Konsultointityö tietoalustaratkaisun ylläpitopalvelun siirtämiseksi toimittajalta toiselle

HEL 2025-019021

Konsultointityö tietoalustaratkaisun ylläpitopalvelun siirtämiseksi toimittajalta toiselle

§ 37

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti hankkia konsultointipalvelua Oy Apotti Ab:ltä tiedolla johtamisen tietoalustaratkaisun ylläpitopalvelun siirtämiseksi uudelle toimittajalle. Konsultointipalvelu toteutuu arviolta ajalla 1.1.2026 - 31.3.2026. Hankinnan kokonaiskustannus on arviolta 142 760 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on aloittanut tietoalustan pilottikäytön helmikuussa 2025 tiedolla johtamisen palveluiden nykyaikaistamiseksi. Tiedolla johtamisen palvelut yhdistävät tietoja eri lähteistä ja mahdollistavat tietojen hyödyntämisen eri käyttötarpeisiin. Yhtenä keskeisenä tunnistettuina lähdetietoina ovat Apotti-järjestelmän tiedot, joihin kohdistuu erilaisia raportointitarpeita. Hankinnan tarkoitus on järjestelmän palvelutuotannon ja tietoturvallisuuden jatkuvuuden varmistaminen.

Nyt tehtävä konsultointipalvelun hankinta perustuu Oy Apotti Ab:n tarjoukseen 25/2025. Hankintaan sisältyy tietoalustan ylläpitopalvelun siirtäminen uudelle toimittajalle. Lisäksi hankintaan sisältyy tiedolla johtamisen palveluiden tietoalustan monitorointi, seuranta ja tarvittavat korjaukset ja tiedonhallintaprosessien tuki. Hankittavan konsultointipalvelun kriittisenä tehtävänä on varmistaa, että tietoalustalla oleva henkilötietodata on vaatimusten mukaisesti suojattu teknisellä tasolla. Tavoitteena on myös lisätä Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan osaamista tiedolla johtamisen palveluiden hyödyntämiseksi.

Oy Apotti Ab on kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään (hankintalaki 15 §).

Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys-  ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

This decision was published on 04.12.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Decisionmaker

Name
Petri Otranen

Title
Tietohallintojohtaja

Ask for more info

Name
Maarit Taipale

Title
Projektipäällikkö