Hakaniemen metroaseman eteläisten pitkien liukuportaiden uusimisen hankesuunnitelma

This is a motion

Hakaniemen metroaseman eteläisten pitkien liukuportaiden uusimisen hankesuunnitelma

Päätösehdotus

Johtokunta hyväksyy Hakaniemen metroaseman eteläisten pitkien liukuportaiden uusimisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 5.000.000 euroa kustannustasossa lokakuu 2025.

Johtokunta valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista hankkeen enimmäishinnan puitteissa.

Esittelijän perustelut

Liukuportaiden uusimisella parannetaan Hakaniemen metroaseman tasonvaihtolaitteiden toimintavarmuutta ja siten ylläpidetään matkustajaliikenteen toimivuutta, esteettömyyttä ja asiakastyytyväisyyttä.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2025–2029 todetaan, että Helsingin kaupunkikehitys perustuu mm. ensisijaisesti joukkoliikenteeseen nojautuvaan liikennejärjestelmään. Strategiassa on tavoite vähentää liikenteen päästöjä mm. varmistamalla joukkoliikenteen ja muiden kestävämpien liikennemuotojen houkuttelevuus. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Hakaniemen metroaseman eteläisestä lippuhallista laiturihallin välitasolle johtavat pitkät liukuportaat ovat alkuperäiset vuonna 1982 käyttöönotetut laitteet. Nämä kolme pitkää liukuporrasta on viimeisimmäksi peruskorjattu vuonna 2014 eteläisen lippuhallin perusparannuksen yhteydessä.

Hakaniemen metroasemaa käyttää päivittäin lähes 15.000 henkilöä ja on ennustettavissa, että lähivuosina käyttäjämäärät kasvavat, kun Kruunusiltojen raitiotieyhteys aloittaa toimintansa. Lisäksi vuodelle 2027 suunnitteilla oleva Junatien metrosillan uusimisen aiheuttama metron liikennekatko korostaa useiden kuukausien ajan Hakaniemen asemaa joukkoliikenteen solmukohtana.

Kyseiset pitkät liukuportaat alkavat olla käyttöikänsä päässä ja varaosien saatavuus portaisiin on erittäin heikkoa. Nykyisiä portaita pitää huoltaa useammin kuin kerran kuussa ja usein vikakorjata huoltojen välillä. Varaosia on jo pitänyt teettää mittatilaustyönä ja alkuperäiset lähtötiedot portaiden osille ovat laadultaan ja tarkkuudeltaan välttäviä. Tehdyn kuntokartoituksen perusteella liukuportaat suositellaan uusittaviksi peruskorjaamisen ja modernisoinnin sijaan.

Hankkeen toteuttamatta jättäminen tai siirtäminen kauemmaksi tulevaisuuteen ei ole suositeltavaa, sillä jo nyt on ollut riskinä, että aseman yksittäisiä liukuportaita joudutaan sulkemaan käytöstä määrittelemättömäksi ajaksi, jos portaasta rikkoutuu osa, jota ei saada korjattua.

Liukuportaiden uusimisen suunnittelussa on todettu, että liukuporraskuilun tilaan pystytään asentamaan neljä nykyaikaista liukuporrasta nykyisten kolmen sijaan, jolloin toimintavarmuuden paranemisen lisäksi pystytään myös kasvattamaan portaiden välityskykyä.

Hankkeen toteuttaminen

Hankkeessa puretaan kolme nykyistä yli 40 vuotta vanhaa pitkää liukuporrasta Hakaniemen metroaseman eteläiseltä sisäänkäynniltä ja asennetaan tilalle neljä uutta nykyaikaista ja energiatehokasta liukuporrasta.

Hanke toteutetaan pääosin vuoden 2026 aikana, jotta uudet liukuportaat ovat käytössä ennen Junatien metrosillan uusimisen aiheuttamaa liikennekatkoa.

Hankkeessa ei tehdä muutoksia muualle kuin aseman eteläisiin pitkiin liukuportaisiin. Liukuportaiden viereistä vinohissiä ei kunnosteta hankkeessa. Liukuportaiden läheiset huoltotilan betoniset huoltoportaat kunnostetaan tarpeen mukaan.

Metroliikenteeseen hankkeella ei ole vaikutuksia, mutta hanke vaikuttaa aseman käyttäjiin noin 6-7 kk ajan. Hankkeen toteutuksen aikana metroaseman laituritasolle on käynti vain pohjoispään sisäänkäynnin kautta. Eteläisen sisäänkäynnin rajoituksia ei voida välttää, koska vanhojen liukuportaiden purkaminen ja uusien paikalle haalaus ja asennukset varaavat koko liukuporraskuilun tilan käyttöönsä ja pelkän vinohissin auki pitäminen ei tuottaisi järkevää palvelutasoa. Eteläinen lippuhalli on osittain käytössä hankkeen aikana.

Hankkeen kustannusten muodostuminen

Hankkeen arvonlisäverottomiksi kustannuksiksi on arvioitu yhteensä enintään 5.000.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti lokakuu 2025) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2021=100, 10/2025 pisteluku 110,4).

Hankkeen kustannukset muodostuvat liukuporrashankinnasta, rakennustöistä sekä suunnittelusta ja projektinjohdosta. Lisäksi hankkeen kustannusarvioon sisältyy 13 % riskivaraus.

Hanke on mahdollista toteuttaa vuoden 2026 investointimäärärahojen puitteissa ja vuodelle 2027 sijoittuvat kustannukset huomioidaan vuoden 2027 talousarvioehdotuksen valmistelussa.

Hankkeen käyttötalousvaikutukset

Hanke aiheuttaa 25 vuoden poistoajalla tasapoistoina 200.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Hankkeen on arvioitu tuovan säästöjä kunnossapitokustannuksissa 25 vuoden aikana noin 4.200 euroa vuodessa.

HSL:n perussopimuksen perusteella 50 % investoinnin poistoista (100.000 euroa/vuosi) ja 50 % laskennallisista korkomenoista (25 vuoden aikana yhteensä 354.762 euroa, laskentakorko 5 %) voidaan laskuttaa HSL:ltä. HKL palauttaa HSL:ltä laskuttamansa 50 % laskennallisen korkomenon kaupungille.

Loppuosa poistoista (100.000 euroa vuodessa) ja investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset 320.060 euron korkokulut laina-aikana (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta) jäävät kaupungin infratukena maksettavaksi. Hankkeen vaikutus HKL:lle maksettavaan kaupungin tukeen on keskimäärin 158.060 euroa vuodessa.

Lisäksi osa HSL:ltä laskutettavasta 50 % poisto-osuudesta ja 50 % laskennallisesta korosta kiertyy vuosittain käytön mukaisesti kaupungin maksettavaksi HSL:n maksuosuuden kautta; noin 50 % poisto-osuudesta ja laskennallisesta korosta katetaan lipputuloilla ja loppuosa kohdistuu kuntaosuuteen. Hankkeen HKL:n osuuden kokonaisvaikutus Helsingin kaupungin käyttötalouteen arvioidaan olevan keskimäärin 230.391 euroa vuodessa (HSL:n maksuosuus ja HKL:n saama kaupungin tuki yhteensä).

Toimivalta

Hankkeesta päättäminen

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa tarveselvitykseen perustuvan hanke- tai muun suunnitelman hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen hyväksymien hankesuunnitelmien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää enintään 5.000.000 euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman enimmäishinnan ollessa 5.000.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Hankinnat

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Presenter information

Name
Saara Kanto

Title
Toimitusjohtaja

Ask for more info