Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma 2025–2028, päivitys vuodelle 2026

HEL 2025-017599

Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma 2025–2028, päivitys vuodelle 2026

Case 13. / 190 §

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman 2025–2028, päivityksen vuodelle 2026.

Sovelletut säännökset

Elintarvikelaki (297/2021) 39 §
Eläinlääkintähuoltolaki (285/2023) 6 §
Terveydensuojelulaki (763/1994, muut. 942/2016) 6 §
Tupakkalaki (549/2016) 84 §
Helsingin kaupungin hallintosääntö 16 luku 2 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmavelvoitteesta on säädetty elintarvikelain 39 §:ssä, eläinlääkintähuoltolain 6 §:ssä, terveydensuojelulain 6 §:ssä ja tupakkalain 84 §:ssä.

Ympäristöterveydenhuollon yhteisen valtakunnallisen valvontaohjelman mukaan valvontasuunnitelma toimii kunnassa valvonnan suunnittelun työvälineenä, joten siihen on tarkoituksenmukaista sisällyttää valvontaan kuuluvia ja sitä tukevia asioita, kuten valvontakohteiden lukumäärä kohdetyypeittäin, voimavarat ja niiden jakautuminen toimialoittain, koulutussuunnitelma, tarkastusten suunnittelu ja toteutus, valvonnasta perittävät maksut, näytteenottosuunnitelmat, laboratoriot ja ulkopuoliset asiantuntijat, joihin valvonta tukeutuu, valvonnan painopisteet, valvontahankkeet, häiriötilannesuunnitelma sekä viestintäsuunnitelma.

Ruokavirasto sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ovat laatineet valtakunnallisen ympäristöterveydenhuollon yhteisen valvontaohjelman vuosille 2025–2028. Valtakunnallinen yhteinen ohjelma ja sen lakikohtaiset ohjelmat ja niiden päivitykset on otettu huomioon kunnan valvontasuunnitelmaa laadittaessa. Myös Ruokaviraston kunnan elintarvikevalvontasuunnitelmaa koskeva ohje ja eläinlääkintähuollon valtakunnallinen suunnitelma 2026-2028 on soveltuvin osin otettu huomioon valvontasuunnitelmassa. Toiminnan suunnittelussa lähtökohtana ovat myös laadunhallinnan ja asiakkuuksien hallinnan tulokset. Painopisteet sekä tarkastus- ja näytteenottosuunnitelmat on esitetty lakikohtaisissa osioissa.

Ympäristöterveydenhuollon valtakunnallisessa valvontaohjelmassa ohjelmakauden 2025–2028 teemaksi on valittu ydintehtävät ja vaikuttava valvonta. Ajatuksena on keskittyä ydintehtäviin ja niiden vaikuttavuuteen. Näitä pyritään edistämään seuraavia tavoitteita toteuttamalla: tietoperusteinen valvonta, osaaminen ja varautuminen. Lisäksi Helsingissä paikallisena teemana on viranomaisyhteistyö.

Ympäristöpalvelussa on saatu vuonna 2025 Vatin valvontakohdetiedot ajantasaisena tietona kaupungin omaan karttasovellukseen. Tietoja tullaan hyödyntämään elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnan suunnittelussa ja valvonnan kohdentamisessa vuodesta 2026 lähtien. Paikkatieto mahdollistaa myös alueellisesti herkkien kohteiden rajaamisen ympäristöterveydenhuollon häiriötilanteissa. Hanke toteutettiin yhteistyössä toimialan kaupunkimittauspalvelun ja Ruokaviraston kanssa.

Ympäristöpalveluissa panostetaan henkilöstön osaamisen varmistamiseen niin uusien työntekijöiden rekrytoinneissa kuin henkilöstön jatkokouluttamisessa. Ympäristöterveydenhuollon yksiköiden osaamistarpeet kartoitetaan vuosittain. Sen avulla arvioidaan vuosittain koulutustarpeet ja tehdään koulutussuunnitelmaa tuleville vuosille.

Helsingin kaupunkistrategian 2025–2029 yhtenä kivijalkana on turvallisuus ja varautuminen. Kaupungin tulee huolehtia kriiseihin varautumisesta, valmiudesta ja palveluiden jatkuvuudesta kaikissa olosuhteissa. Ympäristöterveydenhuollon valmiutta toimia häiriötilanteissa kehitetään myös tulevalla suunnitelmakaudella. Ympäristöpalveluiden valmiussuunnitelma päivitetään ohjelmakaudella. Helsingin väestönsuojelusuunnittelussa on otettu huomioon myös ympäristöterveydenhuollon tehtävien hoitaminen poikkeusoloissa. 

Ympäristöterveydenhuollon laatukäsikirja päivitetään vuosittain. Laatukäsikirjaan on kuvattu yksiköiden laatumenettelyt, kuten muun muassa toimintaohjeet, sisäiset auditointikäytännöt, reklamaatioiden hallinta, asiakkuuksien hallinta ja jatkuvan parantamisen mallin käytännöt.

Asiakastyytyväisyyttä seurataan valtakunnallisen tietojärjestelmän (Vati) avulla toteutetun jatkuvan kyselyn kautta. Elintarviketurvallisuusyksikössä kysely kohdistuu Oiva-tarkastuksiin ja elintarvikeneuvontaan. Ympäristöterveysyksikössä kysely kohdistuu suunnitelmallisen valvonnan tarkastuksiin ja ilmoitusten käsittelyyn. Lisäksi asiakkaille lähtee kysely asumisterveyden puhelinneuvontapalvelusta. Tulokset ovat olleet hyvällä tasolla

Valvontaohjelmakaudella uutena viestintämuotona otettiin käyttöön uutiskirjeiden lähettäminen elintarviketurvallisuuden ja terveydensuojelun ajankohtaisista aiheista.

Valtion aluehallinnon uudistuksessa kootaan valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä uuteen valtakunnalliseen lupa- ja valvontavirastoon vuoden 2026 alusta lähtien. Muutos koskee myös Valviran ja aluehallintovirastojen hoitamia ympäristöterveydenhuollon tehtäviä. Aluehallintoviraston nykyisistä tehtävistä elintarvikevalvonnan ja eläinlääkintähuollon tehtävät siirtyvät Ruokavirastoon ja terveydensuojelu- ja tupakkalain mukaiset tehtävät Lupa- ja valvontavirastoon, jonne siirtyvät vastaavat tehtävät myös Valvirasta. Tehtävien siirto keskusvirastoihin voi heikentää alueellista tuntemusta ja ohjausta sekä vaikuttaa pidemmällä aikavälillä myös eläinsuojelu- ja eläintautivalvonnan resursointiin.

Terveydensuojelulain kokonaisuudistushanke on alkanut vuonna 2024 ja hankkeen tavoitteena on uuden terveydensuojelulain astuminen voimaan 1.1.2027. Hankkeen etenemistä seurataan aktiivisesti ja ympäristöpalveluilla on edustajia sosiaali- ja terveysministeriön asettamissa terveydensuojelulain valmistelutyötä tukevissa alatyöryhmissä.

Uusi eläinlääkintähuoltolaki tulee voimaan vuoden 2026 alusta. Uuden lain mukainen eläinlääkäripalveluita koskeva järjestämisvastuupäätös on tehty keväällä 2025. Yliopiston asema kunnalle kuuluvien eläinlääkäripalveluiden tuottajana on määritelty eläinlääkintähuoltolaissa ja palveluja koskeva sopimus on päivitetään loppuvuodesta 2025. Löytöeläintoiminta kilpailutettiin vuonna 2025 ja Hesy Ry jatkaa löytöeläinpalveluiden tuottajana.

Helsingin kaupunkistrategiassa 2025-2029 on tuotu esiin tarve eläinten hyvinvointiohjelman laatimiseen, johon kootaan eläinten hyvinvointiin liittyvät toimet. Ympäristöpalvelut vastaa eläinten hyvinvointiohjelman kokoamisesta, jonka valmistelu aloitetaan vuonna 2026.

Tupakkalain muutos koskien ns. nikotiinipussien ottamista nykyistä kattavammin tupakkalain piiriin astui voimaan 1.8.2025. Lainmuutos kasvattaa tupakkavalvonnan resurssitarvetta ja valvonnan tuloja.

Ympäristöpalveluissa on ympäristöterveydenhuoltoon vuonna 2026 käytettävissä henkilöresursseja 75 htv. Tarkempi resurssijakauma ja valvottavien toimintojen määrät on esitetty suunnitelmassa. Resurssien riittävyyttä seurataan ja arvioidaan vuosittain suhteessa Valviran ja Ruokaviraston ohjaamiin mitoituksiin ja valvonnan toteutumiseen. Arvion pohjalta esitetään tarvittaessa lisäresurssitarve kaupungin talousarviosuunnitteluun.

Elintarviketurvallisuusyksikköön perustettiin uusi elintarviketarkastajan virka vuoden 2025 alusta. Eläinsuojeluvalvonnassa suurin osa resursseista kohdistuu epäilyn mukaisiin tarkastuksiin, joita tehdään yli 400 vuodessa. Valvontaeläinlääkäreiden työmäärä ja työn kuormittavuus on kasvanut merkittävästi ja eläinten omistajien sosiaaliset ongelmat heijastuvat työhön aikaisempaa voimakkaammin. Eläinsuojeluvalvontaan on perustettu kaksi uutta valvontaeläinlääkärin virkaa vuonna 2025, joista toinen täytettiin vuonna 2025 ja toinen on tarkoitus täyttää vuoden 2026 aikana. Valvontaeläinlääkärien virat ovat valtion korvaamia. Ympäristöterveysyksikköön ei ole perustettu uusia virkoja, vaikka niitä on esitetty.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto teki ympäristöterveydenhuollon arviointi- ja ohjauskäynnin Helsinkiin touko-kesäkuussa 2023 sekä arvioi terveydensuojeluvalvonnan toteutumista Vati-tietojärjestelmään tehtyjen kirjausten perusteella loppu vuodesta 2024. Arviointi- ja ohjauskäynti kattoi koko ympäristöterveydenhuollon eli yhteisen osio, elintarvikevalvonnan, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonnan, terveydensuojeluvalvonnan sekä tupakka- ja lääkelain mukaisen valvonnan. Aluehallintovirasto totesi, että resursseissa on selkeästi edelleen puutteita verrattuna molempien yksiköiden tehtävien laajuuteen ja määrään. 

Suunnitelmallisen valvonnan toteuma on parantunut sekä elintarvike- että terveydensuojeluvalvonnassa. Vaikka resurssivaje on kaventunut merkittävästi viime vuosien aikana, valvontayksikön ennakoimattomat työtehtävät (esim. ruokamyrkytysepäilyjen ja legionellatapausten selvittäminen) ja lakimuutokset (esim. eläinten hyvinvointilaki ja tupakkalain muutokset) haastavat nykyisten resurssien riittävyyttä.

Ympäristöpalveluissa toteutettiin vuonna 2024 tuottavuuskehittämisen projekti, jossa tarkasteltiin myös ympäristöterveydenhuollon tehtäviä. Projektissa toteutettiin valvontahenkilöstön työajanseuranta, jossa tarkasteltiin valvontatyön eri osa-alueisiin kuluvaa työaikaa. Toimenpide-ehdotuksiksi valittiin palkitsemisjärjestelmän päivittäminen, tarkastuskertomuksiin käytettävän ajan lyhentäminen, oman työn suunnittelun kehittäminen sekä Vatin käytön kehittäminen ja Helsingin tavoitteiden edistämisen kehittämistyöryhmässä. Toimenpiteitä toteutettiin vuonna 2025 ja niiden avulla on nostettu asteittain suunnitelmallisten tarkastusten määrää.

Elintarvikevalvontasuunnitelma

Elintarvikevalvonnassa painopisteinä ovat valvontasuunnitelman toteutuminen ja tarkastusten kattavuus, epäkohtien korjaantumisen varmistaminen, eläinperäisten elintarvikkeiden sisämarkkinatuonnin valvonta, elintarvikepetosten selvittäminen, ajantasaisen tiedon hyödyntäminen valvonnassa ja neuvonnan digitalisaation kehittäminen.

Helsingin valvontakohteiden riskiperusteinen valvontatarve on 3798 tarkastusta. Tavoitteena on, että suunnitelmallisia tarkastuksia tehdään vähintään 3400 eli noin 90 prosenttia valvontatarpeesta. Suunnitelmallisiin tarkastuksiin sisältyvät myös epäkohtien korjaamiseksi tehtävät uusintatarkastukset, joiden osuuden arvioidaan olevan 15 prosenttia. Edellä mainittuun määrään eivät kuulu suunnitelman ulkopuoliset tarkastukset kuten ruokamyrkytysepidemioihin ja valvontapyyntöihin liittyvät tarkastukset.

Elintarvikevalvonnan aluejako uudistettiin vuoden 2025 alusta sovitun valvontakohteiden vaihtovälin (5 vuotta) mukaisesti. Valvontakohteiden säännöllinen vaihto tukee tavoitetta yhdenmukaiseen, riskiperusteiseen ja tasapuoliseen valvontaan.

Tarkastusten sisällön osalta on sovittu säännöllisesti tarkastettavat Oiva-painopisterivit, jotka painottuvat hygieniaan ja lämpötilahallintaan. Lisäksi varmistetaan epäkohtien korjaantuminen uusintatarkastuksilla ja tarvittaessa pakkokeinoja käyttäen.

Eläinperäisten elintarvikkeiden sisämarkkinavalvonnassa tavoitteena on kehittää kuntarajat ylittävää yhteistyötä etenkin pääkaupunkiseudun kuntien kanssa. Tätä voidaan toteuttaa esimerkiksi yhteistyötarkastuksin, tehostetun valvonnan tai näytteenoton kautta.

Elintarvikepetosvalvonnassa valvotaan tihennetysti elintarvikkeiden maahantuontia yhteistyössä Tullin kanssa ja arvioidaan suurimpia haasteita liittyen maahantuontiin ja rajan ylittäviin elintarvikekuljetuksiin.

Asiakaspalvelussa toimijoita tiedotetaan ajankohtaisista asioista sähköisellä uutiskirjeellä. Lisäksi järjestetään säännöllisiä yhteistyötapaamisia elintarvikeketjutoimijoiden kanssa, pidetään vuosittain elintarvikealan toimijoille infotilaisuus ajankohtaisista asioista sekä osallistutaan tapahtumatoimijoille suunnattuihin infotilaisuuksiin.   

Näytteenottoprojekteista vuonna 2026 toteutetaan maahantuotujen juustojen mikrobiologista laatua ja ulkomyynnissä tarjoiltavan ruoan hygieenistä laatua koskevat projektit. Lisäksi aloitetaan kaksivuotinen kasvisruokien ja salaattien mikrobiologista laatua ja laitosten tuotantoympäristön patogeeneja koskevat projektit. Vuonna 2026 raportoidaan kaksivuotiset jauhelihan ja konditoriatuotteiden laatua koskevia projekteja. Erillisenä valvontaprojektina toteutetaan pubien tarkastusprojekti, jossa kartoitetaan yleisen hygienian lisäksi mahdollista rekisteröintiä edellyttävää ruoanvalmistustoimintaa.

Terveydensuojelun valvontasuunnitelma

Terveydensuojeluvalvonnan painopisteitä ovat talousvesivalvonnan uudet sisällöt, osaaminen ja paikalliset tarpeet viranomaisvalvonnassa sekä valmius ja varautuminen terveydensuojelussa. Painopisteitä toteutetaan mm. valvomalla talousvettä toimittavien laitosten riskienhallintasuunnitelmia ja ohjeistamalla ensisijaisten tilojen riskienhallinnassa. Lisäksi edistetään kohdekohtaisen riskinarvioinnin tekemistä osana suunnitelmallista valvontaa ja huolehditaan mittalaitteiston riittävyydestä. Terveydensuojelun varautumisen osalta jatketaan hyviä yhteistyö- ja harjoituskäytänteitä.

Suunnitelmallisen valvonnan tarkastustarve vuodelle 2026 on 1101 tarkastusta. Tavoitteena on, että suunnitelmallisen valvonnan tarkastuksia tehdään kouluihin, päiväkoteihin ja vastaaviin lasten käyttämiin tiloihin 250 sekä 290 tarkastusta muihin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin eli noin 49 % prosenttia valvontatarpeesta. Ero suunnitellun tarkastusmäärän ja ennakoidun toteuman välillä johtuu aiemmilta vuosilta tarkastamatta jääneiden kohteiden suuresta määrästä erityisesti kauneushoitoloiden ja päiväkotien osalta sekä resurssivajeesta. Edellä mainittuihin tarkastusmääriin eivät kuulu suunnitelman ulkopuoliset tarkastukset kuten asumisterveyshaittailmoituksiin ja toimenpidepyyntöihin liittyvät tarkastukset.

Asumisterveyshaitta-asian käsittelyyn on laadittu uusi sähköinen yhteydenottolomake sujuvoittamaan käsittelyä sekä asumisterveyden internetsivusto on päivitetty. Kehittämistoimenpiteillä tavoitellaan haittailmoitusten aiempaa sujuvampaa ja viivytyksettömämpää käsittelyä.

Uimaveden laatua seurataan tehostetusti uimarannoilla ja talviuintipaikoilla, joiden veden laadussa on ollut aiempina vuosina ongelmia tai viitteitä siitä, että valumavedet vaikuttavat uimarannan veden laatuun. Hulevesien ohjaamiseen uimarantojen läheisyydessä tullaan kiinnittämään erityistä huomiota.

Tupakka- ja lääkelain mukainen valvontasuunnitelma

Ohjelmakaudella otetaan huomioon ympäristöterveydenhuollon yhteisen valtakunnallisen valvontaohjelman ja valtakunnallisen tupakkalain valvontaohjelman teemat: savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyynti, laittoman kaupan ehkäisy ja jäljitettävyyttä koskevan tiedon hyödyntäminen valvonnassa, etämyynti, markkinointi sekä ehkäisevä päihdetyö. Yhteistarkastuksia voidaan tehdä esimerkiksi elintarvikevalvonnan, alkoholivalvonnan, työsuojeluvalvonnan, tullin tai poliisin kanssa.

Tupakkalakiin lisättiin savuttoman nikotiinituotteen määritelmä, joka kattaa nikotiinipussit ja niitä läheisesti muistuttavat tuotteet. Lakimuutos tuli voimaan 1.8.2025, mutta makujen rajoittamista ja terveysvaroituksia koskevat säännökset tulevat voimaan 1.2.2026 ja pakkausten yhdenmukaistamista koskevat säännökset 1.8.2026. Päiväkotien, esi- tai perusopetusta, ammatillista koulutusta tai lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisä- ja ulkotiloihin sekä leikkikentille tulee asentaa nykyisten tupakointikielto-opasteiden lisäksi savuttoman tupakkatuotteen ja savuttoman nikotiinituotteen käyttökieltoa osoittava opaste. Savuttomista nikotiinituotteista säädettiin pitkälti vastaavalla tavalla kuin tupakkalaissa säädetään tupakkatuotteista ja nikotiininesteistä.

Tupakkavalvonnassa keskitytään tupakkalain alaisten tuotteiden sekä nikotiinivalmisteiden myyntipaikkojen tarkastuksiin ja myyntilupahakemusten ja myyntilupiin liittyvien ilmoitusten käsittelyyn. Tarkastuksilla kiinnitetään erityistä huomiota Valviran määrittelemiin painopistealueisiin sekä aiempiin valvontahavaintoihin. Vuonna 2026 tarkastuksia kohdennetaan myös ammattikouluihin ja lukioihin. Tarkastuksilla varmistetaan, että toimipaikoilla on tieto lainsäädännön muutoksista ja tarkastusten perusteella laaditaan projektiyhteenveto, joka jaetaan tiedoksi kaikille kohderyhmän toimipaikoille.

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontasuunnitelma

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontasuunnitelmassa on kuvattu eläinsuojelu- ja eläintautivalvonnan kohteet, tehtävät ja niihin liittyvät velvoitteet. Eläinten hyvinvointilaki tuli voimaan vuoden 2024 alusta ja suunnitelmakautena on odotettavissa eläinsuojeluvalvontaa koskevia tarkentavia asetuksia. Vuoden 2026 painopisteinä ovat eläinten hyvinvointilain toimeenpanon vakiinnuttaminen ja Trimble Locus- eläinsuojelu- ja eläintautivalvontatietojärjestelmän vakiinnuttaminen käyttöön. Lisäksi osallistutaan kaupunkistrategian mukaiseen eläinten hyvinvointiohjelman laatimiseen. Valtakunnallisena painopisteenä on uuden eläinlääkintähuoltolain toimeenpano, mihin liittyen Helsingissä yliopistollinen eläinsairaala vasta järjestämisvastuupäätöksen mukaisista eläinlääkäripalveluista Yhteistyö poliisin eläinrikosryhmän ja muiden kuntien valvontaeläinlääkäreiden kanssa jatkuu.

Eläintautivalvonnassa lintuinfluenssaa on todettu Helsingissä luonnonlinnuissa aikaisempina vuosina, mikä on aiheuttanut varautumistoimenpiteitä näytteenotosta puhdistustoimenpiteisiin ja altistuneiden kartoitukseen. Lintuinfluenssan vastustamiseen liittyvien toimenpiteiden odotetaan jatkuvan suunnitelmakauden ajan.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto huolehtii kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman laatimisesta sekä sen toteutumisen arvioinnista.

This decision was published on 09.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Name
Miira Riipinen

Title
Ympäristöjohtaja

Ask for more info

Name
Riikka Åberg

Title
Yksikön päällikkö