaupungit tulee tunnistaa kilpailukykyrahaston ja TKI-puiteohjelman toimijoina. Kaupunkien rooli tulee ulottaa kokeiluympäristöistä myös rahaston ohjausrakenteisiin ja painopisteiden määrittelyyn, jotta varmistetaan synergia kilpailukykypolitiikan sekä alue- ja kaupunkipolitiikan välillä. EU-missioita tulee jatkaa ja laajentaa ratkomaan myös muita kaupunkien keskeisiä haasteita, esimerkiksi segregaatiota.

3. Suurten kaupunkien saavutettavuus sekä toimivat kansalliset ja rajat ylittävät liikenneyhteydet vahvistavat kilpailukykyä, resilienssiä ja kokonaisturvallisuutta. Komissio esittää liikenneinfrastruktuuria rahoittavan Verkkojen Eurooppa -välineen budjetin kaksinkertaistamista, mikä on perusteltua. Suomen tulee kuitenkin myötävaikuttaa siihen, että EU-rahoitusta on mahdollista saada strategisesti merkittäviin TEN-T ydinverkon ja laajennetun ydinverkon kansallisiin liikennehankkeisiin sekä TEN-T kaupunkisolmuihin rajat ylittävien hankkeiden rinnalla.

4. Kaupungit vastaavat merkittävästä osasta koulutuksen järjestämistä Suomen kaltaisessa EU-jäsenmaassa. Jotta julkisten koulutuspalvelujen kyky osallistua Erasmus+ - ohjelmaan täysimääräisesti varmistetaan, tarvitaan linjaus, jossa Erasmus+ -rahoitusta kohdennetaan oppijoiden todellisen määrän ja koulujärjestelmän rakenteen mukaisesti.

Kilpailukyky, puhdas siirtymä ja sosiaalinen kestävyys rakennetaan yhteistyössä kaupunkien kanssa

Komission esitys sisältää merkittäviä rakenteellisia, hallinnollisia ja painopisteisiin liittyviä muutoksia nykyiseen käynnissä olevan ohjelmakauden 2021–2027 sisältöön verrattuna. Suurin osa esitetyistä rakenteellisista ja toimeenpanoon liittyvistä ehdotuksista (joustavuus, tulosperusteisuus, hallinnon yksinkertaistaminen ja oikeusvaltioperiaate) ovat Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan perusteltuja ja kannatettavia.

Rahoituksen kohdentaminen nykyistä vahvemmin uusiin poliittisiin prioriteetteihin, kuten kilpailukykyyn, turvallisuuteen ja puhtaaseen siirtymään, on myös kannatettavaa. Kansallisen valmistelun tavoitteena tulee olla Suomen pitkän aikavälin kilpailukyvyn vahvistaminen.

EU:n kilpailukyky ja kasvu syntyvät kaupunkialueilla. Pääkaupunkiseudun rooli Suomen kansantaloudessa on keskeinen. Alueella tuotetaan lähes kolmannes maan bruttokansantuotteesta. Seutu on myös innovaatiotoiminnan johtava alue. Koko maan yksityisen sektorin yhteenlasketusta liikevaihdosta ja henkilöstöstä helsinkiläisyritysten osuus on noin 20 prosenttia. Erityisesti pääkaupunkiseudun kaupunkien ja niiden innovaatioekosysteemien merkitys on keskeinen kilpaillun EU-rahoituksen saannossa.

Helsingin kaupunki tukee Suomen näkemystä siitä, että uudella rahoituskehyksellä tuetaan EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamista komission esityksen mukaisesti. Rahoituskehysehdotukseen sisältyvä yleinen 35 prosentin ilmasto- ja ympäristötavoite on tervetullut. Helsinki on edelläkävijä ilmasto- ja ympäristötoimenpiteissä, joilla on suuri merkitys myös Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamisessa vuoteen 2035 mennessä.

Helsingin kaupunki ja sen tytäryhtiöt toimivat aktiivisina osapuolina kumppanuuksissa, joissa yritykset, tutkimuslaitokset ja julkiset toimijat rakentavat uusia ratkaisuja ja vaikuttavia ekosysteemejä. Helsinki on monissa asioissa, esimerkiksi ilmastonmuutoksen ratkaisuissa, edelläkävijä. Kuten muutkin kaupungit ja kunnat Suomessa, myös Helsinki on paikallisella tasolla EU-tavoitteiden toimeenpanija käytännössä. Kesällä 2025 hyväksytyn kaupunkistrategian ”Helsinki josta voimme olla ylpeitä” mukaisesti toteutamme EU-tavoitteita paikkalähtöisesti vihreästä ja digitaalisesta siirtymästä kilpailukyvyn vahvistamiseen ja sosiaaliseen osallisuuteen ja eriarvoisuuden vähentämiseen. Suomen kannan tuleekin ottaa kaupungit huomioon tuensaajina.

Euroopan taloudellisen, sosiaalisen ja alueellisen yhteenkuuluvuuden, maatalouden ja maaseudun, kalatalouden ja merielinkeinojen vaurauden ja turvallisuuden rahasto

Helsingin kaupunki yhtyy Suomen kantaan siinä, että vähenevät koheesiovarat täytyy kohdistaa toimiin, jotka lisäävät Suomen talouskasvua, kilpailukykyä ja tuottavuutta.

Aluekehitysvaroilla on keskeinen merkitys alueiden elinvoimaisuuden edistämisessä ja innovaatiokyvykkyyden rakentamisessa. Suomen kannassa korostetaan EU:n TKI-rahoituksen merkitystä elinvoiman ja kilpailukyvyn kannalta. Lisäksi on huomioitava, että aluekehitysvarat ja kilpailtu EU:n TKI-rahoitus täydentävät toisiaan. Molempia tarvitaan, jotta luodaan vahva perusta osaamiselle, huippututkimukselle sekä uusille innovaatioille. Aluekehitysrahoituksen ja kaupunkien merkitystä aluekehittämisessä tulisi tuoda vahvemmin esiin Suomen E-kirjeessä. Tarvetta kohdentaa aluekehitysvaroja kaupunkeihin korostaa työttömyyden keskittyminen suuriin kaupunkeihin. Koko Suomen kasvulle on ongelma, mikäli työttömyys pitkittyy.

Komission ehdotus rahoituksen allokoinnista kansallisten ja alueellisten kumppanuussuunnitelmien (NRP-suunnitelmat) kautta on merkittävä hallinnollinen uudistus. Helsingin kaupunki pitää välttämättömänä, että koheesiopolitiikan perusperiaatteet (monitasoinen hallintomalli, kumppanuus ja subsidiariteettiperiaate) huomioidaan uudella ohjelmakaudella.

Suomen kannassa tuodaan hyvin esille se, että kansallisen ja alueellisen suunnitelman laadinnassa pitää olla liikkumavaraa siinä, mitä erityistavoitteita (artikla 3) suunnitelmassa toteutetaan. Tällä myös vähennetään liiallista hallinnollista taakkaa. Valtaosalla NRP-suunnitelman erityistavoitteita on kaupunkikytkös. Myös tämä korostaa entisestään tarvetta kaupunkien osallistamiseen NRP-suunnitelmien valmisteluun jo erityistavoitteita valittaessa. Kumppanuussuunnitelmiin tulisi sisällyttää kaupunkiosio, joka valmisteltaisiin tiiviissä kumppanuudessa ja yhteistyössä kaupunkien kanssa. Erityisesti kestävän vaurauden (mm. ilmasto ja ympäristö, liikenneinfra, digitalisaatio, vetovoima) ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden (mm. työllisyys, elinikäinen oppiminen, sosiaalinen osallisuus) alatavoitteet kuuluvat kaupunkien toimivaltaan ja ovat kestävän kaupunkikehityksen kannalta keskeisiä.

Komission ja Suomen tavoitteena on nykyistä joustavampi rahoituskehys, laajemmat strategiset kokonaisuudet, synergioiden luominen sekä hallinnon yksinkertaistaminen. Helsingin kaupunki tukee näitä pyrkimyksiä ja ehdottaa osaratkaisuksi edellä jo mainittua NRP-suunnitelmiin sisällytettävää kaupunkiosiota. Suomessa kaupunkiosio voitaisiin toteuttaa valtion ja kaupunkien yhteisillä kilpailukyky- ja kasvusopimuksilla. Ne perustuisivat yhteiseen visioon ja tavoitteisiin, jotka ohjaisivat investointeja. Sopimusten kautta rahoitusta voitaisiin suunnata joustavasti kaupunkien käyttöön isoihin, koko maata hyödyttäviin ja vaikuttaviin hankkeisiin välttäen rahoituksen pirstaloitumista pieniin hankehakuihin. Niiden avulla voitaisiin tukea kilpailukykyä edistäviä hankkeita, kuten innovaatioklustereiden syntymistä kriittisten teknologioiden ympärille tai osaamiskeskuksia, mutta myös ilmastotavoitteiden, puhtaan siirtymän ja sosiaalisen osallisuuden edistämistä NRP-asetuksen 3. artiklan tavoitteiden mukaisesti.

Sopimuspohjaisella kehittämisellä varmistetaan EU:n ja kansallisten varojen strateginen, pitkäjänteinen, synerginen ja vaikuttava käyttö. Nykyisen ohjelmakauden 8 prosentin korvamerkintä (n. 90 M€ Suomessa) EAKR-varoista on taannut pitkäjänteisen tuen kaupunkikehittämiselle. Helsingin kaupunki pitää oleellisena, että vastaava korvamerkintä kestävälle kaupunkikehittämiselle säilyy myös 2028–2034 kaudella. Kasvusopimuksen tavoitteita voitaisiin tukea myös esimerkiksi kilpailukykyrahastosta, mikä osaltaan vahvistaisi ohjelmien välisiä synergioita.

Komissio ehdottaa NRP-suunnitelmiin myös 43 prosentin korvamerkintää ilmasto- ja ympäristömenoihin sekä 14 prosentin korvamerkintää sosiaaliseen osallisuuteen. Helsinki tukee näitä korvamerkintöjä. Kaupungit ovat etulinjassa niin ilmasto- ja luontotyössä kuin myös segregaation, syrjäytymisen, kotoutumisen ja työllistymisen haasteiden ratkaisemisessa.

Eurooppalainen kilpailukykyrahasto sisältäen Horisontti Eurooppa -puiteohjelman

Helsingin kaupunki tukee kilpailukykyrahoituksen kasvattamista, TKI-toimijoille tärkeän Horisontti Eurooppa -ohjelman budjettikorotuksesta kiinni pitämistä sekä puiteohjelman säilymistä kilpailuperustaisena ja korkeaan laatuun perustuvana. Komission esittämät neljä politiikkaikkunaa (puhdas siirtymä ja teollisuuden hiilestä irtaantuminen; terveys, bioteknologia, maatalous ja biotalous; digitaalinen johtoasema; resilienssi, turvallisuus, puolustusteollisuus ja avaruus) ovat kannatettavia.

Kaupunkien rooli innovaatiotoimijoina on erittäin merkittävä. Esimerkiksi Helsingin kaupunki toimii kokeiluympäristönä, kehittää uusia ratkaisuja yritysten kanssa, rakentaa laajempia ekosysteemejä ja tuo eri toimijoita yhteen. Helsinki on edelläkävijäroolissa monilla EU:n politiikkasektoreilla, kuten vähähiilisyyden, kiertotalouden, energiatehokkuuden, digitalisaation, resilienssin ja kokonaisturvallisuuden edistämisessä. Helsingin kaupunki ja sen tytäryhtiöt ovat hyödyntäneet Horisontti Eurooppa -ohjelmaa monissa kehittämishankkeissa, mikä osaltaan on vahvistanut Suomen kokonaissaantia ohjelmasta.

Helsingin kaupunki pitääkin tärkeänä, että kaupungeille taataan pääsy kaikkiin uuden kilpailukykyrahaston alaisiin rahoitusinstrumentteihin. Tämän lisäksi kaupungit tulee huomioida rahaston ohjausrakenteissa sekä tarkempien painopisteiden määrittelyssä, jotta synergiat kilpailukykypolitiikan sekä alue- ja kaupunkipolitiikan välillä varmistetaan. Edelläkävijäkaupunkien vaikuttavalle ilmasto- ja ympäristötyölle on lisäksi taattava riittävä rahoitus osana kilpailukykyrahastoa. Ilman kaupunkien tekemää ilmastotyötä Suomi ei saavuta 2035 ilmastotavoitettaan. Helsinki on EU:n ilmastotyön edelläkävijä ja tavoittelee ilmastoneutraalisuutta vuoteen 2030 mennessä.

Komission esityksessä Horisontti Eurooppa -ohjelman alaisten missioiden rahoitus on taattu vuoteen 2030 saakka. EU-missioita tulee jatkaa ja kehittää vastaamaan paremmin kaupunkien tarpeita sekä huomioida kaupunkien erilaisuus Euroopan sisällä. Välittäjäorganisaatioiden roolia ja vaikutusvaltaa voisi vähentää ja avata enemmän mahdollisuuksia kaupunkien suoraan vaikuttamiseen. Missioita tulee jatkaa ja laajentaa ratkomaan myös muita kaupunkien keskeisiä haasteita, kuten segregaatiota.

Verkkojen Eurooppa -ohjelma

Komission esityksen mukaan TEN-T-ydinverkon ja laajennetun ydinverkon kansalliset liikennehankkeet tulisi jatkossa rahoittaa jäsenvaltion kumppanuussuunnitelmasta. Komission esityksessä liikenneinfrastruktuuria rahoittavan Verkkojen Eurooppa -ohjelman budjetti kaksinkertaistuu 52 miljardiin euroon. Jatkossa Verkkojen Eurooppa -ohjelman rahoitus keskittyy kuitenkin nykyisestä poiketen ainoastaan rajat ylittävien hankkeiden ja sotilaallisen liikkuvuuden edistämiseen. Näiden esitysten johdosta ja mikäli liikennepolitiikkaa ei toteuteta entistä strategisemmin, on olemassa erittäin suuri riski sille, että Suomi jää ilman osuuttaan EU:n liikennerahoituksesta.

Helsingin kaupunki pitääkin erittäin oleellisena sitä, että Suomen asema EU:n liikennerahoituksesta turvataan. Suomen on aktiivisesti edistettävä mahdollisuutta kohdentaa EU-rahoitusta myös eurooppalaisiin hankkeisiin, jotka tukevat TEN-T liikenneverkon viimeistelyä ja jotka liittyvät TEN-T kaupunkisolmuihin. Tätä kautta voidaan varmistaa, että Suomi pysyy osana Euroopan yhteistä liikennejärjestelmää, ja että sen yhteydet tukevat kasvua, turvallisuutta ja kestävää liikkumista.

Lisäksi on Suomen edun mukaista, että satamiin ja lentokentille johtavat kansalliset hankkeet määritellään rajat ylittäviksi, jotta ne olisivat Verkkojen Eurooppa – rahoituskelpoisia. TEN-T -ydinverkon ja laajennetun ydinverkon kansalliset liikennehankkeet on pidettävä Verkkojen Eurooppa –rahoituksen piirissä jäsenvaltiokohtaisen poikkeaman avulla ja Suomen on huolehdittava joustavuudesta arvioida jatkossa muitakin kuin nyt priorisoituja yhteyksiä. Esimerkiksi Helsinki-Tallinna –yhteys on TEN-T verkolla vain meriliikenteen osalta (Pohjanmeri-Itämeri-käytävä) ja Helsinki-Tallinna rautatietunnelin kehittämiseen on saatu ensimmäisen vaiheen suunnitteluun tukea Interreg Central Baltic -ohjelmasta ja EAKR -rahoituksesta 2016–2018. Helsinki-Tallinna rautatietunnelin jatkokehittämistä, ml. yhteyttä Rail Baltica -hankkeeseen osana Euroopan liikenneverkkoa tulee edistää. Näin turvataan Suomen saavutettavuus, huoltovarmuus ja kilpailukyky pitkällä aikavälillä. Lisäksi Suomessa valtioiden välisiä kestäviä matkaketjuja edistää erityisesti suunnitteilla oleva Lentorata-hanke, joka sisältyy ratojen osalta TEN-T asetuksen laajennetulle ydinverkolle. Ydinverkon lentokenttä (Helsinki-Vantaa) saadaan yhdistettyä pitkän matkan rataverkkoon olemassa olevan TEN-T-asetuksen mukaisesti ja EU-tuen hakeminen sen rakentamisvaiheeseen on lähivuosina ajankohtaista.

Erasmus+ -ohjelma

Suomen kaltaisissa EU-jäsenmaissa, joissa kaupungit vastaavat merkittävästä osasta koulutuksen järjestämistä, Erasmus+ -budjetti tulee kohdentaa oppijoiden todellisen määrän ja koulujärjestelmän rakenteen mukaisesti. Linjaus tarvitaan, jotta julkisten koulutuspalvelujen kyky osallistua ohjelmaan täysimääräisesti ei kavennu.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Eduskunnan suuri valiokunta on pyytänyt Helsingin kaupungilta kirjallista lausuntoa valtioneuvoston E-kirjeestä, joka koskee komission tiedonantoa ja ehdotusta vuosia 2028–2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi 17.11.2025 klo 12:00 mennessä.

EU:n monivuotinen rahoituskehys 2028–2034 on yksi tulevien vuosien EU-politiikkaa hallitsevista teemoista ja se määrittelee EU-rahoituksen määrän ja kohdentamisen vuosille 2028–2034. Komissio antoi tulevaa rahoituskehystä koskevan paketin keskeiset ehdotukset 16.7.2025. Valtioneuvoston selvityksessä (EU/852/2025-VNK-10) informoidaan eduskuntaa em. komission tiedonannosta sekä rahoituskehyskokonaisuuteen kytkeytyvistä Suomen ensivaiheen kannoista. Lisäksi eduskunnalle toimitetaan myöhemmässä vaiheessa sektorikohtaisiin lainsäädäntöehdotuksiin liittyvät U-kirjelmät.

Lausunto on valmisteltu kaupunginkanslian ja toimialojen asiantuntijoiden yhteistyönä.

Hallintosäännön 9 luvun 1 pykälän 7 kohdan mukaan pormestari tekee esityksiä ja antaa kaupunginhallitukselta pyydettyjä lausuntoja sekä huolehtii näihin rinnastettavista muista tehtävistä, jollei asiaa sen periaatteellisen tai taloudellisen merkityksen johdosta ole saatettava kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

This decision was published on 18.11.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Name
Jukka-Pekka Ujula

Title
Kansliapäällikkö

Decisionmaker

Name
Daniel Sazonov

Title
Pormestari

Ask for more info