Länsirata Oy:n osakkeenomistajien päätös

This is a motion

Länsirata Oy:n osakkeenomistajien päätös

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää tehdä Helsingin kaupungin osalta osakkeenomistajien yksimielisen päätöksen osakeyhtiölain 5 luvun 1 pykälän 2 momentin ja olennaisilta osin liitteenä 1 olevan mallin mukaisesti.

Samalla konsernijaosto kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita kirjaamaan, päiväämään, numeroimaan ja allekirjoittamaan osakkeenomistajien päätöksen.

Päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että muut Länsirata Oy:n osakkaat ovat omissa päätöksentekoelimissään hyväksyneet täytäntöönpanokelpoisesti yhtiön rakentamisvaiheeseen siirtymistä koskevan uuden osakassopimuksen sekä osakkeenomistajien yksimielisen päätöksen yhtiön osakkeiden hankkimisesta Helsingin kaupungilta ja siihen liittyvän yhtiön ja Helsingin kaupungin välisen kauppasopimuksen.

Esittelijän perustelut

Länsirata Oy

Kaupunginvaltuusto päätti 25.3.2020 hyväksyä kaupungin osallistumisen Turun Tunnin Juna Oy:n (nykyiseltä nimeltään Länsirata Oy) omistamiseen ja rahoittamiseen siten, että kaupunki merkitsee perustettavan hankeyhtiön osakkeita tai muuten pääomittaa yhtiötä yhteensä enintään 5,9 miljoonalla eurolla. Kaupunki on muiden yhtiön omistajien tavoin maksanut yhtiölle alkuperäisen rahoitussitoumuksensa mukaisen määrän kokonaisuudessaan. Helsingin tarkka rahoitusosuus ja näin osakkeiden hankintameno on 5 801 237,75 euroa.

Yhtiön toimialana on Helsinki-Turku nopeaan junayhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Yhtiö voi tämän lisäksi tehdä tai teettää selvityksiä hankkeen rakentamisen mahdollistamiseksi sekä hankkeeseen liittyvien hyötyjen, haittojen ja muiden vaikutusten tunnistamiseksi.

Kaupungin omistusosuus yhtiöstä on 7,5 %. Muut omistajat ovat Suomen valtio (51 %), Espoon ja Turun kaupungit (kumpikin 13,25 %), Salon ja Lohjan kaupungit sekä Vihdin kunta (kukin 4,84 %) sekä Kirkkonummen kunta (0,48 %).

Länsirata Oy:n suunnitteluvaiheen päättyminen ja siirtyminen rakentamisvaiheeseen

Helsinki–Turku nopean junayhteyden voidaan katsoa koostuvan neljästä eri osakokonaisuudesta: Espoon kaupunkirata, Espoo–Salo oikorata, Salo–Turku-kaksoisraide sekä Kupittaa-Turku-ratahanke.

Länsirata Oy:n ja sen omistajien välisessä tämänhetkisessä osakassopimuksessa yhtiön toiminta on rajattu suunnitteluvaiheeseen, joka on määritelty osakassopimuksessa. Osakkaat ovat sitoutuneet osakassopimuksessa vastaamaan suunnitteluhankkeen loppuun saattamisesta ja sen kustannuksista.

Suomen valtio, edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö sekä Yhtiön muut osakkaat neuvottelivat vuosien 2023–2025 aikana Länsirata-hankkeen siirtymisestä rakentamisvaiheeseen. Helsingin kaupunki ilmaisi neuvotteluiden aikana, että se jättää yhtiön osakkuuden, kun yhtiö siirtyy rakentamisvaiheeseen. Tähän liittyy myös kaupunginhallituksen konsernijaoston 11.12.2023 yhtiökokousedustajalle antamat toimiohjeet, joiden mukaan muun muassa yhtiökokousedustajaa kehotettiin olemaan hyväksymättä yhtiön hallituksen esitystä yhtiön toiminnan siirtymisestä suunnitteluvaiheen aikana myös rakentamisvaiheeseen.

Konsernijaoston päätöksen 11.12.2023 perusteluissa todettiin, että Helsingin kaupungin ei ole perusteltua osallistua Turun Tunnin Junan rakentamisvaiheen rahoittamiseen. Vaikka Helsinki on ollut mukana kaikkien nopeiden junayhteyksien suunnitteluvaiheessa, on kaupungin selkeä prioriteetti ollut koko ajan Suomirata, erityisesti Lentorata. Lentoratahankkeen ollessa etenemässä, ja kun valtio on lisäksi sitoutunut hallitusohjelmassa rahoittamaan Tunnin Juna-hankkeen toteuttamisen, ei Helsingin mukanaololle/rahoitukselle ole perusteita.

Yhtiön osakassopimuksessa on määräykset osakkaan osakkeiden hankkimisesta takaisin yhtiölle tilanteessa, jossa osakas haluaa luopua osakkuudestaan. Osakassopimuksen ehtojen toteuttamiseksi yhtiö ja Helsingin kaupunki sekä yhtiön muut omistajat ovat sopineet, että Helsingin osakkeista maksetaan perusmaksu (1 euro), tasausmaksu (1 650 000 euroa) sekä tasausmaksun mahdollinen tarkistus. Tästä osakkeista luopumisesta on laadittu erillinen kauppasopimus, joka Helsingin osalta hyväksytään kaupunginhallituksessa.

Osakkeiden myynnistä aiheutuu kaupungille noin neljän miljoonan euron suuruinen luovutustappio. Luovutustappio kuvastaa kaupungin tosiasiallista taloudellista panostusta hankkeen suunnitteluvaiheeseen sekä hankeyhtiön luonnetta ratahankkeen teknisenä toteutusvälineenä.

Yksimielisen päätöksen yhteydessä kaupungin oikeus nimetä jäsen Länsirata Oy:n hallitukseen päättyy ja nykyinen nimetty jäsen, maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen, eroaa hallituksesta.

Osakkeenomistajien päätös omien osakkeiden suunnatusta hankkimisesta

Helsingin osakkuuden päättämiseksi osakassopimuksen ehtojen mukaisesti yhtiön osakkaat tekevät osakeyhtiölain 5 luvun 1 §:n mukaisen yksimielisen päätöksen, jonka mukaisesti yhtiö valtuutetaan hankkimaan Helsingin omistus suunnatusti osakeyhtiölain 15 luvun 6 §:n mukaista menettelytapaa noudattaen.

Lopuksi

Nyt tehtävä päätös toteuttaa osaltaan kaupungin tahtotilaa irtautua Länsirata Oy:n toiminnasta ja sen rahoittamisesta. Kaupungin kokonaisedun, taloudellisten kokonaisvastuiden kasvun hallitsemisen ja edunvalvontatavoitteiden kannalta on perusteltua jättäytyä pois Länsiradan rakentamisvaiheen rahoittamisesta. Vuonna 2023 todetusti Lentorata on edelleen kaupungin näkökulmasta keskeisin hankeyhtiömuodossa edistettävistä junaratahankkeista. Ottaen huomioon kaupungin irtautuminen hankkeen rahoittamisesta, on tarkoituksenmukaista ja perusteltua sekä Helsingin että muiden omistajien näkökulmasta, että Helsinki irtautuu myös Länsirata Oy:n omistajuudesta.

Konserniohjauksen johtaja on ollut mukana yhtiön jäljelle jäävien osakkaiden välisissä pitkään jatkuneissa osakassopimusneuvotteluissa Helsingin irtautumistavoitteiden varmistamiseksi. Osakkeiden kauppakirjaa ja samalla jäljelle jäävien yhtiön osakkaiden sitoutumista kauppaan on valmisteltu yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön ja yhtiön edustajien kanssa. Helsingin kaupungin puolelta valmistelussa on ollut mukana kaupunginkanslian oikeuspalvelut.

Presenter information

Name
Jukka-Pekka Ujula

Title
Kansliapäällikkö

Ask for more info