Liikenneliikelaitoksen vuoden 2026 tulosbudjetti
Liikenneliikelaitoksen vuoden 2026 tulosbudjetti
Päätösehdotus
Johtokunta hyväksyy liikenneliikelaitoksen vuoden 2026 tulosbudjetin.
Esittelijän perustelut
Yleistä
Esityksen liitteenä on liikenneliikelaitoksen (HKL) vuoden 2026 tulosbudjetti, joka sisältää HKL:n tavoitteet, tulos- ja rahoituslaskelmat sekä investointisuunnitelman.
Vuoden 2026 toiminnan keskiössä ovat kantametron infran peruskorjausten sujuva toteutus ja töistä matkustajille aiheutuvien haittojen minimointi, kustannustehokkuuden lisääminen sekä metron koko järjestelmäkokonaisuuteen vaikuttavien suurten investointihankkeiden hallittu edistäminen.
Kantametron asema-, rata- ja järjestelmäinfrastruktuurin laajat peruskorjaustoimet ja niihin valmistautuminen jatkuvat myös vuoden 2026 aikana. Myös kahden vanhimman metrojunakalustosarjan korvausinvestointia edistetään. Infran, kaluston ja järjestelmien ennakoiva korjaus ja uudistaminen on keskeistä, jotta varmistetaan seudun joukkoliikennejärjestelmässä keskeisessä asemassa olevan metron toimintavarmuus nyt ja tulevaisuudessa.
Kesällä 2026 varaudutaan käynnistämään Junatien metrosillan uusimishankkeen valmistelevat rakennustyöt Kalasatamassa. Myös vuodelle 2027 ajoittuvan metron liikennekatkon aikana toteutettavien muiden asemien ja siltojen peruskorjaushankkeiden suunnittelua ja päätöksentekoa edistetään vuoden 2026 aikana. Hankekokonaisuus on matkustajavaikutuksiltaan metron historian laajimpia. Valmistelussa painotetaan liikennehäiriöiden minimointia. Yhteistyössä HSL:n ja kaupunkiympäristön toimialan kanssa valmistellaan toimenpiteitä työmaa-aikaisen liikkumisen ja korvaavan liikenteen järjestelyjen sujuvuuden varmistamiseksi.
HKL:n vuoden 2026 talousarvioon sisältyvät omistajaohjauksen toimesta määritellyt vuosien 2025–2029 kehittämislinjaukset. Kehittämislinjausten mukaisten toimenpiteiden toteuttamisen käynnistäminen on keskeinen osa vuoden 2026 toimintaa. Osa linjausten mukaisista toimenpiteistä sisältyy jo toimintasuunnitelman tavoitteisiin, mutta osassa toimenpiteet täsmentyvät ensi vuoden kuluessa.
Suoritemuutokset
HKL:n liikennesuoritteet (linjakilometrit) nousevat noin 3,6 %:lla edelliseen vuoteen verrattuna. Liikennesuoritteet palautuvat ns. normaalitasolle vuoden 2025 jälkeen, jolloin Vuosaaren metrosillan peruskorjaus aiheutti liikennöintikatkon Vuosaaren metrohaaralla.
Talousarvion sitovat tavoitteet 2026
Tulosbudjetissa esitettävät HKL:n sitovat tavoitteet ovat samat kuin kaupunginvaltuuston hyväksymässä kaupungin talousarviossa 2026.
Talousarviossa HKL:n sitovat tavoitteet ovat:
- Asiakkaiden tyytyväisyys palveluihimme kasvaa, tyytyväisten asiakkaiden osuus metroliikenteessä vähintään 92 %
- Naapurustojen yhteisöllisyys ja viihtyvyys lisääntyvät, matkustajista yli 76,4 % kokevat matkansa sujuneen ilman järjestyshäiriöitä
- Joukkoliikenteen luotettavuus on hyvä, ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä 99,85 %
- HKL:n talous pysyy tasapainossa, tilikauden tulos on positiivinen
Käyttötalous 2026
HKL:n liikevaihto on 175,8 (enn. 2025: 155,2) milj. euroa vuonna 2026.
Liikevaihto muodostuu seuraavista eristä:
- HSL:ltä laskutettavasta liikennöintikorvauksista metroliikenteestä 60,9 (enn. 2025: 59,4) milj. euroa. Metroliikenteessä suoritemäärä kasvaa hieman (+3,6 %) vuodesta 2025.
- HSL:ltä laskutettavasta infrakorvauksesta 69,5 (enn. 2025: 61,3) milj. euroa. Infrakorvaus sisältää metroliikenteen infraomaisuuden pääomakuluja sekä ylläpito- ja hallintokuluja. Nousua selittää kasvanut investointiohjelma ja erityisesti PTS-vuosikorjaukset, joita on budjetoitu vuotta 2025 enemmän.
- Helsingin kaupungilta saatavasta tuesta 17,7 (enn. 2025: 11,0) milj. euroa. Tuella korvataan sellaiset infran kaltaiset menoerät, joita HKL ei voi laskuttaa HSL:ltä HSL:n infrakorvaussopimuksen mukaan. Infrainvestointien rahoittamisen lainamäärän kasvu sekä Länsimetron vastikkeiden nousu nostavat kaupungin tuen tarvetta vuonna 2026. Länsimetro Oy:n vastikkeiden pääomapalautukset vuonna 2025 alensivat merkittävästi vuoden 2025 ennustetta.
- Muista myyntituotoista 27,8 (enn 2024: 23,5) milj. euroa, joka sisältää HKL:n laskutusta länsimetron ylläpidosta Länsimetro Oy:ltä. Merkittävimmät nousua selittävät tekijät ovat metroasemien PTS-vuosikorjaukset (2,3 milj. euroa) sekä radan kunnostustyöt. Länsimetron radan rakentamisaikaisten takuiden päättymiset lisäävät myös korjaus- ja huoltotöitä.
Liiketoiminnan muut tuotot, 4,9 milj. euroa koostuvat mainostuloista (2,0 milj. euroa) sekä eri vuokratuotoista (2,9 milj. euroa).
Ulkopuolisten palvelujen ostoihin on budjetoitu 124,8 (enn. 2025: 108,4) milj. euroa. Ulkopuolisten palvelujen ostot sisältävät pääosin alihankintaa Kaupunkiliikenneyhtiöltä. HKL:llä ei ole omaa operatiivista henkilöstöä, ja HKL hankkii metron liikennöinti- ja kunnossapitopalvelut alihankintana Kaupunkiliikenneyhtiöltä.
Vuoden 2026 poistot ovat 38,5 (enn. 2025: 36,0) milj. euroa. Poistotasoa kasvattavat investointien valmistuneet käyttöomaisuuserät.
Lainojen korkokulut ovat 16,5 (enn 2025: 14,1) milj. euroa vuonna 2026. HKL:n kaupungille maksama tuottotavoite pääomalle A on ~9 % eli 3,3 milj. euroa vuodessa.
HKL:n tulos ennen tilinpäätöseriä on 0 (enn. 2025: 1,0) milj. euroa
Investointisuunnitelma 2026
HKL:n investoinnit ovat 106,5 milj. euroa. Vuoden 2026 suurimmat investointikohteet ovat Junatien metrosillan uusiminen 18,4 milj. euroa, metron liikenteenohjausjärjestelmän uudistaminen 16,8 milj. euroa, metron raidevirtapiirien korvaaminen 8,5 milj. euroa, kantametron kuilujen tekninen peruskorjaus 7,7 milj. euroa ja M400-metrojunien hankinta 5,9 milj. euroa.
HKL ei nosta uutta ulkopuolista lainaa vuonna 2026. Investoinnit rahoitetaan kaupungin sisäisellä limiittirahoituksella (yhdystilivelka). Yhdysvelkatilin saldo kasvaa 73,4 milj. euroa vuonna 2026.