Metron asetinlaitejärjestelmän rajapinta ATC-järjestelmään ja siihen liittyvien toimintojen hankinta

This is a motion

Metron asetinlaitejärjestelmän rajapinta ATC-järjestelmään ja siihen liittyvien toimintojen hankinta

Päätösehdotus

Johtokunta hyväksyy osaltaan Mipro Oy:n tarjouksen ja valitsee osaltaan Mipro Oy:n metron asetinlaitejärjestelmän (CBI) ja ATC-järjestelmän välisen rajapinnan suunnittelun ja toteutuksen toimittajaksi.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen optiot on yhteensä enintään 14.455.617,25 euroa.

Hankintapäätös on ehdollinen sille, että metron junakulunvalvonnan toteutuksen osalta Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot hyväksyvät hankesuunnitelman enimmäishinnan korotuksen.

Hankintapäätös on ehdollinen myös sille, että markkinaoikeus myöntää metron junakulunvalvonnan toteutukseen liittyviin ATC- ja RN -hankintapäätöksiin toimeenpanoluvat tai päätökset tulevat lainvoimaisiksi.

Johtokunta oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään sopimukseen sisältyvistä optioista.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohteena on pääkaupunkiseudun metron nykyiseen asetinlaitejärjestelmään toteutettava rajapinta ATC-kulunvalvontajärjestelmään ja siihen liittyvät toiminnot.

Hankinta on osa metron kapasiteettihankekokonaisuutta (METKA), jolla varmistetaan metron operointi vaaditulla tasolla siten, että liikennöinti on turvallista ja häiriötaso alhainen. Osana hanketta hankintayksikkö hankkii metron kulunvalvontajärjestelmän (ATC) ja sen edellyttämän metron mobiiliradioverkon (RN). Nyt päätettävänä olevalla hankinnalla toteutetaan ATC-järjestelmän edellyttämät muutokset ja rajapinnat käytössä olevaan asetinlaitejärjestelmään.

CBI-urakoitsija on vastuussa ATC-urakoitsijan toimittaman ATC-järjestelmän ja tällä hetkellä käytössä olevan asetinlaitejärjestelmän välisen rajapinnan toimittamisesta. Laajuuteen kuuluvat asetinlaitteen osalta toiminnallisten muutosten toteuttaminen, jotka mahdollistavat yhdessä uuden ATC-järjestelmän kanssa hankkeelle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen.

Metron asetinlaitejärjestelmän rajapinnan muodostaminen uuteen ATC-järjestelmään on osa Metron kapasiteetti -hankekokonaisuutta. Tämän kokonaisuuden toteuttamiseksi on tehtävä tarvittavat muutokset nykyiseen asetinlaitejärjestelmään.

Asetinlaitejärjestelmän (CBI) ja uuden liikenteenohjausjärjestelmän (ATC+RN) yhteistoiminnan mahdollistamiseksi tulee asetinlaitejärjestelmään suunnitella toteuttaa, testata ja käyttöönottaa uusi rajapinta asetinlaitejärjestelmän ja uuden liikenteenohjausjärjestelmän välille.

Hankinta sisältää järjestelmän suunnittelun ja toteutuksen sekä siihen liittyvät tuotteet, laitteet ja materiaalit, asennustyöt käyttöönotettuna sekä palvelut.

Hankinta sisältää kaksi optiota, joiden käyttäminen riippuu METKA-hankkeen muista projekteista ja niissä tehtävistä päätöksistä:

  • Asetinlaitesimulaattori rajapintoineen pääkaupunkiseudulle toimitettuna ja käyttöönotettuna.
  • Uusi ajaopastekäsite ATC-junille sisältäen suunnittelun, kehityksen ja implementointityön, käyttäen nykyisiä opastevaloja ja ohjaimia.

Hankintamenettely

Hankintayksikön hankintoihin sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), kun hankinnan arvo ylittää lain mukaisen kynnysarvon.

Tämän hankinnan ennakoitu arvo ylittää lain rakennusurakoita koskevan kynnysarvon (5.538.000 euroa), joten hankintaan sovelletaan erityisalojen hankintalakia.

Hankinta toteutetaan erityisalojen hankintalain 43 § mukaisena suorahankintana. Lain 43 § 2 momentin 2 kohdan mukaan ”hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.”

Metrojärjestelmän asetinlaitteet ja niihin liittyvät teknologiaratkaisut, kuten liikenteenohjaus, on toteutettu vuosien 2015–2025 aikana hankituilla Mipro Oy:n järjestelmillä. Erillisenä hankintana hankittavan liikenteenohjausjärjestelmän on toimittava saumattomasti yhteensopivasti metroon jo hankitun ja toteutetun asetinlaitejärjestelmän liikenteenohjauksen kanssa. Teknisen yhteensopivuuden ja järjestelmän turvallisuuden takaamiseksi Mipro Oy on ainoa mahdollinen taho, joka voi toteuttaa asetinlaitejärjestelmän muutokset, koska toteutus vaatii muutoksia asetinlaitejärjestelmän sulautettuihin ohjelmistoihin.

Asetinlaitteiston ytimenä toimiva teknologia on Mipro Oy:n tietopääomaa, ja ainoastaan Mipro Oy:llä on oikeudet sen muokkaamiseen. Mipro Oy toteuttaa tarvittavat muutokset omaan teknologiaansa, jotta erillisellä sopimuksella hankittavan liikenteenohjausjärjestelmän voi yhdistää asetinlaitejärjestelmään.

Mipro Oy:n asetinlaiteteknologian korvaaminen muun toimittajan ratkaisulla olisi tässä yhteydessä poikkeuksellisen vaikeaa, koska se aiheuttaisi merkittäviä, suuruusluokaltaan moninkertaisia, lisäkustannuksia. Mipro Oy:n asetinlaitteiden toteutuksen kustannus vuosina 2015–2025 oli yhteensä yli 60 miljoonaa euroa, ja korvauskustannukseksi on arvioitu vähintään yhtä suuri kustannus.

Edellä mainittujen tekijöiden perusteella ainoa teknisesti mahdollinen ja kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukainen ratkaisu on hankkia asetinlaitteen muutokset sen nykyiseltä toimittajalta eli Mipro Oy:ltä.

Toimittajalta on saatu 23.6.2025 päivätty tarjous ja hankintayksikön arvion mukaan hankintahinta vastaa markkinahintatasoa.

Sopimussuhde toimittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Länsimetro Oy tekee vastaavan päätöksen osaltaan suorahankinnasta.

Kustannukset jakaantuvat toimitusprojektin ja optioiden osalta HKL:n ja Länsimetro Oy:n välillä hyväksytyn hankesuunnitelman ja yhteistyösopimuksen mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 1.000.000,00 euroa (alv 0 %) hankinnasta päättää johtokunta.

Presenter information

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi