Metron liikennöintisopimuksen lisäsopimus nro 10

This is a motion

Metron liikennöintisopimuksen lisäsopimus nro 10

Päätösehdotus

Johtokunta

  • hyväksyy Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa solmittavan, sopimusta metroliikenteen hoitamisesta 2010–2024 täydentävän lisäsopimuksen nro 10, jolla sovitaan kannustematriisin ja linjakilometrikorvauksen tarkistamisesta sekä indeksimäärittelyn täsmentämisestä.
  • valtuuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan tekemään lisäsopimus nro 10 sopimusluonnokseen mahdollisesti tarvittavia vähäisiä muutoksia, ja
  • valtuuttaa HKL:n toimitusjohtajan allekirjoittamaan lopullisen lisäsopimuksen nro 10 HSL:n kanssa.

Johtokunta valtuuttaa HKL:n toimitusjohtajan tekemään metron liikennöintisopimukseen ja sen lisäsopimuksiin mahdollisesti tarvittavia muutoksia edellyttäen, että tehtävän muutoksen ennakoitu arvonlisäveroton arvo ei ylitä 1.000.000 euroa.

Esittelijän perustelut

HSL ostaa pääkaupunkiseudun metroliikenteen liikennöinnin HKL:ltä voimassa olevan 13.9.2010 allekirjoitetun liikennöintisopimuksen ja sitä täydentävien lisäsopimusten mukaisesti. Nykyinen liikennöintisopimus on voimassa 30.6.2032 asti.

Päätettävänä olevalla lisäsopimuksella nro 10 sovitaan tarkistuksista ja täsmennyksistä liikennöintisopimuksen lisäsopimuksessa nro 7 sovittuihin kannustematriiseihin, linjakilometrikorvaukseen sekä indeksimäärittelyyn ja sen käyttötapaan.

Lisäsopimus nro 10

Kannustematriisien päivitys

Lisäsopimuksessa nro 7 on sovittu metroliikenteen toteuttamiseen liittyvistä kannusteista. Lisäsopimuksessa nro 7 todetun mukaisesti, mikäli HSL tekee muutoksia asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutustapaan, on se velvollinen huomioimaan kyseisten muutosten vaikutukset niin, ettei HKL:lle maksettavien bonusten määrä muutu merkittävästi tutkimustavan muuttamisen takia. HSL on päivittänyt asiakastyytyväisyyden toteutustavan digitaaliseksi, joten myös liikennöintisopimukseen liittyviä kannustematriiseja päivitetään tämän seurauksena. Muutosten vaikutusten arviointi on toteutettu rinnakkaisilla tutkimuksilla. Lisäsopimuksella päivitetään siten kaksi lisäsopimuksen nro 7 liitettä.

Linjakilometrikorvauksen tarkistaminen

Lisäsopimuksen nro 7 kohdassa 4.3. on sovittu kuukausittain tehtävistä indeksitarkistuksista liikennöintikorvauksen yksikköhintoihin: linjakilometrikorvaus, linjatuntikorvaus ja vuoropäiväkorvaus. Lisäksi Lisäsopimuksen nro 7 kohdassa 4.4. todetaan, että mikäli liikennöintikorvausten kustannustekijöissä tapahtuu poikkeuksellisia muutoksia, joiden takia indeksitarkastus ei kuvaa metroliikenteen todellista kustannuskehitystä, otetaan tällaiset muutokset erikseen huomioon liikennöintikorvausten tarkastustekijöinä, mikäli sopijapuolet näin yhdessä sopivat.

Linjakilometrikorvauksen muutoksien määrittelyyn käytetyn indeksin mukaiset tarkistukset eivät vastaa sähkön hinnan kehittymisen osalta HKL:n todellista kustannuskehitystä toimintaympäristössä vuosien 2023–2024 aikana tapahtuneiden merkittävien muutosten (energiakriisi, Ukrainan sota) seurauksena. Lisäsopimuksella nro 10 sovittavaa tarkistettua linjakilometrikorvausta sovelletaan liikennöintisopimuksen mukaisen korvauksen laskemiseen takautuvasti 1.1.2025 alkaen.

Raideliikenneindeksin perusvuosiuudistus

Lisäsopimuksen nro 7 solmimisen aikaan tehdyn raideliikenneindeksin perusvuosiuudistuksen (2023=100) on todettu kuvaavan metroliikenteen kustannusrakenteen painoarvoja epätäsmällisesti johtuen etenkin energiakriisin aiheuttamista voimakkaista energianhinnan vaihteluista. Uuden perusvuosiuudistuksen tekeminen 2026 on tarkoituksenmukaista, jotta indeksiperusteisesti tehtyjä liikennöintikorvauksen tarkistuksia ei tarvitse korjata tai täsmentää erillisillä liikennöintisopimuksen lisäsopimuksilla.

Toimivalta päättää liikennöintisopimuksen muutoksista jatkossa

Metroliikenteen liikennöintisopimus on yksi HKL:n toiminnan keskeisimpiä myyntisopimuksia. Tähän asti kaikki liikennöintisopimuksen täydentämiseen ja/tai päivittämiseen liittyvät lisäsopimukset on käsitelty HKL:n johtokunnassa, koska sopimuskokonaisuuden kokonaisarvo ylittää johtokunnan toimitusjohtajalle siirtämän palveluiden myyntiin ja hinnoitteluun liittyvän toimivallan.

Monet metron liikennöintisopimukseen tehdyistä lisäsopimuksista ovat koskeneet teknisluonteisia korvausperusteiden täsmennyksiä eivätkä ole muuttaneet sopimuksen luonnetta. Siksi ehdotetaan, että HKL:n toimitusjohtajalla olisi mahdollisuus hyväksyä kokonaisarvoltaan vähäiset liikennöintisopimukseen liittyvät lisäsopimukset. Tätä sopimuskokonaisuutta koskevan siirrettävän toimivallan rajauksena olisi, että toimitusjohtajan päätettäväksi tulevan liikennöintisopimuksen muutoksen arvonlisäveroton arvo ei saa ylittää 1.000.000 euroa.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 8. kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää liikelaitoksen palvelujen hinnoittelusta ja palvelujen myyntiä koskevista sopimuksista.

HKL:n johtokunta on 21.8.2020, 125 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista palvelujen hinnoitteluun ja palveluiden myyntiä koskevien sopimuksiin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000,00 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan myyntisopimuksen kokonaisarvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta sopimusta täydentävien lisäsopimusten hyväksymisestä.

Presenter information

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi