Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla hankintojen tekemisessä
Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla hankintojen tekemisessä
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää siirtää toimivaltaa hankintojen tekemisessä 1.1.2026 alkaen seuraavasti:
- siirtää hankintojen toimivaltaa liitteessä 1 esitetyllä tavalla kaupunkiympäristön toimialalla viranhaltijoille ja toimielimille;
- siirtää toimivaltaa keskeyttää hankinta julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 125 §:n mukaisesti kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoille, joilla on liitteen 1 perusteella hankintavaltuus;
- siirtää toimivaltaa päättää hankintamenettelyssä ehdokkaiden tai tarjoajien poissulkemisesta sekä rajoitetussa menettelyssä, neuvottelumenettelyssä, kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä, innovaatiokumppanuudessa ja dynaamisessa hankintajärjestelmässä ehdokkaiden tai tarjoajien valinnasta sekä suunnittelukilpailussa osallistujien valinnasta hankintamenettelyyn kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoille, joilla on liitteen 1 perusteella hankintavaltuus;
Hankintavaltuus myöhemmin tehtävässä lopullisessa hankintapäätöksessä määräytyy hankinnan arvon mukaisesti.
- siirtää toimivaltaa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa siten, että hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä).
Toimialajohtaja, maankäyttöjohtaja, tekninen johtaja, asiakkuusjohtaja tai yhteisten palvelujen johtaja voi päättää edellä mainituista lisätilauksista ja sopimusmuutoksista myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta lisätöiden yhteenlasketun arvon perusteella kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle;
- siirtää toimivaltaa ICT-hankinnoissa toimialajohtajalle, tekniselle johtajalle, maankäyttöjohtajalle, asiakkuusjohtajalle ja yhteisten palvelujen johtajalle siten, että heillä on yksinomainen toimivalta ICT-hankinnoissa hankintavaltuuden euromäärään asti ja tämän ylittäviltä osilta toimivalta on toimialajohtajalla;
- siirtää toimivaltaa väliaikaisiin tilaratkaisuihin liittyvissä hankinnoissa siten, että hankintavaltuus määräytyy esisopimuksen arvon mukaan, jos hankintapäätös tehdään ehdollisena siihen saakka, kunnes myöhemmin tehtävä hankintapäätös tulee lainvoimaiseksi.
Hankintavaltuus myöhemmin tehtävässä hankintapäätöksessä määräytyy hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti;
- siirtää toimivaltaa suunnittelukilpailuhankinnoissa siten, että hankintavaltuus suunnittelukilpailun aloittamisesta määräytyy suunnittelukilpailun palkkioiden, palkintojen ja muiden maksujen sekä voittajalta tilattavan palveluhankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti. Toimialajohtaja, maankäyttöjohtaja, tekninen johtaja, asiakkuusjohtaja tai yhteisten palvelujen johtaja voi päättää suunnittelukilpailun aloittamisesta myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta yhteenlasketun kokonaisarvon perusteella kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle.
- siirtää toimivaltaa suunnittelukilpailuhankinnoissa siten, että hankintavaltuus suunnittelukilpailun palkkioista, palkinnoista ja muista maksuista määräytyy palkkioiden, palkintojen ja muiden maksujen yhteenlasketun arvon perusteella, eikä suunnittelukilpailun maksujen ja voittajalta mahdollisesti tilattavan palveluhankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti.
Hankintavaltuus suunnittelukilpailun voittajalta tilattavassa palveluhankinnassa määräytyy suunnittelukilpailun palkkioiden, palkintojen ja muiden maksujen sekä voittajalta tilattavan palveluhankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti;
- siirtää toimivaltaa siten, että toimialajohtaja, maankäyttöjohtaja, tekninen johtaja, asiakkuusjohtaja tai yhteisten palvelujen johtaja voi päättää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) tarkoittaman tai lain kynnysarvon alittavan hankintasopimuksen tai käyttöoikeussopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta sopimuksen arvon perusteella kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle;
- siirtää toimivaltaa hankintaa koskevan sovintosopimuksen tekemisestä, milloin asia ei ole vireillä riita-asiana tuomioistuimessa, seuraavasti:
Toimialajohtaja päättää kaupunkiympäristölautakunnan jaoston tekemää hankintaa koskevan muun kuin vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä ja sovintosopimuksen tekemisestä, kun jaoston tekemä hankinta koskee koko toimialaa tai kahta tai useampaa palvelukokonaisuutta taikka yhtä tai useampaa palvelukokonaisuutta ja toimialan yhteisiä palveluja.
Kaupunkiympäristölautakunnan jaoston tekemää hankintaa koskevasta vähäisestä sovintosopimuksesta päättää sen palvelukokonaisuuden johtaja tai yhteisten palvelujen johtaja, jonka tehtäväalueelle hankinta pääosin kuuluu.
Toimialajohtaja, palvelukokonaisuuden johtaja tai toimialan yhteisten palvelujen johtaja päättävät tekemäänsä hankintaa koskevan sovintosopimuksen tekemisestä.
Viranhaltijan tekemää hankintaa tai työntekijän hallintosäännön 20 luvun 8 §:n 3 momentin nojalla viranhaltijan vastuulla tekemää hankintaa koskevan muun kuin vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä päättää kysymyksessä olevaa viranhaltijaa tai työntekijää seuraava ylempi viranhaltija.
Viranhaltija, joka on päättänyt hankinnan tekemisestä, päättää hankintaa koskevan vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä.
Samalla kaupunkiympäristölautakunta päättää kumota 1.1.2026 alkaen tekemänsä päätöksen 28.1.2025 § 43 toimivallan siirtämisestä hankintojen tekemisestä kaupunkiympäristön toimialalla.
Tiivistelmä
Hankintavaltuuksien muutosten tarkoitus on sujuvoittaa päätöksentekoa.
Päätöksenteon sujuvoittamiseksi on tarkoituksenmukaista siirtää toimivaltaa päättää hankintamenettelyssä ehdokkaiden tai tarjoajien poissulkemisesta kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoille, joilla on liitteen 1 perusteella hankintavaltuus, mikäli poissulkemisesta tehdään erillinen päätös ennen lopullista hankintapäätöstä.
Suunnittelukilpailuhankinnoissa hankintavaltuus suunnittelukilpailun aloittamisesta määräytyy suunnittelukilpailun palkkioiden, palkintojen ja muiden maksujen sekä voittajalta tilattavan palveluhankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti. On tarkoituksenmukaista, että toimialajohtaja, maankäyttöjohtaja, tekninen johtaja, asiakkuusjohtaja tai yhteisten palvelujen johtaja voi päättää suunnittelukilpailun aloittamisesta myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta yhteenlasketun kokonaisarvon perusteella kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle.
Toimivalta hankintaa koskevan sovintosopimuksen tekemisestä, milloin asia ei ole vireillä riita-asiana tuomioistuimessa, määräytyy seuraavasti:
- Toimialajohtaja päättää kaupunkiympäristölautakunnan jaoston tekemää hankintaa koskevan muun kuin vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä ja sovintosopimuksen tekemisestä, kun jaoston tekemä hankinta koskee koko toimialaa tai kahta tai useampaa palvelukokonaisuutta taikka yhtä tai useampaa palvelukokonaisuutta ja toimialan yhteisiä palveluja.
- Kaupunkiympäristölautakunnan jaoston tekemää hankintaa koskevasta vähäisestä sovintosopimuksesta päättää sen palvelukokonaisuuden johtaja tai yhteisten palvelujen johtaja, jonka tehtäväalueelle hankinta pääosin kuuluu.
- Toimialajohtaja, palvelukokonaisuuden johtaja tai toimialan yhteisten palvelujen johtaja päättävät tekemäänsä hankintaa koskevan sovintosopimuksen tekemisestä.
- Viranhaltijan tekemää hankintaa tai työntekijän hallintosäännön 20 luvun 8 §:n 3 momentin nojalla viranhaltijan vastuulla tekemää hankintaa koskevan muun kuin vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä päättää kysymyksessä olevaa viranhaltijaa tai työntekijää seuraava ylempi viranhaltija.
- Viranhaltija, joka on päättänyt hankinnan tekemisestä, päättää hankintaa koskevan vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä.
Tilausvaltuudet on poistettu hankintavaltuuspäätöksestä, koska hallintosäännön muutoksen jälkeen toimivalta päättää tilausvaltuuksista on toimialajohtajalla.
Toteutus- ja yhteistyösopimuksia koskeva toimivalta on poistettu hankintavaltuuspäätöksestä, koska ne eivät ole hankintasopimuksia ja hallintosäännön muutoksen jälkeen toimivalta määräytyy yleisen sopimuksia koskevan toimivallan mukaisesti. Jos sopimukseen sisältyy tavaran, palvelun tai urakan hankkimista kaupungille, noudatetaan kuitenkin hankintoja koskevaa toimivaltaa.
Muilta osin voimassa olevaa hankintavaltuuspäätöstä ei ole tarkoitus muuttaa. Muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026.
Esittelijän perustelut
Hankintavaltuudet perustuvat hallintosääntöön (kaupunginvaltuusto 26.11.2025 § 286 ) sekä sen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan tekemiin toimivaltapäätöksiin. Edellinen kaupunkiympäristölautakunnan hankintavaltuuksia koskeva päätös on 28.1.2025 § 43.
Muutettavaksi esitettävät hankintavaltuudet ovat liitteenä 1 ja niitä sovelletaan myös kaupungin sisäisiin hankintoihin. Hankintavaltuudet ovat arvonlisäverottomia arvoja. Hankintavaltuudet koskevat vain liitteessä 1 mainittuja kaupunkiympäristön toimialan toimielimiä ja viranhaltijoita.
Hankintavaltuuksia ei voida siirtää työsuhteessa olevalle. Mikäli toimialan tai liikelaitoksen toiminnan tarkoituksenmukaisen hoitamisen kannalta on tarpeen antaa työsuhteessa olevalle henkilölle oikeus toteuttaa hankintoja, voi viranhaltija oikeuttaa alaisensa työsuhteessa olevan henkilön toteuttamaan hankintoja viranhaltijan vastuulla hallintosäännön 20 luvun 8 §:n 3 momentin mukaan.
Päätöksessä mainitaan lisäksi myös sellaisia voimassa olevia hankintavaltuuksia, joihin ei esitetä muutoksia. Ne eivät muuta voimassa olevia hankintavaltuuksia ja ne mainitaan päätöksessä vain selvyyden vuoksi. Hankintavaltuuksien käyttäminen helpottuu, kun valtuuksia ja perusteluja ei tarvitse lukea monesta erillisestä päätöksestä.
Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Selvyyden vuoksi todetaan, että toimivalta päättää hankintaa koskevista ratkaisuista määräytyy hankinnan arvon perusteella, ellei tässä päätöksessä ole toisin päätetty.
Tilausvaltuudet
Hallintosääntöön on lisätty toimialajohtajan toimivaltaan tilausoikeuksista päättäminen (kaupunginvaltuusto 18.6.2025 § 169). Näin ollen tilausvaltuudet on jätetty pois tästä kaupunkiympäristölautakunnan hankintavaltuuspäätöksestä.
Tilausvaltuus koskee vain tilauksia, jotka perustuvat aiempaan hankintapäätökseen. Mikäli tilaus ei perustu aiempaan hankintapäätökseen, noudatetaan tilausvaltuuksien sijaan hankintavaltuuksia. Tilausta koskeva päätös on luonteeltaan täytäntöönpanoa, eikä tilausta koskevaan päätökseen sisälly julkisen vallan käyttämistä. Tilausvaltuuksilla määritellään viranomaisen tai työsuhteisen oikeudet päättää hankintapäätöksen mukaisista tilauksista.
Toteutus- ja yhteistyösopimukset
Toteutus- ja yhteistyösopimuksia koskeva toimivalta on poistettu hankintavaltuuspäätöksestä, koska ne eivät ole hankintasopimuksia. Hallintosäännön muutoksen (kaupunginvaltuusto 26.11.2025 § 286) jälkeen toteutus- ja yhteistyösopimuksia koskeva toimivalta määräytyy yleisen sopimuksia koskevan toimivallan mukaisesti. Kaupunkiympäristölautakunta päättää eri päätöksellään näitä sopimuksia koskevan toimivallan siirtämisestä kaupunkiympäristön toimialalla.
Toteutussopimuksilla voidaan sopia mm. tulevan hankinnan toteuttamisesta yhteistyössä toisen hankintayksikön kanssa. Sopimuksessa sovitaan siitä, miten kilpailutus käytännössä järjestetään, mikä osa hankinnasta kuuluu millekin hankintayksikölle ja miten omistuksen lisäksi jakautuvat maksu- ja muut velvoitteet osapuolten välillä.
Toteutussopimuksella ei vielä tehdä hankintapäätöstä, eikä pääsääntöisesti valtuuteta yhteistyötahoja tekemään hankintapäätöstä tai -sopimusta kaupungin puolesta. Toteutussopimusta koskevasta hankinnasta tehdään myöhemmin hankintapäätös. Jos sopimukseen sisältyy tavaran, palvelun tai urakan hankkimista kaupungille, noudatetaan kuitenkin hankintoja koskevaa toimivaltaa.
Päätös ehdokkaiden tai tarjoajien poissulkemisesta hankintamenettelyssä ja monivaiheisten hankintamenettelyiden osallistujien valinnasta
Päätöksenteon sujuvoittamiseksi on tarkoituksenmukaista siirtää toimivaltaa päättää hankintamenettelyssä ehdokkaiden tai tarjoajien poissulkemisesta kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoille, joilla on liitteen 1 perusteella hankintavaltuus, mikäli poissulkemisesta tehdään erillinen päätös ennen lopullista hankintapäätöstä.
Tämä vastaa monivaiheisissa hankintamenettelyissä jo nyt voimassa olevaa hankintavaltuutta, jonka mukaan kaikki ne viranhaltijat, joilla on hankintavaltuus, voivat tehdä osallistujien valintaa koskevan päätöksen, vaikka lopullisen hankintapäätöksen arvo tulisi ylittämään heidän oman hankintavaltuutensa. Sen sijaan lopullisen hankintapäätöksen, jolla sitoudutaan varojen käyttöön, voisi tehdä ainoastaan sellainen viranhaltija, jonka omat hankintavaltuudet riittävät päätöksen tekemiseen.
Monivaiheisissa hankintamenettelyissä eli rajoitetussa menettelyssä, neuvottelumenettelyssä, kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä, innovaatiokumppanuudessa, dynaamisessa hankintajärjestelmässä ja suunnittelukilpailussa hankintamenettelyn osallistujien valinnasta voidaan tehdä erillinen päätös ennen lopullista hankintapäätöstä. Joskus hankintamenettelyssä, myös avoimessa menettelyssä, voidaan ennen lopullista hankintapäätöstä tehdä erillinen päätös ehdokkaiden tai tarjoajien poissulkemisesta.
Suunnittelukilpailut
Suunnittelukilpailussa voidaan maksaa osallistujille palkkioita, palkintoja tai muita maksuja. Suunnittelukilpailun voittajan kanssa voidaan tehdä palveluhankintasopimus, jos suunnittelukilpailua koskevassa hankintailmoituksessa on tieto tällaisen palveluhankintasopimuksen tekemisestä.
Suunnittelukilpailuhankinnassa tehdään yleensä ensin päätös suunnittelukilpailun aloittamisesta ja sen jälkeen erillinen hankintapäätös kilpailun tuloksista eli palkkioiden, palkintojen ja muiden maksujen maksamisesta ja tämän jälkeen vielä erillinen hankintapäätös voittajalta tehtävästä palveluhankinnasta. Hankintavaltuus suunnittelukilpailun aloittamisesta määräytyy suunnittelukilpailun palkkioiden, palkintojen ja muiden maksujen sekä voittajalta tilattavan palveluhankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti. Päätöksenteon sujuvoittamiseksi on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtaja, maankäyttöjohtaja, tekninen johtaja, asiakkuusjohtaja tai yhteisten palvelujen johtaja voi päättää suunnittelukilpailun aloittamisesta myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta yhteenlasketun kokonaisarvon perusteella kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle.
Hankintavaltuus suunnittelukilpailun palkkioista, palkinnoista ja muista maksuista määräytyy palkkioiden, palkintojen ja muiden maksujen yhteenlasketun arvon perusteella, eikä suunnittelukilpailun maksujen ja voittajalta mahdollisesti tilattavan palveluhankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti. Hankintavaltuus suunnittelukilpailun voittajalta tilattavassa palveluhankinnassa määräytyy suunnittelukilpailun palkkioiden, palkintojen ja muiden maksujen sekä voittajalta tilattavan palveluhankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti.
Hankintoja koskevat sovintosopimukset
Toimivalta hyväksyä hankintoja koskevia sovintosopimuksia määräytyisi vastaavasti kuin kaupunkiympäristön toimialan yleisissä sopimusasioissa, joita koskevan toimivallan siirtämisestä lautakunta päättää erikseen. Toimivalta hankintaa koskevan sovintosopimuksen tekemisestä, milloin asia ei ole vireillä riita-asiana tuomioistuimessa, määräytyy seuraavasti:
- Toimialajohtaja päättää kaupunkiympäristölautakunnan jaoston tekemää hankintaa koskevan muun kuin vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä ja sovintosopimuksen tekemisestä, kun jaoston tekemä hankinta koskee koko toimialaa tai kahta tai useampaa palvelukokonaisuutta taikka yhtä tai useampaa palvelukokonaisuutta ja toimialan yhteisiä palveluja.
- Kaupunkiympäristölautakunnan jaoston tekemää hankintaa koskevasta vähäisestä sovintosopimuksesta päättää sen palvelukokonaisuuden johtaja tai yhteisten palvelujen johtaja, jonka tehtäväalueelle hankinta pääosin kuuluu.
- Toimialajohtaja, palvelukokonaisuuden johtaja tai toimialan yhteisten palvelujen johtaja päättävät tekemäänsä hankintaa koskevan sovintosopimuksen tekemisestä.
- Viranhaltijan tekemää hankintaa tai työntekijän hallintosäännön 20 luvun 8 §:n 3 momentin nojalla viranhaltijan vastuulla tekemää hankintaa koskevan muun kuin vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä päättää kysymyksessä olevaa viranhaltijaa tai työntekijää seuraava ylempi viranhaltija. Työntekijän tekemän hankinnan osalta tällä tarkoitetaan viranhaltijaa, joka on oikeuttanut työntekijän tekemään hankintoja viranhaltijan vastuulla.
- Viranhaltija, joka on päättänyt hankinnan tekemisestä, päättää hankintaa koskevan vähäisen sovintosopimuksen tekemisestä.
Hallintosäännön 12 luvun 5 §:n 1 momentin 1 kohdan nojalla kaupungin lakiasiainjohtaja päättää sovintosopimuksesta silloin, kun asia on vireillä tuomioistuimessa.
Tässä tarkoitettu toimivalta ei koske sopimuksia, joiden osalta hallintosäännössä on suoraan tai välillisesti ilmaistuna sopimukseen sitoutumista koskeva toimivalta, kuten toimialan vahingonkorvausasioita. Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan nojalla toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, vahingonkorvauksesta silloin, kun kaupunki on toimialaa koskevissa asioissa korvausvelvollinen, taikka vahingon korvaaminen katsotaan kohtuulliseksi. Toimialajohtaja on delegoinut päätösvaltaansa toimialan viranhaltijoille lakiin tai sopimukseen perustuvien vahingonkorvausten osalta. Mikäli sovintosopimus koskee lakiin tai sopimussuhteeseen perustuvaa vahingonkorvausta, sovintosopimuksen hyväksymisestä päätetään mainitun delegointipäätöksen nojalla.
ICT-hankinnat
Toimivaltuuteen ei esitetä muutoksia. Voimassa olevassa päätöksessä muutosta perusteltiin seuraavasti:
Kehittämis- ja digitalisaatiopalveluja koskevan organisaatiomuutoksen ja vuoden 2025 alussa muuttuneiden tehtävien vuoksi oli tarpeen muuttaa ICT-hankintojen hankintavaltuuksia. Digitalisaatio- ja tietohallintopalvelu on aloittanut 1.1.2025 ja se jatkaa entisen kehittämis- ja digitalisaatiopalvelun työtä. Palvelukokonaisuuksiin perustettiin kehittämisyksiköt, jotka tukevat ja koordinoivat palvelukokonaisuuksien kehittämistoimintaa ja vastaavat niiden ICT-hankintojen valmistelusta. Myös organisaatiomuutoksen jälkeen on ICT-kustannusten ja kehittämisen hallinnan kannalta tarkoituksenmukaista, että toimialan ICT-talouden suunnittelu ja ICT-hankintoihin liittyvä päätöksenteko pysyvät edelleen keskitetysti vain tietyillä viranhaltijoilla.
Päätöksentekovastuuta on päätösten runsaan määrän vuoksi perusteltua jakaa toimialajohtajalle, palvelukokonaisuuksien johtajille ja yhteisten palvelujen johtajalle. Heillä on yksinomainen toimivalta päättää ICT-hankinnoista. Muilla viranhaltijoilla tai kaupunkiympäristölautakunnan jaostoilla ei ole toimivaltaa päättää ICT-hankinnoista.
Tekniselle johtajalle, maankäyttöjohtajalle, asiakkuusjohtajalle ja yhteisten palvelujen johtajalle esitetään hankintavaltuuksia ICT-hankinnoissa enintään 3 000 000 euroon saakka.
Taloudellisesti kaikkein merkittävimmissä, 3 000 000 euroa ylittävissä toimialan ICT-hankinnoissa päätöksen tekisi toimialajohtaja ilman euromääräistä ylärajaa.
Lisäksi selvyyden vuoksi todetaan, että edellä esitetyt ICT-hankintojen hankintavaltuudet soveltuvat vain ICT-hankintoihin. Viranhaltijoiden hankintavaltuudet muissa kuin ICT-hankinnoissa ovat osittain erisuuruiset liitteen 1 mukaisesti.
Väliaikaisiin tilaratkaisuihin liittyvät hankinnat
Toimivaltuuteen ei esitetä muutoksia. Voimassa olevassa päätöksessä muutosta perusteltiin seuraavasti:
Käytännössä on tarkoituksenmukaista, että väliaikaisiin tilaratkaisuihin liittyvissä hankinnoissa esisopimus pystyttäisiin tekemään ennen hankesuunnitelman hyväksymistä. Esisopimuksen tekeminen vaatii sitä, että hankinnasta on tehty päätös, jossa hankinnan voittanut urakoitsija valitaan. Hankinnat toteutetaan usein SR-urakkana. Näissä hankinnoissa aikataulu on tiukka. Aikataulu on usein sidoksissa peruskorjausurakkaan tai väliaikaisen tilaratkaisun tarpeeseen liittyy muu ennakoimaton kiire. Väliaikaisia tilaratkaisuja toteutetaan pääosin tilatarpeisiin, joihin liittyy lakisääteisen velvoitteen, kuten koulutoiminnan toteuttaminen. Valmistelevien toimien aloittaminen varmistaa väistötilojen valmistumisen niin, että ne ovat käytettävissä tarpeen alkaessa. Kulut pystytään rajaamaan esisopimuksin.
Esitetyn mukaan hankintavaltuus urakoitsijan valinnan ja esisopimuksen tekemisen osalta määräytyy esisopimuksen arvon mukaan, jos hankintapäätös tehdään ehdollisena siihen saakka, kunnes myöhemmin tehtävä hankintapäätös tulee lainvoimaiseksi. Tällä tarkoitetaan, että kaikki ne viranhaltijat, joilla on hankintavaltuus esisopimuksen arvon mukaisen sopimuksen tekemiseen, voisivat tehdä voittajan valintaa ja esisopimuksen tekemistä koskevan päätöksen, vaikka lopullisen hankintapäätöksen arvo tulisi ylittämään heidän oman hankintavaltuutensa. Sen sijaan lopullisen hankintapäätöksen, jolla sitoudutaan varojen käyttöön, voisi tehdä ainoastaan sellainen viranhaltija, jonka omat hankintavaltuudet riittävät lopullisen päätöksen tekemiseen, jossa huomioidaan koko sopimuksen arvo. Menettelyn ehtona on se, että esisopimuksessa on määritelty se, että kaupungille aiheutuneet kulut rajautuvat esisopimuksen arvoon siinäkin tilanteessa, ettei hankintaa toteuteta.
Lisätilaukset ja sopimusmuutokset sekä hankintasopimuksen ja käyttöoikeussopimuksen irtisanominen ja purkaminen
Toimivaltuuteen ei esitetä muutoksia. Voimassa olevassa päätöksessä muutosta perusteltiin seuraavasti:
Lisätöiden ja sopimusmuutosten sekä hankintasopimuksen ja käyttöoikeussopimuksen irtisanomisen ja purkamisen päätösvalta on tarpeen siirtää viranhaltijoille suoraan kaupunkiympäristölautakunnalta johtuen edelleen delegoinnin kiellosta.
Ilman toimivallan siirtämistä hankintavaltuus määräytyy lisätilauksissa ja sopimusmuutoksissa hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaan. Edelleen delegoinnin kiellosta johtuen kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto ei pysty siirtämään toimivaltaa hankintojen osalta eteenpäin viranhaltijalle, koska toimivalta on jo kerran siirretty lautakunnalta jaostolle.
Toimivalta voidaan kuntalain (410/2015) 91 §:n 2 momentin mukaan delegoida hallintosäännöstä edelleen ainoastaan kerran. Siten jaosto ei voi hankintapäätöksessä siirtää viranhaltijalle toimivaltaa kyseistä hankintaa koskevaan lisätyöhön liittyen.
Hankinnan kohteesta riippuen lisätöitä on kuitenkin tarpeen tehdä vaihtelevilla summilla useitakin yhteen alkuperäiseen hankintaan kohdistuen. Käytännössä on epätarkoituksenmukaista päättää jaostossa esimerkiksi muutaman tuhannen euron lisätyöstä, joka kohdistuu miljoonien eurojen alkuperäiseen hankintaan. Tästä johtuen lisätöitä koskevat hankintavaltuudet määräytyvät hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon sijaan yksittäisten lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella.
Hankintasopimuksen ja käyttöoikeussopimuksen irtisanominen tai purkaminen perustuu sopimusehtoihin. Käytännössä on tarkoituksenmukaista, että viranhaltija voi päättää hankintasopimuksen tai käyttöoikeussopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta, koska hankintayksikön oikeus irtisanoa tai purkaa sopimus määräytyy sopimusehtojen mukaisesti ja päätös on usein tarpeen tehdä nopeasti, jotta hankintayksikkö voi tehokkaasti käyttää näitä oikeuksiaan sopimusten toteutumista seuratessaan.
Käytännössä on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtajan lisäksi maankäyttöjohtaja, tekninen johtaja, asiakkuusjohtaja tai yhteisten palvelujen johtaja voi päättää lisätilauksesta ja sopimusmuutoksesta sekä hankintasopimuksen ja käyttöoikeussopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta muuten kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle.
Hankinnan keskeyttäminen
Toimivaltuuteen ei esitetä muutoksia. Voimassa olevassa päätöksessä muutosta perusteltiin seuraavasti:
Toimivaltaa hankintojen keskeyttämiseksi selvennetään siirtämällä toimivalta kaikille niille viranhaltijoille, joilla on myös hankintavaltuus.
Hankinnan keskeyttämisessä ei katsottaisi hankinnan arvoa toimivaltaa määritettäessä, vaan viranhaltija voisi keskeyttää myös sellaisen hankinnan, joka ylittää omien hankintavaltuuksien eurorajat.
Hankinta voidaan lain mukaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Keskeyttämisestä on tehtävä muutoksenhakukelpoinen perusteltu päätös.
Hankesuunnitelmiin perustuvat hankinnat
Toimivaltuuteen ei esitetä muutoksia. Voimassa olevassa päätöksessä muutosta perusteltiin seuraavasti:
Aikaisemmin hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja voivat tehdä suoraan toimialajohtaja sekä tekninen johtaja. Kaupunginvaltuusto on kesäkuussa 2022 muuttanut hankesuunnitelmia koskevaa päätöksentekoa, jolloin muutoksella on vaikutusta myös hankesuunnitelmien perusteella tehtäviin hankintoihin ja niitä koskeviin toimivaltuuksiin.
Valtuuston tekemästä muutoksesta johtuen muutetaan toimialan hankintavaltuuksia samassa suhteessa, jolloin ei synny tarpeetonta ylimääräistä päätöstarvetta hankesuunnitelmia koskevissa hankinnoissa. Toimialajohtaja ja tekninen johtaja voivat päättää hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymiin hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskeviin rajoihin asti.
Optiot
Toimivaltuuteen ei esitetä muutoksia. Voimassa olevassa päätöksessä muutosta perusteltiin seuraavasti:
Optioiden arvo sisältyy alkuperäiseen hankintapäätökseen, mutta optioiden käyttöönotosta päätetään erikseen. Jaosto ei voi valtuuttaa yksittäisen hankintapäätöksen osalta viranhaltijaa päättämään hankintaan liittyvästä optiosta, koska toimivallan edelleen delegoinnin kielto estää sen. Ei ole tarkoituksenmukaista, että jaosto päättäisi kaikista optioista.
Siksi hankintavaltuus on lisätty liitteessä 1 mainituille viranhaltijoille.
Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asumisen yksikkö 2:n yksikön päällikkö ja vuokrauksen tuki -tiimin tiimipäällikkö
Toimivaltuuteen ei esitetä muutoksia. Voimassa olevassa päätöksessä muutosta perusteltiin seuraavasti:
Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt 3.10.2023 § 510 kaupunkiympäristön toimialan Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuutta sekä Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuutta seuraavien organisaatiotasojen muuttamisesta. Päätöksellä Palvelut ja luvat - palvelukokonaisuuteen on perustettu asumisen palvelut -palvelu. Muutos tuli voimaan 1.1.2024. Kaupunkiympäristön toimialajohtaja on päättänyt 20.11.2023 § 38 tarkistaa kaupunkiympäristön toimialan toimintasääntöä 1.1.2024 alkaen. Toimintasäännön tarkistuksella Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudessa toiminut asuntoyksikkö lakkautetaan ja se siirtyy toiminnallisesti Palvelut ja luvat - palvelukokonaisuuteen perustettavaan asumisen palvelut -palveluun nimellä asumisen yksikkö 2.
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudessa toimiessaan asuntoyksikön päälliköllä on ollut hankintavaltuus enintään 1 000 000 euroon saakka ja yksikön vuokrauksen tuki -tiimin tiimipäälliköllä enintään 100 000 euroon saakka.
Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden yksikön päälliköiden hankintavaltuus on enintään 200 000 euroon saakka ja tiimipäälliköillä 20 000 euroon saakka.
Koska asumisen yksikkö 2 vastaa toiminnallisesti Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudessa sijainnutta asuntoyksikköä, tarvitsee asumisen yksikkö 2:n yksikön päällikkö sekä yksikön vuokrauksen tuki -tiimin tiimipäällikkö toiminnassaan vastaavat hankintavaltuudet kuin heillä on ollut toimiessaan Rakennukset ja yleiset -alueet palvelukokonaisuudessa.
Asumisen yksikkö 2:n yksikön päällikölle esitetään hankintavaltuuksia enintään 1 000 000 euroon saakka. Esitetty hankintavaltuus vastaa sitä hankintavaltuutta, joka yksikön päälliköllä on ollut yksikön toimiessa nimellä asuntoyksikkö Rakennukset ja yleiset alueet - palvelukokonaisuudessa.
Vuokrauksen tuki -tiimin tiimipäällikölle esitetään hankintavaltuuksia enintään 100 000 euroon saakka. Esitetty hankintavaltuus vastaa sitä hankintavaltuutta, joka tiimipäälliköllä on ollut tiimin toimiessa osana asuntoyksikköä Rakennukset ja yleiset alueet - palvelukokonaisuudessa.
Toimivalta
Hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).