Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan toimintasuunnitelma ja tulosbudjetti vuodelle 2026
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan toimintasuunnitelma ja tulosbudjetti vuodelle 2026
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää hyväksyä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2026 tulosbudjetin ja toimintasuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeuttaa toimialajohtajan päättämään palvelukokonaisuuksien tiliryhmäkohtaisesta budjetoinnista, investointimäärärahojen kohdentamisesta ja irtaimen omaisuuden perushankinnan alakohtien välisistä määrärahojen siirroista sekä mahdollisista yksiköiden välisistä määrärahasiirroista tulosbudjettivuoden aikana.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää merkitä tiedoksi liitteenä 7 olevat kaupunginhallituksen 1.12.2025 hyväksymät vuoden 2026 talousarvion noudattamisohjeet.
Esittelijän perustelut
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan toiminnan painopisteet ovat vuonna 2026:
- Ikääntyneiden ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen
- Yhdenvertaisuuden edistäminen ja turvallisuuden tunteen vahvistaminen
- Tuottavuuden parantaminen
Painopisteiden alle on valmisteltu toimialan mittarit seitsemästä kaupunkiyhteisestä tavoitteesta ja kahdesta toimialan omasta tavoitteesta. Palvelukokonaisuudet ja toimialan yhteiset palvelut ovat nostaneet toimintasuunnitelmaan keskeiset toimenpiteet tavoitteiden toteuttamiseksi. Samassa yhteydessä on valmisteltu henkilöstösuunnitelma.
Tulosbudjettiin ja toimintasuunnitelmaan on sisällytetty vaikutusten ennakkoarviointi neljästä eri näkökulmasta: lapsivaikutukset, terveys- ja hyvinvointivaikutukset, sukupuoli- ja yhdenvertaisuusvaikutukset ja ympäristövaikutukset.
Käyttötalous
Kulttuuri- ja vapaa-aika (4 10 01)
Toimialan menot vuonna 2026 ovat 296,6 miljoonaa euroa, tulot 38,0 miljoonaa euroa ja toimintakate −258,6 miljoonaa euroa.
Toimialan tulosbudjetin sitova tavoite on toimintakate −258,6 miljoonaa euroa (vuonna 2025: −249,0 miljoonaa euroa).
Palvelukokonaisuuksittain katemuutos jakaantuu seuraavalla tavalla: kulttuuripalvelukokonaisuus −2,9 miljoonaa euroa (4,9 %), liikuntapalvelukokonaisuus −4,9 miljoonaa euroa (6,4 %), nuorisopalvelukokonaisuus −4,1 miljoonaa euroa (10,8 %), kirjastopalvelukokonaisuus −4,3 miljoonaa euroa (9,7 %) ja toimialan yhteiset palvelut 6,5 miljoonaa euroa (−19,9 %).
Toimialan tulokasvu noin +4,7 miljoonaa euroa. Tuloja kasvattaa liikuntapalvelukokonaisuuden siirtyminen pääomavuokrasta ylläpitovuokraan +3,25 miljoonaa euroa, Yrjönkadun uimahallin ja Oulunkylän jäähallin uudelleen avaamisesta saatavat tulot +0,7 miljoonaa euroa sekä lisäksi muu tulon lisäys, kuten volyymin kasvu ja hinnan korotukset +0,75 miljoonaa euroa.
Toimialan menokasvu on noin +14,3 miljoonaa euroa. Toimintamenoissa on huomioitu välttämättömien menojen kustannustasojen nousu ja toiminnalliset muutokset +8,65 miljoonaa euroa. Toimintamenoja kasvattaa investointien siirto käyttötalouteen +1 miljoonaa euroa. Liikuntapalvelukokonaisuuden siirtyminen pääomavuokrasta ylläpitovuokraan lisää nettomenoja +3,25 miljoonaa euroa.
Talousarvioneuvotteluissa määrätyt lisäkohdennukset lisäävät menoja +1,4 miljoonaa euroa. Määrärahalisäys on osoitettu uimaopetukseen +0,2 miljoonaa euroa, koulunuorisotyöhön +0,15 miljoonaa euroa, kesäseteliin +0,5 miljoonaa euroa, liukuestekokeiluun +0,05 miljoonaa euroa ja järjestöavustuksiin +0,5 miljoonaa euroa.
Laitosavustukset (4 10 02 ja 4 10 03)
Toimialan laitosavustusmenot ovat yhteensä 37,8 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen on +2,1 miljoonaa euroa (+6 %).
Kulttuurin laitosavustusten tulosbudjetti on 25,9 miljoonaa euroa, kasvua +0,5 miljoonaa euroa. Liikunnan laitosavustusten tulosbudjetti on 11,9 miljoonaa euroa, kasvua +1,6 miljoonaa euroa.
Investointitalous
Investoinnit (8 00 04 ja 8 05 04)
Toimialan investointien tulosbudjetti on 10,4 miljoonaa euroa, joka on samaa tasoa kuin vuonna 2025.
Tietokoneohjelmistojen osuus 2,9 miljoonaa euroa. Näillä määrärahoilla varmistetaan käynnissä olevien järjestelmäkehityshankkeiden eteneminen sekä toiminnan kannalta välttämättömien, teknisesti ja tietoturvallisuuden näkökulmasta vanhentuneiden tietojärjestelmien korvaaminen tai uudistaminen. Lisäksi vahvistetaan käytössä olevien järjestelmien tietoturvaa ja jatkuvuudenhallinta.
Irtaimen hankintojen osuus on 7,5 miljoonaa euroa. Näitä määrärahoja käytetään perusparannus- ja uudishankkeiden kalustamisessa. Lisäksi määrärahaa käytetään digitalisaatiohankkeiden ja toiminnan edellyttämiin laite- ja välineinvestointeihin.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi talousarvion vuodeksi 2026 ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2026-2028 kokouksessaan 26.11.2025.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan henkilöstötoimikunta käsitteli tulosbudjetin kokouksessaan 1.12.2025.
Kulttuuri- ja kirjastojaosto, liikuntajaosto sekä nuorisojaosto ovat käsitelleet tulosbudjetin ja toimintasuunnitelman kokouksissaan 2.12.2025 ja antaneet lautakunnalle lausuntonsa asiasta. Lausunnot näkyvät tämän esityksen päätöshistoriassa.
Helsingin kaupungin hallintosäännön (kaupunginvaltuusto 10.9.2025 § 204) 10 luvun 1 §:n mukaan toimialalautakunta päättää alaiselleen toimialalle tulosbudjetin ja toimintasuunnitelman, jotka sisältävät talousarvioon perustuvat tulostavoitteet, tarvittavat toimenpiteet ja resurssit sekä toiminnasta kertyvät tulot ja aiheutuvat menot.